Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bjørndalen er allerede vraket til stafetten på fredag, før løpet i dag. Dette synest jeg er i pussig. Det er Birkeland, Bø, Svendsen og Thingnes Bø som skal gå fredagens stafett. Laget er tenkt som et stafettlag for OL dersom det hadde vært nå. Jeg har ikke problem med at Bø, Svendsen og Thingnes Bø skal gå, men jeg stiller meg skeptisk til at Birkeland får gå før 20-kilometeren er ferdig i dag. Dette begrunnes med:

"Resultatene har avgjort dette, og det går vi etter. Vi vet at Ole Einar Bjørndalen på sitt beste er en meget god stafettløper, men per dags dato har han ikke vist det. Det er andre som har gått fortere og vist resultater. Da er vi nødt til å gå etter det, sier Kristiansen". Link her: https://www.nrk.no/sport/bjorndalen-vraket-til-ny-stafett-1.13858496

Jaha. Det var jo nettopp på stafetten han gikk sist han viste at han er god og solid etappeløper. Dessuten tapte Birkeland MYE på sisterunden nå sist, så jeg er faktisk veldig betenkt til langrennsformen til Birkeland nå. Bjørndalen får ikke en sjanse til å vise seg mer på stafett. Jeg skjønner at man baserer valget basert på individuelle renn så langt, men jeg synest det hadde vært mer riktig å vente med å ta en beslutning til etter i dag mtp. et så viktig renn. Det sies at det blir avgjort i dag om Bjørndalen får komme til OL. Hva om han presterer bra, da burde han få vist seg IGJEN som stafettløper på fredag for å teste om han duger som stafettløper i OL. Vi fikk jo nettopp se Birkeland i stafett, og han visste at han tapte mye på sisterunden. Når man velger denne strategien så får man jo ikke måle Bjørndalen opp mot Birkeland for å se hvem som vil være den beste 1.etappen i OL. Latterlig når man også vet at Bjørndalen har mye bedre rangetime, noe som er veldig fordelaktig i en stafett. Det blir også tåpelig å sammenligne sisterunden Bjørndalen vil ha i dag og på en eventuell stafett, for det er ekstremt stor forskjell på sisteerunde på 20-kilometer og stafett. Dersom man skal ha sammenligningsgrunnlag på Bjørndalen versus Birkeland så blir det jo siserunden på 20-kilometeren i dag.

Jeg tror dette koker ned til at de egentlig har bestemt seg allerede at Bjørndalen ikke får komme til OL uansett. Er det vits å ta en løper som bare eventuelt skal gå 20-kilometer? Og burde ikke valget om å gå 20-kilometer avgjøres ideelt sett etter sprint og jaktstart? Hva hjelper det å gå en 20-kilometer basert på bare 2 gjennom sesongen? Når man ikke vet hvordan formen er i OL? Jeg trodde man tenkte på medaljesjanser jeg. 

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Btw, Bjørndalen har startnummer 81. Ryktes om at det er 6-7 varmegrader i Ruhpholding. Det lover jo ikke veldig godt da for løssnø. Tror dessverre Bjørndalen får en skikkelig ulempe ved sent startnummer og løse og ekle løyper. Isåfall veldig trist.

Lenke til kommentar

Dessverre for Bjørndalen. Situasjonen hadde sett helt annerledes om han hadde skutt fullt. Ser ut som langrennsformen til Bjørndalen er på vei oppover, og som vi vet topper han formen frem mot mesterskap. Bare synd at han ikke kommer til å komme dit nå. Veldig varierende form og skyting på både Labbelund, Bjøntegård og Sjåstad Christansen, så ingen av disse er opplagt kandidat til 5.plass på laget til OL. 

Ja landslaget har ikke en lett jobb fremfor seg uansett. 

Kan håpe på at Bjørndalen orker å fullføre skiskyttersesongen og tar revansje etter OL, når alle er slitne. Kanskje han får ut all forberedelse og innsats da og kan ta noen overraskende pallplasser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...