Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Om det er leppekrem eller ikke, ingen som helst bryr seg om noe annet enn "These Johaug dopingtatt" i utlandet. Alskens unnskyldninger fra landslaget og henne betyr ikke en skit. Nå har to av våre største idrettskjendiser blitt dopingtatt på rad, selvsagt er omdømmet knust.

 

Bl.a. Norge gikk beinhardt inn for å få bannlyst halve Russland fra OL i sommer, nå er det nok slutt på Johaug for en stund, kan ikke dille rundt grøten enda en gang.

 

At søte, folkelige, pene, vakre Johaug gråter på TV betyr ikke noe.

 

http://www.nettavisen.no/sport/vintersport/ekspert-har-studert-reglene---johaug-blir-utestengt-i-minst-to-ar/3423272492.html

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

dette leppemiddelet ifølge andre leger ikke skal ha medvirket til å være prestasjonsfremmende. 

 

Nå gjør du deg dum.

 

Dette handler ikke om leppestiften er prestasjonsfremmende, men om hun kan ha brukt dette stoffet til å dope seg tidligere, og "forklarer" det nå med leppestift!

 

 

Da må man straffe noen som KAN ha brukt. Det blir også ren synsing. 

 

 

Det kan du si, men det er akkurat det samme som gjelder ved promillekjøring: Er man edru når man kjører, og drikker en halvflaske når man kommer hjem, så hjelper det lite å påstå hvis politiet kommer på døren og sier de mistenker deg for å være involvert i en ulykke.

 

- Man skal ikke drikke alkohol rett etter en biltur som kan ha vært tvilsom. (og det kan man man jo aldri vite...)

 

- Man skal ikke bruke uskyldige preparater som inneholder små 'ikke-dopende' mengder 'doping', fordi da kan man mistenkes for å ha inntatt større mengder utenom for å dope seg! Simple as that!

 

 

Det er helt klart en vanskelig sak.

Lenke til kommentar

 

Men det er jo ikke forsøkt å skjule bruken av salven. Den tid på lista over produkter hun selv informerte om å ha brukt.

Er dette bare et ledd i svindelen dette da?

 

Etter at hun avla dopingprøve så visste jo hun at hun skulle bli tatt og da kom de med en ide om å registrere den kremen. Det er ihvertfall det jeg hadde gjort. 

 

Kan du forklare meg hvordan en profesjonell idrettsutøver (Therese fortalte jo at hun var veldig nøye med å sjekke slike legemidler selv) og en lege ikke kan oppdage det? på dette nivået så går det bare ikke.

Nja... Er ikke så veldig opptatt av konspirasjonsteorier...

 

Det ble oppgitt til kontrolløren så vidt eg forstod. Mener du da at hun har på stedet påført denne salven over brukte kremer.

 

Og har hun faket munnsåret? Eller kanskje dette var perfekt timing siden hu ble tatt og da kom på at denne salven inneholder dette stoffet for det er jo åpenbart noe selv min fireåring hadde tenkt på, og skrevet den på listen siden hun visste hun kom til å bli bustet?

 

Veeeel..... Tynt vil eg påstå. Hvertfall minst like tynn som du hevder hennes forklaring er.

Lenke til kommentar

Her er mitt råd til Johaug: Blir du utestengt i to år, og dermed mister både VM og OL, så legg karrieren på hylla.

 

Hvis du har fortalt den hele og fulle sannheten, og det har jeg full tillit til at du har gjort, så vil noe annet enn frifinnelse vise et talibansk rettsregime i idretten som vi ikke kan akseptere i en rettsstat. Dessverre er det mange eksempler på dopingdommer blottet for skjønnsom vurdering. Resultatet er at rene utøvere rammes. Jakten etter doping har gått i en retning som ødelegger idretten innenfra.

Lenke til kommentar

Her er mitt råd til Johaug: Blir du utestengt i to år, og dermed mister både VM og OL, så legg karrieren på hylla.

 

Hvis du har fortalt den hele og fulle sannheten, og det har jeg full tillit til at du har gjort, så vil noe annet enn frifinnelse vise et talibansk rettsregime i idretten som vi ikke kan akseptere i en rettsstat. Dessverre er det mange eksempler på dopingdommer blottet for skjønnsom vurdering. Resultatet er at rene utøvere rammes. Jakten etter doping har gått i en retning som ødelegger idretten innenfra.

 

Hun har tatt ett ulovlig middel. Selvsagt skal hun straffes! Hun har i beste tilfelle opptrett uaktsomt. Sier seg selv at hele sannheten ikke har kommet frem i dag. For mange selvmotsigelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en skandale?

 

Skandalen går derimot ikke på at hun har hatt noen fordeler av det, men at det er mulig med dette apparatet å drite seg sånn ut.

 

Både legen og Johaug er skyldig. Men det burde i mine øyne ikke være nødvendig for utøverne å måtte Google alt selv når man har godt lønnede eksperter som skal passe på disse tingene.

 

Tenk heller på utøvere som står utenfor landslaget og land med mindre ressurser når det ikke skal mer til.

Lenke til kommentar

Peter hammarsback er veldig klar. De har drete seg ut.

 

Men at Johaug har ført opp salven på listen over medikamenter styrker hennes sak.

 

Uansett: legen har drete seg ut og Johaug kunne godt funnet ut av det selv. Viser bare nok en gang at de ikke kan stole på noen andre enn seg selv.

Lenke til kommentar

Er så morro at å bruke en leppomade med et forbudt stoff i kalles for en "doping-skandale".

Er det like moro at å spise en biffmiddag med et forbudt stoff i kalles for en "doping-skandale" (sic)? Referanse til Alberto Contador, hvor ingen andre enn spanjoler og Contador-fans trodde på forklaringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når sakens faktum er:

1. Utøveren har ikke inntatt stoffet i prestasjonsfremmende øyemed.

2. Stoffet er i en så liten mengde at det ikke har prestasjonsfremmende effekt.

3. Utøveren har vært i god tro.

 

...så  vil en avgjørelse i en rettsstat helt klart bli frifinnelse. Slik er det ikke i idretten. Dette er et problem.

Nummer en to og tre er absolutt ikke faktum dessverre.

 

1 kun Johaugs ord

2 avhengig av hvor lenge siden sist kontroll vil eg tro uten at eg vet.

3 utøvere ord nok en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å konspirere. Andre har blitt utestengt for bruk av samme krem - det er neppe snakk om piller eller annen form for injeksjon. Syklisten fikk 15 mnd. Tipper Johaug får minst 12 mnd.

I rettsstaten er man uskyldig til det motsatte er bevist. I dopingarbeidet er antydninger nok til samme straff som organisert bloddoping.

Lenke til kommentar

Nummer en to og tre er absolutt ikke faktum dessverre.

 

Jeg snakker ikke om hva som er faktum i denne saken - det vet vi ikke enda. Det jeg setter fokus på her, er at dersom domstolen legger dette til grunn som faktum, gir det en klar frifinnelse i en sivil domstol, men like klar domfellelse i idrettens dopingdomstol. DET er et problem. Idretten utøver en justis som krenker utøvernes rettsvern som borgere i en rettsstat, nedfelt i menneskerettighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...