Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Juks er juks. Kan ikke stå på pidestallen og skrike når man holder på slik som dette.

 

Min klare mening hvertfall.

 

Friske folk skal ikke ha astmamedisin. Og astmatikere skal ha normale doser.

 

Det er for meg helt tydelig at noen i forbundet har en klar mening om at det er fordel å innta astmamedisin selv om man er frisk. Og da kan man plutselig i neste omgang stille spørsmåltegn med de såkalte syke.

 

For første gang er et enig med justyna. Tenk hvis det hadde vært hu som ble tatt med buksene nede slik som Martin og nordmennene nå blir....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper forbundet skjønner at det eneste som hjelper er full åpenhet. Inn med folk utenfra (ikke norske) for full gjennomgang. Uansett hva som er årsaken til medisinering (?) av friske utøvere, fremstår det som lite troverdig om ikke folk utenfra kommer til samme konklusjon. 

Lenke til kommentar

Så hvorfor gis det da?

Det vet jeg ikke. Er vel ikke første gang disse "ekspertene" i Olympiatoppen tror de er smarte, når de tar feil. Jeg føler det er alltid noe de kjører sitt eget løp på når alt strider i mot dem.

 

Tar en ikke-asmatiker astmamedisin er det eneste som skjer er høyt blodtrykk og kan føle seg svimmel. Store mengder er ikke bra. Står så mye forskning på nett at det ikke har en ytelsesfremmende effekt. Så bør man spørre hvorfor utøverne som ikke har astma har fått tilbudt dette ... Men svar får vi vel aldri.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det første som bør skje er systematisk utestengelse av nordmenn og de andre utøverne som har "astma". Det er for tilfeldig at alle nordmennene har astma.

 

Blir artig med en sesong der andre land kan være med å prege sporten. Åpenbart at det var for godt til å være sant når nordmennene vant rubb og rake de siste årene.

Lenke til kommentar

Justyna Kowalczyk hadde nok rett. Fullstendig latterleggjort i norske medier, men no er det enklare å forstå kor urettferdig det må ha vore at Bjørgen rusa på prestasjonsfremmande astmamedisin kom tilbake i superform frå 2010 og snaut Kowalzcyk for det eine gullet etter det andre.

 

Nordmenn har alltid hevda at denne medisinen kun får "sjuke" utøvarar opp på nivået til friske og ingenting meir, men dette er altså ikkje like sjølvsagt lenger.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Har liksom lagt en liten mørk sky over sporten syntes jeg. 

Veit ikke om det blir like moro å se på langrenn igjen når det starter opp. 

 

Nordmenn har jo alltid fordømt doping og vi er dem første til å skrike når andre nasjoner blir tatt for dette. Nå er det en liten forskjell på EPO og astmamedisiner riktignok, men det er like fullt i gråsona det her syntes jeg. Spesielt alt det som har kommet opp rundt dette.

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/sport/ny-avsloring_-eliteutovere-ble-medisinert-uten-godkjenning-1.13140639

 

Nå begynner det virkelig å svarte for noe av den norske sporten...."Deltakerne var elitelangrennsløpere, svømmere og studenter ved NIH, og skulle blant annet rekrutteres av Olympiatoppen."

 

Er flaut å  være fra Norge nå...men veldig bra at alt dette kommer ut i dagens lys

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...