Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

 

Kanskje de skal trene mer da. Jævlig til syting pga at det ble mange nordmenn i toppen denne helgen..

 

Hvis du leser artikkelen så var det neppe treningsmengden "sytingen" bestod av.

 

Spiller ingen rolle hva sytingen består i. Hun har søti (hmmm) nok den rottå nå.

 

Hun syter KUN når det går litt mot henne. Når hun ikke er best. Hun er patetisk, og hennes væremåte er hvertfall ikke utelukkende bra for sporten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal Spania, Argentina og andre store fotballnasjoner spille litt dårligere eller få dårligere forhold for trening osv for å utjevne forskjeller i fotballen? Det blir akkurat på samme måte der.

 

Norge er gode fordi de har et systematisk, og fungerende, arbeid i hvordan man utvikler talenter og løpere til å bli i verdenstoppen.

Endret av DJ_Dark
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det er heller ingen som sies at de andre landene må trenere bedre og satse hardere. Når jeg leser slike artikler står jeg igjen med en av to ting (noe jeg har sagt før også; enten så kommer det null nye ideer, kun gjentatte observasjoner, eller så er det implisitt en forståelse om at det er vår "feil", "feil" som i "gjør noe galt", eller "har opptrått dårlig".

 

De gangene Polen, Sverige, eller noen andre land kommer med slike uttalelser så er det kun med et utoverrettet fokus og null syn innover. Hvorfor er fokus alltid "Norge satser så mye", "Norge bruker så mye penger", "Norge har et så stort støtteapparat"? Hvorfor er det aldri "Vi satser ikke nok", "vi har ikke stort nok apparat", "vi har ikke gode nok treningsregimer", "vi satser ikke nok på unge løpere"?

 

Kowalczyk ser kun astmamedisinen i andres hals, men ser ikke blodposen i sitt eget øye (omskrevet Bibelvers).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje de skal trene mer da. Jævlig til syting pga at det ble mange nordmenn i toppen denne helgen..

Hvis du leser artikkelen så var det neppe treningsmengden "sytingen" bestod av. Jeg tror de fleste kan skjønne at det er vanskeligere å være skiløper/skismører/skitester/kokk etc, enn bare skiløper.

Artikkel? Sikter ikke til noen artikkel. Generell syting.
Lenke til kommentar

Blir forbanna når Kowalczyk uttaler seg om astmamedisiner. Men det intervjuet der har ingenting med de uttalelsene å gjøre, og her treffer hun faktisk med mange gode poenger.

 

 

(Evnen til å observere et problem, er langt ifra det samme som evnen til å løse det... Men det er ikke dermed sagt at man ikke kan poengtere/diskutere problemet.)

 

Det er som nevnt tidligere heller ingen som mener at norge skal gjøre det dårligere med vilje, men samtidig så kan vi ikke forvente at andre nasjoner skal komme til å gjøre det noe særlig bedre enn de gjør det i dag heller. Og her ligger selve kjernen i problemet. Foruten Norge, Sverige, Finland, Russland, så kan man knapt snakke om landslag engang... Det er bare rare enkeltindivider som av en eller annen merkelig grunn har funnet ut at langrenn er sporten de skal drive med (ref: Randall, Kowalczyk, Cologna, Bauer, ect (og flott er det for skisporten). Tyskland hadde et godt lag, men etter 13/14 sesongen pensjonerte Teichmann, Filbrich og Angerer seg samtidig, uten at noen andre ser ut til å kunne erstatte de.

 

Problemet er at i norges overlegenhet i skisporet, så dreper vi både muligheten for satning og rekruttering i andre land. Det er et paradoks... Disse enkeltindividene har i mange år greid å konkurrere med satsningen fra norge. Men i 13/14 sesongen vant vi nesten 3/4 av alle renn vi startet i (og sopet altså med oss tilsvarende stor del av kaka i pengepremier), og når vi i 14/15 sesongen starter enda sterkere enn i fjor, så skjønner jeg at det skaper bekymring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt har hun et poeng. Men ble sporten så mye mindre "drept" når en ekstra utøver var med og vant av og til? For det er eneste forskjellen, at hun suger balle. Utenom det har da de norske jentene dominert like mye.

 

Med andre ord, syt når du gjør det bra også, ikke bare når du blir knust. Sure bitch!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Synes uansett dette er overdrevent, om vi ser på fakta.

Mestvinnende i Tour de ski? Kowalcyk og Dario Cologna. Dario har vunnet tre ganger, mens det bare har skjedd en gang at en norsk løper har vunnet.

Mestvinnende herre i verdenscupen siden år 2000? Dario Cologna. På 14 år har Norge bare tre seiere, hvorav de to siste kom de to siste åra.

Mestvinnende i verdenscupen for damer? Kowalcyk/Bjørgen med like mange seiere. De 14 siste åra er det bare tre forskjellige damer som har vunnet den for Norge.

Mestvinnende (medaljer) herrer forrige OL? Dario Cologna. Nummer to var Emil Jønsson. Nummer tre er Vylegzjanin. For damer vant Marit Bjørgen en medalje mer enn Charlotte Kalla som var nummer to. Vi vant ingen lagstafettmedaljer.

 

Beste løper forrige NM? En skotte.

Greit nok at vi er den beste nasjonen, men jeg vile ikke si at vi har dominert så voldsomt som det gis inntrykk av. Selvfølgelig vi mest på Lillehammer, men det er vel bare som forventet? Husk at Dario har nylig vært syk, Kowalcyk har nylig vært i ekstremt dårlig form, flere svenske løpere er ute med sykdom...

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Synes uansett dette er overdrevent, om vi ser på fakta.

 

Mestvinnende i Tour de ski? Kowalcyk og Dario Cologna. Dario har vunnet tre ganger, mens det bare har skjedd en gang at en norsk løper har vunnet.

 

Mestvinnende herre i verdenscupen siden år 2000? Dario Cologna. På 14 år har Norge bare tre seiere, hvorav de to siste kom de to siste åra.

 

Mestvinnende i verdenscupen for damer? Kowalcyk/Bjørgen med like mange seiere. De 14 siste åra er det bare tre forskjellige damer som har vunnet den for Norge.

 

Mestvinnende (medaljer) herrer forrige OL? Dario Cologna. Nummer to var Emil Jønsson. Nummer tre er Vylegzjanin. For damer vant Marit Bjørgen en medalje mer enn Charlotte Kalla som var nummer to. Vi vant ingen lagstafettmedaljer.

 

Beste løper forrige NM? En skotte.

 

Greit nok at vi er den beste nasjonen, men jeg vile ikke si at vi har dominert så voldsomt som det gis inntrykk av. Selvfølgelig vi mest på Lillehammer, men det er vel bare som forventet? Husk at Dario har nylig vært syk, Kowalcyk har nylig vært i ekstremt dårlig form, flere svenske løpere er ute med sykdom...

 

Kommer vel noen russere også som vil ha noe å skulle ha sagt på herresiden når VM begynner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hvordan var skiene"

- Nei det får vi ikke lov å si

 

Fyfaen. Kommunistregime. Nei når de sa hvordan det var under OL så fikk de vel streng beskjed om å ikke si noe om skiene igjen. Alltid bare positive som kommer fram om smørerne. Det sier litt...

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ok? Internt? Smøringen har sånn 80% å si av prestasjonen, rennene går på NRK som vi betaler lisenspenger til, hvorfor skal ikke publikum få vite en sjelden gang om hvordan skiene til utøverne var? Det er ikke konfidensiell info, at de ikke får lov å si det er latterlig, utrolig latterlig.

 

Det var Emil som ble spurt om det

Lenke til kommentar

"Hvordan var skiene"

- Nei det får vi ikke lov å si

 

Fyfaen. Kommunistregime. Nei når de sa hvordan det var under OL så fikk de vel streng beskjed om å ikke si noe om skiene igjen. Alltid bare positive som kommer fram om smørerne. Det sier litt...

 

Å kalle det et "kommunistregime" når uttøverne ikke kan uttale seg i media om skiene er fornedrende ovenfor landslaget. Dessuten, det er også fornedrende ovenfor kommunistregimene. Ta en bolle.

 

Ok? Internt? Smøringen har sånn 80% å si av prestasjonen, rennene går på NRK som vi betaler lisenspenger til, hvorfor skal ikke publikum få vite en sjelden gang om hvordan skiene til utøverne var? Det er ikke konfidensiell info, at de ikke får lov å si det er latterlig, utrolig latterlig.

 

Det var Emil som ble spurt om det

 

Hvordan henger det at du betaler lisenspenger sammen med at du også skal få vite hvordan skiene deres var? Jeg betaler også lisens, men jeg krever ikke å få fullt innsyn i garderoben før cupfinalen. Ta en bolle til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lami: En sjelden gang? Det var en periode det gikk så langt at NRK etter renn intervjuet smørerne på lik linje med utøverne. Greit nok at smøringen er viktig, men det enorme fokuset er med på å undergrave utøverne, og reduserer langrenn fra å være en utholdenhetsidrett. (Sikter nå hovedsakelig til langrenn, skiskyting har ikke vært plaget av dette i samme grad).


Og hovedproblemet er nettopp som du skriver, smøringen kan ha ekstremt mye å si for prestasjonene. På enklere (smøre)føre konkurrerer altså utøverne fra de ulike nasjonene på forholdsvis like premisser (og det er utøverns utholdenhet og styrke som blir avgjørende). Men på vanskeligere føre så får nasjoner med mye ressurser en helt vanvittig konkurransefordel (og det er slik jeg ser det utrolig synd for sporten).


Edit: Det er ikke dermed sagt at jeg ikke synes det er interessant når skiene blir diskutert av kommentatorene (slik det ble gjort av Hanevold under skiskytingen, samt i Davos der de snakket om valget mellom skøyteski & staking vs klassiske ski), eller at en aldri bør kunne diskutere det. Men jeg tror etter det veldige fokuset som har vært de siste årene fra media, at det bra at de forsøker å holde litt igjen.

Endret av blured
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvordan henger det at du betaler lisenspenger sammen med at du også skal få vite hvordan skiene deres var? Jeg betaler også lisens, men jeg krever ikke å få fullt innsyn i garderoben før cupfinalen. Ta en bolle til.

Tror du landslaget er sponset av en kar på 80 år? Hvem er det som betaler alt dette, tror du det har en sammenheng med at vintersport alltid sendes på NRK, og hvor får NRK pengene sine fra. Spytter inn millioner av kroner i smørerne så får vi ikke lov å vite av utøverne hvordan skiene til utøverne var...

 

Wow, så du sammenligner innsyn i garderobe med å få vite hvordan skiene var.. Ta en pose med bolle.

-

 

Fokuset er såklart stort når det gjelder OL. Hvis skiene er dårlig smørt under OL er det krise, og ikke så rart at smørerne ble intervjuet. Er det noe som går galt under et verdensstort arrangement.

Jeg synes det fortsatt er underholdende, men slutter å være det når skiene failer og vi ikke får vite en dritt om det. Da er det ikke gøy lengre :p

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...