Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det en egen langrennstråd? Om ikke kan jeg prøve meg på et spørsmål her.

 

Jeg har kjøpt meg nye langrennsski. Jeg hørte at det var noe som måtte gjøres med dem før jeg bruker dem, uten at vedkommende var sikker på hva som måtte gjøres. Så spørsmålet er, er det noe jeg må gjøre med skiene før jeg bruker dem? Skiene er klassiskski(?), de blir brukt mest til klassisk, men jeg kjører også noen intervaller med skøyting.

Lenke til kommentar

Ja, du må rubbe feste sonen slik at smøringen sitter. Gjerne smelte inn litt. Litt glider i glidesonen er også å anbefale. Kan anbefale swixschool.com for tips.

 

Men hvorfor skal du skøyte med klassiskski? Blir litt vanskelig når de er lenger (teknikk) og du har festesone istedenfor kun glidersone

Lenke til kommentar

Kommer an på om de er satt inn med glider, noe som er ganske vanlig på de dyrere variantene. Hvis de ikke er det så ville eg gjort det for glien sin skyld.

 

Skal du trene alene på langrenn så har det jo strengt tatt lite å si siden dårlig glid er bra for treningen :)

Men er ganske kjedelig å trene med andre som har mye bedre gli.

 

Til klassiske ski er det jo også viktig å finne smøresonen hvis ikke selger har gjort dette for deg. Det kan gjøres på et plant underlag der du står på begge skiene med lik tyngde og tar et a4 ark e.l under skiene og ser når skiene er i kontakt med gulvet. Deretter legger du full tyngde på ene skiet for å se om arket da setter seg fast. Dette gjøres både foran og bak. Der arket setter seg fast når du står på begge skiene er der den såkalte glisonen begynner alt mellom de to punktene er smøresonen. Denne kan du gjøre mye rart med. F.eks er det vanlig å pusse denne litt med noe smergel for å få smørningen til å sitte bedre der.

 

Mitt forslag er enkelt og greit, bruk noen kroner hos noen som kan behandle skiene for deg, hvis du er fullstendig blank. Disse kan da samtidig helt sikkert lære deg litt grunnleggende vedlikehold av langrennsski. Det er vikgtig å gjøre for å bevare sålen godt.

 

:)

Lenke til kommentar

Takk for tips! Smøresonene er markert av selger. Han markerte med V og K, betyr det at det smøresonen varierer i lengde i forhold til temperaturen? Altså V=varmt og K=kaldt?

 

Jeg skal sjekke ut smøretipsene på SWIX School, Emils. Faren min har en del smøreutstyr, så skal prøve å fiksa dem der. Grunnen til at jeg skøyter med klassiske ski er enkelt og greit at jeg hovedsakelig går klassisk, men jeg liker å innimellom dra på litt med skøyting. Men jeg skøyter ikke nok til at jeg kan ta meg råd til å kjøpe egne skøyteski i tillegg.

 

Skiene var opprinnelig ganske dyre, jeg kjøpte dem på tilbud. Det skal nevnes at jeg er en student med dårlig økonomi.

Lenke til kommentar

Det kan det godt være. Den korte pleier å være klistersonen, og festesonen (altså hvor du smører med blå, lilla etc.) er noe lenger.

 

Kan anbefale deg å laste ned Swix appen (finnes til Android og iPhone). Slik at du får gode tips til hvilken smøring som er dagsaktuell. Da dette kan være vanskelig å finne ut i starten. Etter hvert så vil du finne ut hvilken smøring som passer til hvilken type snø osv. Det er forskjell på snøen selv om det er -8 grader, og snøen er enten tynn eller tykk.

Lenke til kommentar

Godt tips. Jeg har tidligere basert meg på turkameraters kunnskap, men jeg skal prøve å gå mye denne vinteren, så blir en del turer alene.

 

Det sies at man trener hele kroppen ved skigåing; bein, overkropp og hjerte. Men hvilke muskler får størst belastning? Om jeg får gjette, så gjetter jeg på triceps, rygg, rumpe og forside av lår. Men det avhenger vel også av om man skøyter eller går klassisk, og hvor aktivt man staker.

Lenke til kommentar

Hjerte? Det avhenger av pulsen din. Som igjen er viktig, om du skal bruke langrenn som treningsform. Jeg går alltid etter puls. Slik at jeg vet hvor jeg kan ligge uten å gå meg stiv.

 

I starten (jeg går kun klassisk), så vil man merke mye i lårene. Både bak og foran, samt litt i lysken. Dette går over etter noen turer. Et lite tips: prøv å stake mye. Det er slitsomt, og skuldrene er det stedet jeg blir mest stiv Så den eneste måten å bli god til å stake på er å stake og stake. Du blir bedre for hver gang, og til slutt kommer du til et punkt hvor du kan stake i timer uten å bli sliten, men i starten kan du fort bli sliten etter minutter. Så ikke mist motet.

 

Rygg kjenner jeg ikke noe til, med mindre teknikken er elendig. Da får jeg vondt. Så les deg opp litt på hvordan du skal gå. For det å gå korrekt teknisk er ekstremt viktig, med tanke på sparing av krefter, nytte av treningen og unngå skader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...