Gå til innhold

BK: Trafikk sikkerhet for BARN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hiluxen på sida legg beslag på eindel oppmerksomhet.

At folka på biletet har blikka sine i 3 forskjellige retningar, er heller ikkje optimalt.

 

"Flekken" på nasen til guten var og forferdeleg irriterande.

 

Motivet, og temaet derimot, vil eg gje deg honnør for. Dette biletet hadde hatt eit kanonpotensiale, om du hadde fått tid/anledning til å gjera det skikkeleg.

Lenke til kommentar
Hiluxen på sida legg beslag på eindel oppmerksomhet.

At folka på biletet har blikka sine i 3 forskjellige retningar, er heller ikkje optimalt.

 

"Flekken" på nasen til guten var og forferdeleg irriterande.

 

Motivet, og temaet derimot, vil eg gje deg honnør for. Dette biletet hadde hatt eit kanonpotensiale, om du hadde fått tid/anledning til å gjera det skikkeleg.

 

 

Jeg tror neppe du vet hva dettte går ut på. Man stiller seg opp i en vei, og har 3 sekunder til å gjøre det beste ut av situasjonen på. Dette er ikkje portrett av en fin dame der man kan dirigere henne rundt. Dette er the real deal. Så da gjør man det beste ut av det man har.

Lenke til kommentar

Se hvem som er tilbake...

 

Komposisjonen er ikke noe særlig, og i et bilde som dette er det alfa og omega om det skal ha noen verdi ut over å dokumentere 3 mennesker på en motorsykkel. Du kutter av motorsykkelen i underkant, samtidig som du har en masse intetsigende luft over motivet. Dette gir en klar følelse av snap-shot. Et bilde som dette skriker etter kontekst - hva skjer foran og rundt motorsykkelen? Det totale fraværet av kontakt med subjektene forsterker dette behovet - hva er det de driver med? Hvorfor ser de ut av bildet?

 

PS: Om du ikke er interessert i å bli bedre på komposisjon for å formidle innholdet i bildene dine, så finnes det et eget underforum her for gallerier.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hiluxen på sida legg beslag på eindel oppmerksomhet.

At folka på biletet har blikka sine i 3 forskjellige retningar, er heller ikkje optimalt.

 

"Flekken" på nasen til guten var og forferdeleg irriterande.

 

Motivet, og temaet derimot, vil eg gje deg honnør for. Dette biletet hadde hatt eit kanonpotensiale, om du hadde fått tid/anledning til å gjera det skikkeleg.

 

 

Jeg tror neppe du vet hva dettte går ut på. Man stiller seg opp i en vei, og har 3 sekunder til å gjøre det beste ut av situasjonen på. Dette er ikkje portrett av en fin dame der man kan dirigere henne rundt. Dette er the real deal. Så da gjør man det beste ut av det man har.

 

 

For all del. Biletet er spontant, og det er ikkje negativt i seg sjølv. Hadde du gjort deg litt arbeid med etterbehandlinga, og forbetra dei andre punktene eg nemnde, hadde ikkje blikka deira vorte lagt merke til, trur eg. Du ba om kritikk, og det fekk du. At du har valt å fokusera på det eg sa om kvar folka hadde augene sine, får du ta på egen rekning.

Eg kan ta kritikk for formuleringa mi, om den var heilt på jordet.

Lenke til kommentar
Hiluxen på sida legg beslag på eindel oppmerksomhet.

At folka på biletet har blikka sine i 3 forskjellige retningar, er heller ikkje optimalt.

 

"Flekken" på nasen til guten var og forferdeleg irriterande.

 

Motivet, og temaet derimot, vil eg gje deg honnør for. Dette biletet hadde hatt eit kanonpotensiale, om du hadde fått tid/anledning til å gjera det skikkeleg.

 

 

Jeg tror neppe du vet hva dettte går ut på. Man stiller seg opp i en vei, og har 3 sekunder til å gjøre det beste ut av situasjonen på. Dette er ikkje portrett av en fin dame der man kan dirigere henne rundt. Dette er the real deal. Så da gjør man det beste ut av det man har.

 

 

For all del. Biletet er spontant, og det er ikkje negativt i seg sjølv. Hadde du gjort deg litt arbeid med etterbehandlinga, og forbetra dei andre punktene eg nemnde, hadde ikkje blikka deira vorte lagt merke til, trur eg. Du ba om kritikk, og det fekk du. At du har valt å fokusera på det eg sa om kvar folka hadde augene sine, får du ta på egen rekning.

Eg kan ta kritikk for formuleringa mi, om den var heilt på jordet.

 

Kritikk er bare bra. Jeg prøver bare å forklare at dette ikke er modellbilder, og at flekker og andre feil ikkje trenger å gjøre så mye i mine øyne. For meg har dette bilde verdi, derfor valgte jeg å dele det. Om det ikke falt i smakt, gjør mindre. Neste gang treffer jeg kanskje bedre. Bare husk på hvor kort tid man har på disse type bilder, før man sliper knivene.

 

PS. Om jeg gyver løs i CS3 får jeg også kritikk på det. Sikkert fordi jeg overdriver endel, så derfor vil jeg fremover prøve å ta ha ting mest mulig utfra kamera.

Lenke til kommentar

Tror dette bildet og de fleste andre ikke bør presenteres her jeg.

Du har ikke godkjennelse fra de du har tatt bilde av, og det kan være krenkende for de å bli avbildet slik.

 

Du prøver å fremstille dagliglivet slik det er, men nå er det slik en gang at dagliglivet til alle ikke er så lett, men burde ikke være slik at du kan gjøre hva du vil med de forde...

Lenke til kommentar
Tror dette bildet og de fleste andre ikke bør presenteres her jeg.

Du har ikke godkjennelse fra de du har tatt bilde av, og det kan være krenkende for de å bli avbildet slik.

 

Du prøver å fremstille dagliglivet slik det er, men nå er det slik en gang at dagliglivet til alle ikke er så lett, men burde ikke være slik at du kan gjøre hva du vil med de forde...

 

Greit nok. Jeg lar moderatorene ta seg av jussen i dette. Om disse blir nedverdiget på noen måte av dette, så har jeg virkelig gått på tryne i dasskanten.

 

Jeg nekter å tro at dette på noen som helst måte er nedverdigene, og kan VG og andre større aviser poste slike bilder, bør også internett forum kunne gjøre det.

 

 

Next?

Lenke til kommentar
Tror dette bildet og de fleste andre ikke bør presenteres her jeg.

Du har ikke godkjennelse fra de du har tatt bilde av, og det kan være krenkende for de å bli avbildet slik.

 

Du prøver å fremstille dagliglivet slik det er, men nå er det slik en gang at dagliglivet til alle ikke er så lett, men burde ikke være slik at du kan gjøre hva du vil med de forde...

 

Greit nok. Jeg lar moderatorene ta seg av jussen i dette. Om disse blir nedverdiget på noen måte av dette, så har jeg virkelig gått på tryne i dasskanten.

 

Jeg nekter å tro at dette på noen som helst måte er nedverdigene, og kan VG og andre større aviser poste slike bilder, bør også internett forum kunne gjøre det.

 

 

Next?

 

At noen gjør noe betyr ikke at det er rett...

 

Vg på sin side har et bilde som flere har interesse av, det er forskjellen, aksje...

Lenke til kommentar
Jeg tror neppe du vet hva dettte går ut på. Man stiller seg opp i en vei, og har 3 sekunder til å gjøre det beste ut av situasjonen på. Dette er ikkje portrett av en fin dame der man kan dirigere henne rundt. Dette er the real deal. Så da gjør man det beste ut av det man har.

 

Sånn er street-fotgrafiens natur. Det er mange ganger langt mellom hver gang man "treffer" optimalt. Og la oss være ærlige: du traff ikke her. Ideen er god, og temaet fortjener å jobbes med.

 

Hvor mange street-bilder tror du ikke går i søpla, nettopp fordi man kun har noen få øyeblikk til å fange blinkskuddet på? Du kan ikke forvente å få et blinkskudd innen denne sjangeren på et (eller noen få) forsøk. Da må du stille deg opp igjen og igjen, inntil du får det bildet du er på jakt etter. Ingen grunn til å bli snurpete om noen påpeker manglene i bildet ditt, når det gjelder nettopp dette.

 

Som munnhellet sier: "Forskjellen mellom en god og en dårlig fotograf er at den gode fotografen ikke viser fram de dårlige bildene sine". Ikke at h*n ikke tar "dårlige" bilder (les bilder som ikke "treffer" på første forsøk).

Lenke til kommentar
Jeg tror neppe du vet hva dettte går ut på. Man stiller seg opp i en vei, og har 3 sekunder til å gjøre det beste ut av situasjonen på. Dette er ikkje portrett av en fin dame der man kan dirigere henne rundt. Dette er the real deal. Så da gjør man det beste ut av det man har.

 

Sånn er street-fotgrafiens natur. Det er mange ganger langt mellom hver gang man "treffer" optimalt. Og la oss være ærlige: du traff ikke her. Ideen er god, og temaet fortjener å jobbes med.

 

Hvor mange street-bilder tror du ikke går i søpla, nettopp fordi man kun har noen få øyeblikk til å fange blinkskuddet på? Du kan ikke forvente å få et blinkskudd innen denne sjangeren på et (eller noen få) forsøk. Da må du stille deg opp igjen og igjen, inntil du får det bildet du er på jakt etter. Ingen grunn til å bli snurpete om noen påpeker manglene i bildet ditt, når det gjelder nettopp dette.

 

Som munnhellet sier: "Forskjellen mellom en god og en dårlig fotograf er at den gode fotografen ikke viser fram de dårlige bildene sine". Ikke at h*n ikke tar "dårlige" bilder (les bilder som ikke "treffer" på første forsøk).

 

Har du erfaring selv med street? Isåfall ser jeg gjerne noen eks på hvordan det skal gjøres, så kan du i ro og mak, følge med videre, så skal jeg poste 2 bilder daglig til dommedag.

 

 

Det siste du skrev var veldig sant. Antar at jeg er elendig enda, men en vakker dag skal det skje.

Velbekomme :-)

Lenke til kommentar

Det er et ok dokumentasjonsbilde, men jeg skjønner ikke helt at du velger ut dette bildet til kritikk. Fotografisk er ikke bildet så godt. Bildet har bare et tema som kan vekke litt diskusjon.

 

Bildet er veldig rotete å se på. Komposisjonen er tilfeldig. Utsnittet passer ikke helt. Bakgrunnen er distraherende. Prøv å bruk større blender. Bildet kunne også vært bedre med lengre brennvidde.

 

Jeg hadde forstått at du la ut bildet hvis du var interresert i fotografi-teknisk tilbakemelding, men det virker det ikke som. Derfor forstår jeg ikke helt hva du forventer. Det at du ikke hadde god tid til å ta bildet gjør ikke bildet noe bedre. Et godt fotografi betyr ikke nødvendigvis at motivet er bra. Jeg har sett elendige fotografier av gode motiver. Jeg har også støtt på motiver som ikke lar seg gjøre, av forskjellige årsaker. Ofte må man bare gi opp og spare resursjene til et motiv som lar seg gjøre. En god huskeregel er at simple motiver er ofte langt mer fotografi-vennlig.

 

EDIT: da også simple bakgrunner:)

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
Har du erfaring selv med street? Isåfall ser jeg gjerne noen eks på hvordan det skal gjøres, så kan du i ro og mak, følge med videre, så skal jeg poste 2 bilder daglig til dommedag.

 

Jo, jeg har det. Ganske mye faktisk. Men, desverre er det få av dem som er verd å vise fram. Ikke fordi jeg er redd for å poste dårlige bilder i frykt for kritikken som kommer, men rett og slett fordi jeg ikke trenger å høre av andre det jeg enkelt kan se selv...ergo er hele poenget med å poste bildet borte.

 

Om du er veldig interessert i å se noen av mine street-bilder, finner du dem enkelt på forumet ved å se på postene mine. Tror tilogmed at jeg har med "street" i overskriften.

 

Nok om det. Det bildet du har postet her, eller rettere sagt stedet, settingen, og ideen, er et glimrende utgangspunkt for knall-bilder. Jobb med det. Ikke bare knips et bilde og dra videre til neste knips. Det du legger i et bildet, og jobben med å få tatt det,står i direkte forhold til hva du får ut av bildet --- og i dette tilfellet: hva vi får ut av bildet...

 

Det virker nesten som om du tar bilder som andre handler med aksjer. Noen tastetrykk, og dermed er jobben gjort :-) Desverre, er ikke det en oppskrift som funker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...