Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin som har kjøleproblemer

Anbefalte innlegg

Hei!

for noen uker siden kjøpte jeg meg de følgende deler:

- AMD Athlon 64 X2 5200+

- GIGABYTE GA-MA78G-DS3H

- OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT

- (og en nvidia 8500GT vifteløst, som jeg hadde fra før)

jeg kjøpte disse delene pga av gunstig pris, siden pcen kun skal brukes til film og litt spilling av sims og spore til dama.

problemet er at systemet ved litt belastning bare kutter ut pga varme. Jeg bruker viften som følgte med prosessoren og tilførte selv et lag med kjølepasta istedenfor det som følgte med. Jeg har brukt speedfan til å lese ut temperaturene og det er tydelig at noe er galt. Speedfan viser 2 temperaturer som begge ligger rundt 32C idle, men med en gang jeg kjører en flash video som krever litt prosessorkraft skyter den ene av disse to opp til rundt 70C før hele systemer kutter ut. jeg forstår ikke at en liten flash video som min MSI WIND ikke har noen problemer med, klarer å slå ut min stasjonære maskin

Det jeg lurer på først er om en av disse temperaturene kan være hovedkortet (begge har lik adresse, IT8718F)

Det andre jeg lurer på er om det kan være software som forårsaker dette, enten drivere eller OS (Vista X64)

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du har "to-kjerners" CPU, og kun en av de to temperaturene stiger til værs :S! Installert drivere til hovedkort og CPU?

Ellers kan dt være CPU som er ødelagt.... hvis jeg ikke misfårstår noe her.

Drivere er installert og up to date.

tolket dette egentlig på samme måte, at det kun var en av kjernene som forårsaker problemet. Selv om jeg ikke kan noe særlig om prosessorer synes jeg dette hørtes rart ut siden systemet ellers fungerer bra (ved lav belastning). Det er derfor jeg lurer på om en av temperaturene kommer fra en annen plass?

Lenke til kommentar

Har du lagt på kjølepastaen riktig, og satt vifta riktig på så skal du ikke klare å komme opp i 70 grader. Jeg har en 6000+ cpu den måtte jeg bytte til en zalman kjøler for å holde temp nede.

Amd 6000+ cpu'en kan kjøre konstant på 70 grader uten at det skjer noe, men det er bedre at den ligger på 50 grader. Disse amd cpu'ene blir varme men det må en bare leve med.

Det kan være at du har for liten strømforsyning, men det er sjeldent at det er et problem.

Lenke til kommentar

Jeg mener at den viften som fulgte med skal klare en amd 5200+ cpu. Men jeg tror du har gjort en feil når du har satt det i sammen, for mye kjølepasta eller for lite. Det er viktig å være sikker på hvor mye pasta en skal bruke. Har du en 3 pins eller en 4 pins kontakt på cpu vifta, hvis det er en 3 pins er det ikke sikkert at den går fort nok under belastning.

Du skrev ikke hvor stor strømforsyning du hadde, så da blir det mye gjetting, sånn er det..

Du har et Socket-AM2+ hovedkort, har du sjekket om du har kompabilitetsproblermer.

Lenke til kommentar

når du påførte kjølepasta. hvor mye brukte du? idielt skal det bare påføres nok til å dekke ugjevnhetene mellom flata på kjølern og flata på cpu'en.

det som er på kjølern når du får den er virklig MYE kjølepasta. og man skal bruke langt mindre en det.

Lenke til kommentar

Egen erfaring :

1. Kjøleren sitter ikke riktig, ta av kjøleren og monter den på nytt.

2. Fjern kjølepastaen fra kjøler og prosessor og påfør et nytt HELT TYNT lag pasta.

Er 99% sikker på at kjøleren/pastaen er grunnen til problemet ditt.

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Jeg mener at den viften som fulgte med skal klare en amd 5200+ cpu. Men jeg tror du har gjort en feil når du har satt det i sammen, for mye kjølepasta eller for lite. Det er viktig å være sikker på hvor mye pasta en skal bruke. Har du en 3 pins eller en 4 pins kontakt på cpu vifta, hvis det er en 3 pins er det ikke sikkert at den går fort nok under belastning.

Du skrev ikke hvor stor strømforsyning du hadde, så da blir det mye gjetting, sånn er det..

Du har et Socket-AM2+ hovedkort, har du sjekket om du har kompabilitetsproblermer.

http://www.colors-it.com.cn/03_products/pr...in_id_search=21 det er den nederste modellen (400u). Må bare beklage at jeg har utelatt å si at den mangler 4 pinner i forhold til hovedkortet. jeg har bestemt meg for å ta en ordentlig kikk på det i dag og sjekke mengden kjølepasta og montering av viften (denne er 4 pins forresten).

hypotetisk sett så lurer jeg fortsatt på noen små ting....

1. om strømforsyningen er for lite/ikke kompatibel hvorfor får jeg da så mye økning i varme fra prosessoren (hvis vi går ut ifra at jeg har gjort pasta/vifte på riktig måte).

2. selv om jeg hadde påført like mye pasta som den blir levert med (jeg har faktisk bare brukt et tynt tynt lag, da jeg hadde lest om dette før), burde ikke da alt fungere 'greit' uansett? (det jeg prøver å si at selv om jeg hadde gjort det like dårlig som fabrikken så burde vel alt fungere etter forhold da?)

da skal jeg ikke plage dere lenger til jeg har tatt en ny runde med pasta/vifte. Det er nok sikkert bare et tilfelle av pebcak :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...