Gå til innhold

Hvilken ISO-verdi er best på 5D for dynamisk rekkevidde


Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg må ta dette spørsmålet nok en gang siden jeg føler at meningene går litt begge veier. Jeg bruker 5D'en min mest til landskapsfotografi. Det er mer eller mindre hipp som happ om jeg bruker ISO 50, ISO 100 eller ISO 200. Jeg har som regel lange eksponeringer uansett. Jeg har lurt på hvilken ISO-verdi jeg får mest dynamisk rekkevidde på veldig lenge. Tidligere har jeg fått svar at ISO 100 er best fordi ISO 50 ikke har like god dynamisk rekkevidde i høylys.

 

Nå leste jeg nettopp testen for A900 og ser på diagrammet som viser dynamisk rekkevidde, inkludert på 5D.

Dynamisk omfang, lav kvalitet

Dynamisk omfang, høy kvalitet

 

Utifra disse grafene ser det jo ut som ISO 50 ligger bedre til enn ISO 100, om jeg ikke misforstår.

 

Når jeg tar bilder bruker jeg GND filtre så detaljer i høylys er ikke så farlig.

Har jeg mest å tjene på å bruke ISO 50 eller ISO 100?

 

Om dette har vært tatt opp før, beklager jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ingen ekspert på 5D, men det sies at ISO250 er native ISO på 5D.

 

Om det betyr at det gir best DR på 5D vet jeg ikke, men det sies så.

 

Har faktisk aldri prøvd ISO 250. Jeg får ta å gjøre en test mellom de forskjellige ISO-verdiene: 50, 100, 200 og 250

 

Det får'n si, D700 gjorde det kvasst :D

 

Er vel et fint kamera det:)

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg veldig mye om hva som foregår i Nikon-leiren. Men tror du kan bli ganske fornøyd med D700 utifra hva jeg har sett.

 

Jeg tror ikke jeg ville vært noe mer fornøyd med toppmodellene til Canon istedenfor 5D. Trenger egentlig ikke så mye funksjonalitet, trenger bare god bildekvalitet. Enkelt og greit:)

Lenke til kommentar
Nå kan ikke jeg veldig mye om hva som foregår i Nikon-leiren. Men tror du kan bli ganske fornøyd med D700 utifra hva jeg har sett.

 

Jeg tror ikke jeg ville vært noe mer fornøyd med toppmodellene til Canon istedenfor 5D. Trenger egentlig ikke så mye funksjonalitet, trenger bare god bildekvalitet. Enkelt og greit:)

 

Vi tar den videre her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...amp;start=15660

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...