Ördög Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Blir spennende og se hva han vil gjøre om han får "kontroll" over komplett. Hvis han har planer om noe da, utover og eie og forhåpentligvis tjene penger på investeringen. Raskere reparering når man leverer inn til service hadde ikke gjort noe. Utlevering av kjøpte varer i Sten Og Strøm sentrene hadde heller ikke gjort noe. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Som du nevner, Alle gjør mer eller mindre det samme. Det er et system som sørger for at de fete fiskene skal bli feter både i gode og dårlige tider. Jeg blir litt sint, fordi basert på samme system, mange unge i etableringfasen vil snart bli nødt til å selge sine hus og hjem for billig penger. De fete skal bli feter på bekostning av folk som lever et vanlig liv og sliter for å bygge opp noe. Stein Erik Hagen har faktisk tapt penger på Komplett til nå. Så dine påstander blir helt urimelige. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Blir spennende og se hva han vil gjøre om han får "kontroll" over komplett. Hvis han har planer om noe da, utover og eie og forhåpentligvis tjene penger på investeringen. En investor som Canica AS investerer aldri tungt i selskaper for forhåpentligvis tjene penger på investeringen. Når man går tungt inn er det nesten alltid fordi man mener at man har kapasiteter (kunnskap, finansielle muskler etc) som kan videreutvikle selskapet og således skape merverdi og avkastning på investeringen. Det interessante er at når man skaper merverdi for eier vil man også skape merverdi for samfunnet og hver enkelte av oss som kunder. Som du nevner, Alle gjør mer eller mindre det samme. Det er et system som sørger for at de fete fiskene skal bli feter både i gode og dårlige tider. Jeg blir litt sint, fordi basert på samme system, mange unge i etableringfasen vil snart bli nødt til å selge sine hus og hjem for billig penger. De fete skal bli feter på bekostning av folk som lever et vanlig liv og sliter for å bygge opp noe. Stein Erik Hagen har faktisk tapt penger på Komplett til nå. Så dine påstander blir helt urimelige. Canica AS har tapt ca 70 - 75 % av hva de har investert (papirtap). Et beløp på nærmere en 1/2 mrd. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Vil ikke si Komplett har greie priser. Er helt overpriset i forhold til f eks Amento og Netshop. Komplett er et merkevare i seg selv, og det betaler folk for. Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Blir spennende og se hva han vil gjøre om han får "kontroll" over komplett. Hvis han har planer om noe da, utover og eie og forhåpentligvis tjene penger på investeringen. En investor som Canica AS investerer aldri tungt i selskaper for forhåpentligvis tjene penger på investeringen. Når man går tungt inn er det nesten alltid fordi man mener at man har kapasiteter (kunnskap, finansielle muskler etc) som kan videreutvikle selskapet og således skape merverdi og avkastning på investeringen. Det interessante er at når man skaper merverdi for eier vil man også skape merverdi for samfunnet og hver enkelte av oss som kunder. Det er klart det ikke investeres masse penger om de ikke tror det er en mulighet for fortjeneste. Men det er aldri noen 100% garanti. Derfor jeg sa "forhåpentligvis". Har ingen spesiell kunnskap rundt dette. Men hvordan vil vi som kunder tjene om eier/eiernes kontoer fylles opp? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Har ingen spesiell kunnskap rundt dette. Men hvordan vil vi som kunder tjene om eier/eiernes kontoer fylles opp? Det er ikke så vanskelig å forklare, i økonomisk teori kalles det konsumentoverskudd. Men jeg skal gjøre det med et lite eksempel. En måte å få større avkastning til eiere er f.eks. å øke kapasitetsutnyttelse. Kapasitet (lager, lagersystem, ordresystem etc) koster omtrent det samme om den utnyttes 50 % eller 90 %. Klart antall ansatte vi variere, men bygg, roboter etc koster omtrent det samme. Men man klarer ikke å øke kapasitetsutnyttelsen (på eksisterende infrastruktur) uten å øke salget. Salget kan økes (ta markedsandeler) ved å senke priser, gi bedre service eller andre ting som gjør at vi velger butikk A foran butikk B. Lavere priser vil vi som kunder uansett tjene på. Ikke det at vi får hele besparelsen med økt kapasitetsutnyttelse i lavere priser, men det kan fort skje at vi som kunder får 50 - 70 % av effekten. Når det f.eks. gjelder bedre service er det litt mer vanskelig å beskrive, men la oss gjøre det enkelt. Si at en butikk i dag har 1000 kunder, og vurderer at med å tilby en utvidet garantiløsning kan få nye 250 kunder. Noe som gjør at kostnaden pr kunde/produkt går ned, garantiutvidelsen gir bare en marginal kostnadsøkning (mindre enn kostnadsreduksjonen). Dersom vi sier at av alle kunder (inklusive nye) vil halvparten være villig til å betale 5 % høyere pris, mens resten ikke vil betale mer for utvidet garanti kan ikke butikken øke prisen (uten å tape penger). Begge tjener på endringen, kunden fordi halvparten faktisk betaler mindre enn de er villige til. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Dette er et børsnotert selskap med mange aksjonærer. Hvis de hadde solgt aksjene sine for 3 måneder siden (eller kunne vente en stund til bedre tider komme) da kunne de tjene mye mer på sine aksjer, enn det de får nå. Denne differansen går til Rimi-Hagen. Nåværende små/store aksjonærer på Komplett har ikke råd til å by over Rimi-Hagen nå. Fordi pga. nedgangstider + finanskrisen +++, de har ikke råd akkurat nå, og får ikke lån heller. Dette er en ond sirkel som flere små og mellom store bedrifter og privatpersoner vil havne i snart. Det er noe sørgelig i dette, fordi dette skjer ikke pga. komplett's udugelighet, dårlig forretningspraksis osv.. Dette skjer pga. noe som har foregått over hode på dem i finansmarkedet i det fjernet. Endret 8. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Man altså, tatt situasjonen i betraktning så er det kanskje til det bedre at hagen overtar komplett, enn at bedriften kjører seg ut i en grøft gitt tiden. Hagen har tross alt chash, og han investerer ikke uten å få noe tilbake - noe han vil gjøre. Komplett er en bra butikk og et sterkt merkevare, noe vi nerder delvis har bidratt til å skape. Er noen uenige i dette så er man blåst i hue. Men så er seff spørsmålet hva skjer med komplett når de skal tenke mer chash. Det er tross alt en sjappe som selger støffs-for-nørds, noe som er en nisje. Vi finner vifter for en masse formål f.eks. Se om du finner kjølere, vifter, hovedkort etc etc ++ på elkjøp/spaceworld - nada. Fordi det er ikke mainstream nok. Før kjøpte jeg på ps/microplex/multicom/komplett ... men etterhvert så har priser/service/utvalg gjort at jeg kjøper kun hos komplett idag. Om jeg sparer 100kr et annet sted så er ikke det værdt det i forhold til det komplett gir meg. Men ikke f#¤% om det kan være lønnsomt for komplett å tilby 100+ varianter av HK. Så jeg er naturligvis spent. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 @Sam_Oslo: Hvem tror du er aksjonærer i Komplett, Ola Nordmann eller institusjonelle investorer. Faktisk er det en stor overvekt av institusjonelle investorer, flere som har langt større kapitalbase enn Canica AS, men som også har helt andre investeringsstrategier (risiko spredning). Det er det som bestemmer deres valg, ikke nødvendigvis kapitalmangel. Og Canica AS får ingen penger fordi de andre aksjonærer kunne ha solgt aksjene for 3 mnd siden (kurs knappe 60 kr) eller "kanskje" kan selge ved en kurs på 50 kr om 6 mnd. Dersom jeg f.eks kjøpte aksjer i Komplett til 100 kr stykke (for en god stund siden) og selger de til dag for 30 kr i dag taper jeg 70 kr pr aksje og du har tjent null. Faller aksjen til 10 kr og du må selge har jeg tapt 70 kr og du 20 kr. Skulle aksjen stige til 50 kr om 6 mnd og du selger taper jeg fremdeles 70 kr mens du tjener 20 kr. Men det er ikke hele sannheten, jeg kan bruke de krone jeg selger for til å investere i et annet selskap. Si at en aksje der potensialet er ennå større, la oss si den øker til 120 kr om 6 mnd og jeg selger. Da har vi begge tjent 20 kr pr aksje. Så utsagnene dine er bortimot meningsløse, fordi de mangler hele bildet og alternativer. Så det at noen taper betyr nemlig ikke at andre tjener når man ser på enkelttilfeller. Ja, det blir tapere og vinnere, men hvem som er vinner kan man først si i ettertid. Og du har helt rett i at kriser ofte redistribuerer verdier, men det skjer ikke bare under kriser, det skjer hele tida i større eller mindre grad. Hvem som er vinnere eller tapere er også svært ofte vanskelig å si før krisa er over, faktisk hender det at "gribber" kan være de som taper mest. Som jeg har skrevet tidligere, du mangler en del fundamental kunnskap på dette området, som gjør at deler av det du skriver blir regelrett feil. Det betyr ikke at du ikke kan og bør uttale deg. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Dette er et børsnotert selskap med mange aksjonærer. Hvis de hadde solgt aksjene sine for 3 måneder siden (eller kunne vente en stund til bedre tider komme) da kunne de tjene mye mer på sine aksjer, enn det de får nå. Denne differansen går til Rimi-Hagen. Ja, og poenget ditt er? Nåværende små/store aksjonærer på Komplett har ikke råd til å by over Rimi-Hagen nå. Fordi pga. nedgangstider + finanskrisen +++, de har ikke råd akkurat nå, og får ikke lån heller. Småaksjonærer har aldri hatt mulighet for og overby Hagen, verken før eller etter krisen. Kom heller med nyttig informasjon... Dette er en ond sirkel som flere små og mellom store bedrifter og privatpersoner vil havne i snart. Det er noe sørgelig i dette, fordi dette skjer ikke pga. komplett's udugelighet, dårlig forretningspraksis osv.. Dette skjer pga. noe som har foregått over hode på dem i finansmarkedet i det fjernet. Nemlig, skal du syte over noe, så la det bli politikere, og ikke Stein Erik Hagen. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Dette er et børsnotert selskap med mange aksjonærer. Hvis de hadde solgt aksjene sine for 3 måneder siden (eller kunne vente en stund til bedre tider komme) da kunne de tjene mye mer på sine aksjer, enn det de får nå. Denne differansen går til Rimi-Hagen. Ja, og poenget ditt er? Nåværende små/store aksjonærer på Komplett har ikke råd til å by over Rimi-Hagen nå. Fordi pga. nedgangstider + finanskrisen +++, de har ikke råd akkurat nå, og får ikke lån heller. Småaksjonærer har aldri hatt mulighet for og overby Hagen, verken før eller etter krisen. Kom heller med nyttig informasjon... Dette er en ond sirkel som flere små og mellom store bedrifter og privatpersoner vil havne i snart. Det er noe sørgelig i dette, fordi dette skjer ikke pga. komplett's udugelighet, dårlig forretningspraksis osv.. Dette skjer pga. noe som har foregått over hode på dem i finansmarkedet i det fjernet. Nemlig, skal du syte over noe, så la det bli politikere, og ikke Stein Erik Hagen. Jeg håper at du kan si de samme om 1 år. Fordi med denne trenden, vil snart Rimi-Hagen (og få andre som er like store som ham), overta dine hus og hjem og alt som du (og hundretusener av andre som er like små som deg) har slitet og bygget opp, tenker jeg. Vi sees om ett år, fordi med disse holdninger fortjener ikke noe bedre. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hehe... Konspirasjonsteoriene kan du spare meg for :!: Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Hehe... Konspirasjonsteoriene kan du spare meg for :!: Dette er ikke noe teori. Det er så virkelig som det går an å bli, våkn opp! Komplett er ikke den siste, dette er bare toppen av isfjellet. Fordi krisen har ikke startet på alvor ennå, og den sinkende resesjon har ikke fått fotfeste en gang. Bare vent noen måneder og du vil se ditt eget hus på konkurs salg. Da fatter du virkeligheten, tenker jeg. Endret 8. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Hehe... Konspirasjonsteoriene kan du spare meg for :!: Dette er ikke noe teori. Det er så virkelig som det går an å bli, våkn opp! Komplett er ikke den siste, dette er bare toppen av isfjellet. Fordi krisen har ikke startet på alvor ennå, og den sinkende resesjon har ikke fått fotfeste en gang. Bare vent noen måneder og du vil se ditt eget hus på konkurs salg. Da fatter du virkeligheten, tenker jeg. Ingen tar deg alvorlig med slike overdrivelser, du blir bare ledd av. Og er huset mitt på konkurssalg (det heter tvangssalg) om et år da har Komplett, Jernia og mange andre av selskapene Canica AS eier hele eller deler gått konkurs, og Hagen har tapt enormt med penger. Det samme er de fleste banker i Norge (konkurs), arbeidsledigheten er trolig 20 - 30 %. AMD er konkurs, Intel har trolig mistet 60 % av salget sitt. Faktisk har vi da kommet i en situasjon hvor samfunnet i det store og hele har mer eller mindre klappet sammen, så det er sannsynligvis erklært økonomisk "unntakstilstand". Under en slik tilstand vil neppe tvangssalg skje. Det er nesten som du leser næringslivsavisenes "krigstyper" som en ny verdenskrig og ikke hva det egentlig er. Ellers leser du blogger og nettsteder til folk som egentlig ikke vet hva de snakker om. Edit: Og om det er trender man predikerer framtida på, så er børsindeksen omtrent identisk i dag (fredag) som den var for 30 dager siden. Oslo Børs har ellers i dag en indeks som er 150 % høyere enn på bunnen i 2003, og Dow Jones er 20 % høyere enn på bunnen i 2002. Og skal vi stole på historie og trender, så er fallene ofte raske, mens oppgangen kommer gradvis og over lengre tid. Endret 8. november 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Har ingen spesiell kunnskap rundt dette. Men hvordan vil vi som kunder tjene om eier/eiernes kontoer fylles opp? Det er ikke så vanskelig å forklare, i økonomisk teori kalles det konsumentoverskudd. Men jeg skal gjøre det med et lite eksempel. En måte å få større avkastning til eiere er f.eks. å øke kapasitetsutnyttelse. Kapasitet (lager, lagersystem, ordresystem etc) koster omtrent det samme om den utnyttes 50 % eller 90 %. Klart antall ansatte vi variere, men bygg, roboter etc koster omtrent det samme. Men man klarer ikke å øke kapasitetsutnyttelsen (på eksisterende infrastruktur) uten å øke salget. Salget kan økes (ta markedsandeler) ved å senke priser, gi bedre service eller andre ting som gjør at vi velger butikk A foran butikk B. Lavere priser vil vi som kunder uansett tjene på. Ikke det at vi får hele besparelsen med økt kapasitetsutnyttelse i lavere priser, men det kan fort skje at vi som kunder får 50 - 70 % av effekten. Når det f.eks. gjelder bedre service er det litt mer vanskelig å beskrive, men la oss gjøre det enkelt. Si at en butikk i dag har 1000 kunder, og vurderer at med å tilby en utvidet garantiløsning kan få nye 250 kunder. Noe som gjør at kostnaden pr kunde/produkt går ned, garantiutvidelsen gir bare en marginal kostnadsøkning (mindre enn kostnadsreduksjonen). Dersom vi sier at av alle kunder (inklusive nye) vil halvparten være villig til å betale 5 % høyere pris, mens resten ikke vil betale mer for utvidet garanti kan ikke butikken øke prisen (uten å tape penger). Begge tjener på endringen, kunden fordi halvparten faktisk betaler mindre enn de er villige til. Takk for forklaringen. Da skjønner jeg hva du mener Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Ingen tar deg alvorlig med slike overdrivelser, du blir bare ledd av. Jeg ler ikke av dine meninger! Du kan le så mye som du vil for nå, men virkeligheten vil snart tvinge deg til å gråte. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Ingen tar deg alvorlig med slike overdrivelser, du blir bare ledd av. Jeg ler ikke av dine meninger! Du kan le så mye som du vil for nå, men virkeligheten vil snart tvinge deg til å gråte. Så du spår altså at arbeidsledigheten skal bli 20 - 30 % om et år, husprisene falle med mer en 50 % (trolig langt mer), 30 - 40 % av bedriftene i Norge går konkurs. Det er helt ok å være pessimistisk, og ja vi kommer til å oppleve utfordringer, trolig vil bortimot 200 000 låntakere oppleve å ha betalingsproblemer og arbeidsledigheten vil øke. Men for ha litt perspektiver på da, vi nærmer oss ikke verdens undergang. Faktisk er det langsiktige problemer som er langt mer alvorlig enn finanskrisa med påfølgende moderat resesjon. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Ingen tar deg alvorlig med slike overdrivelser, du blir bare ledd av. Jeg ler ikke av dine meninger! Du kan le så mye som du vil for nå, men virkeligheten vil snart tvinge deg til å gråte. Så du spår altså at arbeidsledigheten skal bli 20 - 30 % om et år, husprisene falle med mer en 50 % (trolig langt mer), 30 - 40 % av bedriftene i Norge går konkurs. Det er helt ok å være pessimistisk, og ja vi kommer til å oppleve utfordringer, trolig vil bortimot 200 000 låntakere oppleve å ha betalingsproblemer og arbeidsledigheten vil øke. Men for ha litt perspektiver på da, vi nærmer oss ikke verdens undergang. Faktisk er det langsiktige problemer som er langt mer alvorlig enn finanskrisa med påfølgende moderat resesjon. De som har grei på slikt, har sagt at det som er på gang, ser vi en gang i hundre år. Du får gjette resten! Endret 8. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Små folk skal ta risikoen og slite for å bygge opp bedrifter i gode tider, men i dårlige tider kommer gribbene og kjøper opp billige. Dette gjelder ikke bare komplett, men mange andre bedrifter kommer snart til å havne i samme situasjon. Dette gjelder for mange andre også, bla. de som har jobbet og betalt på sine boliglån og særlige de unge i etableringsfasen som snart må selge boligen med store tap. Siden disse dårlige tider i komme i jevne intervaller, er det slikt at til syvende og sist, vi alle jobber og sliter for Rimi Hagen og tilsvarende? Skjønte ikke helt sammenhengen her.. Er Stein Erik Hagen et fælt menneske fordi han gjennom tidene har gjort gode investeringer? Etter hva jeg husker startet han på relativt bar bakke uten særlig med penger, akkurat som "de unge i etableringsfasen". Eneste forskjellen er at han har tatt endel risikofylte økonomiske avgjørelser siden han startet sin første butikk, og etablert et stort forretningsimperie, Canica. Man burde heller være gla for at Komplett får en stor og stabil eier inn som hovedaksjonær, det vil stabilisere aksjekursen, samt at man kan styre etter litt mer langsiktige mål. Tror dette kan være en god ting jeg. Hagen er nok interessert i å styre selskapet fornuftig. Han har jo tross alt 6,7mill aksjer til 30kr stk.. Tviler på at han har planer om å rævkjøre selskapet... Det hadde ihvertfall ikke jeg gjort med så mye penger. Tross alt litt større summer enn når vi tråler nettet rundt for å spare 900kr på den nye pc'n... Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Vil ikke si Komplett har greie priser. Er helt overpriset i forhold til f eks Amento og Netshop. Hvor har du det i fra at de er overpriset? Jeg bruker som regel Netshop eller PC Utstyr når jeg handler småting. Men når jeg kjøpte min nåværende PC i våres, så fant jeg den hardwaren som passet mitt behov, og da viste det seg at Komplett var det billigste alternativet, og det inkluderte Netshop. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå