Gjest medlem-82119 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Har et videokamera jeg har filmet 25-30 dv-kasetter med. Etter siste ferietur så vi det var en gul/brun flekk på tv-skjermen når vi spillte av opptaket på skjermen. Vi har vist opptaket på flere tv-skjermer og samme flekk vises på samme sted på alle tver. Trodde da det var kommet noe på linsa, så vi tørket den og kjørte også rensekasett men flekken viste seg på neste opptakene også. Alle som ser opptaket kommenterer det, så det er ikke vanskelig å se. Kjøpte nå ny lcd full hd tv, og flekken ble borte. Flekken vises altså kun på CRT tver, av en eller annen grunn. Sendte kameraet på rep, men verkstedet filmet ikke med det i det hele tatt, og koblet det opp mot en lcd skjerm og kunne derfor selvsagt ikke finne noen feil. Kameraet ble derfor returnert ureparert. Må jeg da bare godta at kameraet filmer med en tydelig flekk på opptaket, siden flekken ikke vises på lcd skjermer eller kan jeg kreve at kameraet skal filme flekkfritt? noen som har vært borti dette, eller vet hva det kan være? Så for meg at f.eks lcd tven hadde feilretting som fjernet flekkfeilen fra bildet, men jeg kjenner ikke detaljert til hva som skiller tvene og hvorfor flekken vises på crt tvene og ikke lcd. Butikken jeg kjøpte det hos mente at alle tvene måtte ha fått nøyaktig samme feil på nøyaktig samme sted på nøyaktig samme måte på nøyaktig samme tid, og at det nok derfor var alle tvene som var ødelagte og ikke kameraet som ble koblet til. Det stillte jeg meg tvilende til. De mener jo også at siden flekken ikke vises på lcd skjermer så må jeg bare godta at den er på opptaget. Lenke til kommentar
jojo1717 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Det har vært mye lettere om du tok et foto-eksempel av CRT-tv med aktuelle film-klipp. Mitt første inntrykk at dette er noe feil med en kabel eller med kontakt til videokamera. Men kan ikke si noe mer nøye hvis du ikke viser et eksempel. Tror nok at andre i verksted også har problemer når man ikke ser noen konkret eksempel. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Har også vurdert kabel, men da ville vel flekken fortsatt vært synlig uavhengig av tv? Lenke til kommentar
jojo1717 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Lettest for meg (og andre) er å se et bilde av tv-bildet du sliter med. Utifra tv-bildet kan vi lettere utelukke feilkilder. Det er svært vanlig at noen som spurte meg hva var feilen når de ikke så noen bilder på tv og jeg sa at det viktigste man må sjekke er å utelukke feilkilder og sjekket disse. En gang av dem var at de glemte å koble videomaskinen til strømmen. :-p Kabel kan være en av årsakene. "S-video"/"video"-utgang kan også være en av andre årsaker. Hvilke kabler brukte du til CRT og LCD-tv'er ? Prøv deg frem med ulike kabler eller bytte S-video/video utganger. Endret 8. november 2008 av jojo1717 Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Høres ut som du har problemer med enten spillehoder eller tape. Grunnen til at feilen kun vises på CRT-monitor kan ha noe med måten bildene vises/oppdateres på. Det er altfor tungt stoff til at jeg vil gå nærmere inn på det nå, men det er stor forskjell på CRT og LCD. Forsøk å rense spillehodene, og film med en ny tape. Har du fortsatt problemer med bildet ville jeg sendt inn kameraet m/tape til produsenten, og forklart i detalj hva problemet går i. De har all mulighet til å selv sjekke opptak og kamera på en CRT-monitor, så de kan ikke komme med unnskyldninger om feil kabling eller defekt monitor. Dette kan du godt poengtere om de prøver seg. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Renser spillhodene gjevnlig, og benytter kun ny tape av superkvalitet. I feilbeskrivelsen til sony verskstedet ble det grundig forklart hva feilen var, men det tok de ikke hensyn til. For å sjekke det hadde de kun koblet kameraet til en pc-skjerm og slått det på og sett om de kunne se noe på pc-skjermen. Det kunne de ikke, og dermed ble det returnert. De tok seg ikke bryet med å filme i det hele tatt. Litt på siden, kan jeg si at jeg av en eller annen grunn opplever at etter at man fikk kjøpsloven og reklamasjonsfrist på 5 år har det ihvertfall på mine ting vært en enorm økning i at de plutselig ikke klarer å finne noen feil. Jeg ser en sammenheng mellom at de ikke vil ha utlegg på ting under 10000,- kroner, og derfor oftere og oftere dytter problemet tilbake til kunden med den tidvis altfor enkle begrunnelsen ingen feil funnet. Jeg kan til en viss grad skjønne at de ikke bryr seg med å finne en feil siden de vet at hvis de finner feilen koster det penger å rette feilen og dette blir sett opp mot verdien på gjenstanden. Selv om jeg med letthet kan påpeke feilen, har tross alt en stabel med DV-kassetter med feilen på nå, så er det ikke gitt at verkstedet finner feilen. Og det er jo problemet mitt, at selv om jeg kan påvise feilen og verkstedet ikke finner ut hvorfor det skjer så blir jeg belastet med utgifter. Renser spillhodene gjevnlig, og benytter kun ny tape av superkvalitet. I feilbeskrivelsen til sony verskstedet ble det grundig forklart hva feilen var, men det tok de ikke hensyn til. For å sjekke det hadde de kun koblet kameraet til en pc-skjerm og slått det på og sett om de kunne se noe på pc-skjermen. Det kunne de ikke, og dermed ble det returnert. De tok seg ikke bryet med å filme i det hele tatt. Litt på siden, kan jeg si at jeg av en eller annen grunn opplever at etter at man fikk kjøpsloven og reklamasjonsfrist på 5 år har det ihvertfall på mine ting vært en enorm økning i at de plutselig ikke klarer å finne noen feil. Jeg ser en sammenheng mellom at de ikke vil ha utlegg på ting under 10000,- kroner, og derfor oftere og oftere dytter problemet tilbake til kunden med den tidvis altfor enkle begrunnelsen ingen feil funnet. Jeg kan til en viss grad skjønne at de ikke bryr seg med å finne en feil siden de vet at hvis de finner feilen koster det penger å rette feilen og dette blir sett opp mot verdien på gjenstanden. Selv om jeg med letthet kan påpeke feilen, har tross alt en stabel med DV-kassetter med feilen på nå, så er det ikke gitt at verkstedet finner feilen. Og det er jo problemet mitt, at selv om jeg kan påvise feilen og verkstedet ikke finner ut hvorfor det skjer så blir jeg belastet med utgifter. Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Tja, da har jeg ikke noe annet tips til deg enn å klage til forbrukerrådet. Synd det må bli slik pga. gjerrige storkonsern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå