wiberos Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Hmm, det er noe vi har ikke helt kontroll på. Jeg skal kontrollere noe og kommer tilbake. Jeg forsøkte å generer det samme med varierende resultat. Så jeg må teste mer. Bootmgr kan du derimot forsøke å slette via recovery console (dvd) og ..del.. commando Bruk attrib bootmgr -s -h -r før det. Vær oppmerksomt på å kontrollere at du arbeider med riktig partition. C:\ kan og ikke nødvendigvis være C: men noe annet fra recovery. Bruke derfor dir commando for å kontrollere mot innholdet og. Bootmgr file kan du alltid kopiere fra DVD plate hvis du fjerner det. Kan du vennligst vedlegge output fra det bcdedit /enum commando og? Endret 8. november 2008 av wiberos Lenke til kommentar
adale Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 (endret) skal nå se om jeg får slettet den, men som dere ser, er bootsect.bak der også. -fikk ikke slettet, se bilde Endret 8. november 2008 av adale Lenke til kommentar
adale Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 her er bcdedit output Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Bootsect.bak er noe du må ikke tenke så mye på. Det er copy av bootsector i denne partition, og du kan faktisk ta vare på den. Har du lyst å lese den, så finne dskprobe.exe i din Xp plate og åpne med den. Hvis du forandre extention til .dsk vil filen være mer synlig for deg og. Det er noe nytt og bedre i forhold til XP. Og når du får sjanse få kopiert output fra bcdedit til en tekst file. Du bruke da ...merke...copy fra overst til venstre på cmd din og lim i notebad. Lenke til kommentar
adale Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 bcdedit som txt-fil bcdedit.txt Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 skal nå se om jeg får slettet den, men som dere ser, er bootsect.bak der også. -fikk ikke slettet, se bilde Ja, jeg hadde samme problem, da valgte jeg recovery console fra DVD plate. Lenke til kommentar
adale Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 skal nå se om jeg får slettet den, men som dere ser, er bootsect.bak der også. -fikk ikke slettet, se bilde Ja, jeg hadde samme problem, da valgte jeg recovery console fra DVD plate. ja, men sa du ikke at jeg måtte suksessfullt kjøre den attrib kommandoen først? Det får jeg jo ikke. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) bcdedit som txt-fil Ja dette er riktig. Så det burde ikke komme opp noe D valg ...så hvor kommer den fra mon tro? Endret 8. november 2008 av wiberos Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) skal nå se om jeg får slettet den, men som dere ser, er bootsect.bak der også. -fikk ikke slettet, se bilde Ja, jeg hadde samme problem, da valgte jeg recovery console fra DVD plate. ja, men sa du ikke at jeg måtte suksessfullt kjøre den attrib kommandoen først? Det får jeg jo ikke. Ja men fra command prompt på recovery console. Dvs starte fra Dvd , velg Repair my computer, og commandprompt. Da er Vista og de andre offline. Men husk det med bokstavene på partitioner jeg nevnte. Kontrollere at du er i riktig partition. Endret 8. november 2008 av wiberos Lenke til kommentar
adale Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 (endret) ja, nå er det bare ett valg under oppstart. Er det noen måte å få bort denne menyen (den autostarter på c-partisjonen etter 10 sec). Nederst står det: Insert startupdisk in floppy drive and press F2 to run setup Øverst står det: Drive0:primary 00 Win Vista NTFS Endret 8. november 2008 av adale Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg tror ikke vi skal itenke så mye på å fjerne noe fra denne meny, men helst hvordan \ hvem laster den inn. Enten du har konfigurert med vilje eller utilsiktet, eller det er tilfeldigheter som går oss forbi her. Hårek tilbyr mbrlister som kan hjelpe oss på vei å få oversikt her. Andre metoder vil kreve mange poster her. Så kjør mbrlister du. Hva har du i E:\ nå? Hvis bcd file er i bootfolder, kan du zipe den og vedlegge den her? Kan du ta igjen bilde fra din diskbehandling? Hvordan er stillingen for diskene nå? Lenke til kommentar
adale Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 (endret) i E har jeg vel ikek stort. Du mener D, ikke sant? i D er fortsatt Boot og bootsect.bak BCD-filen er komprimert med Winrar og er vedlagt vedlagt er også DiskMgr bilde. Til min store overraskelse ligge rnaa c-partisjon paa disk1 og ikke disk0. Det høres jo nærmest umulig ut. Alt jeg har gjort er å koble fra en USB-disk. Jeg skal restarte nå og se om det blir riktig igjen. skal jeg laste ned mbrlister fra google? BCD.zip Endret 9. november 2008 av adale Lenke til kommentar
adale Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 bcd-fil er nå i zip-format siden rar ikke var støttet... Lenke til kommentar
adale Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Etter restart er det nå riktig.... Endret 9. november 2008 av adale Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Bcd på E:\ hadde veldig mange Objekter og elementer, både for recovery og boot.sdi file (ram disk), samt at den var meket for TreatAsSystem Of System med (1). Du driver å experimentere en del, eller du arbeider med noe tenker. Uansett Det mest problematisk jeg har funnet til nå, er forhold mellom master slave på disker koplet på en Ide kontroller, og behavior fra Recovery---Start up Repair funksjon. Hvis det er i orden nå, så er det OK, hvis ikke, så for å være sikker hva er det som virkelig booter opp, er å deaktivere de andre 2 diskene i Biosen, under Basic. Da i det minste vil ikke bli brukt til noe i boot sekvensen. Den samme metoden skal du bruke når du ønsker å installere OS i en bestemt preaktivert partition, i en bestemt disk. Etter deaktivering, skal du i Biosen igjen, og kontrollere at kun den disken som skal boote er detektert, samt at du ser at den er i boot priority. edit: jeg leste nå i ettertid post nr: 32, og da er vi enige. Det er ikke noe E:\boot\bcd, det var den D:\ og den var den som ble lastet opp. Om du har Ide eller Sata, vet ikke jeg, men allikevel, du har hatt de samme feil som jeg klarte å få. Hos meg dog på en Ide kontroller, hvor C:\ er tilkoplet slave, D:\ som master, og hvor jeg pendlet litt. Mange ganger var det forandringer i Biosen, uten å vite det eller hva jeg forventet. Riktig nok er ikke diskene verdens beste, slik at små feil på dem, kan føre til ny priority etter omstart, men Startup Repair merket min D:\ partition som active, UTEN min hjelp, og dermed bootet opp med D som system disk. Nå vet vi mer om alt det, samt vi forstår hvorfor du hadde slike meldninger i Menyen. Du kan åpne den BCD file som du zipet til meg, og se om det som var der. BCD file laster du opp med...load hive.. under HKEY_LOCAL_MACHINE Endret 9. november 2008 av wiberos Lenke til kommentar
adale Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 ok, jeg skal sjekke litt i Bios, men hva annet skal jeg gjøre. Hva mente du med dette: "Nå vet vi mer om alt det, samt vi forstår hvorfor du hadde slike meldninger i Menyen. Du kan åpne den BCD file som du zipet til meg, og se om det som var der. BCD file laster du opp med...load hive.. under HKEY_LOCAL_MACHINE" Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Vedlegger bcdtext.zip file. BCD file er en editert file, og du ser hva jeg har forandret med å åpne vedlagt text file. BCD file kan du kopiere i C:\boot folder. Alt det skal gjøres fra recovery console via command prompt. Før du kopiere over filen, skal du rename den gamle BCD, eks: ren bcd bcd14. Da er BCD 14 den gamle. Så copy BCD c:\boot\ Så gir du attrib bcd +s +h Restart. Ting er forandret, så winload.exe feilmeldning kan komme. Da er det den Autorepair funksjon som gjelder. Etter det kan du kontrollere din BCD igjen enten fra Vista eller fra Recovery. Når det gjelder BCD store file. Vi trenger ikke Vista for å redigere eller opprette bcd filer. XP er like god. Men hvis vi bruker bcdedit.exe utenfor Vista, så må vi starte med en bcdedit /createstore commando, og deretter arbeider med det som start , dvs bcdedit /store c:\adale\bcd ----her kommer commandoer som vi vil at bcdedit skal utføre. Vi kan lage nye, vi kan editere dem, og vi kan tukle med dem. En måte å tukle med dem er å laste BCD file for å se og ellers editere i regedit. Så hvis du åpne ..regedit.. og se videre: bcdtext.zip edit: første del i text file henviser til hvordan BCD var hos deg, har skrevet feil at den er slik etter redigering. Endret 10. november 2008 av wiberos Lenke til kommentar
adale Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 hei, har ikke hatt tid til å gjøre dette. Men er det nødvendig? Den starter jo opp uten problemer? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Hei! Nei det er overhode ikke nødvendig. Men den info kan ligge der. Hos deg var det å finne hvem booter opp PC-en din, på grunn av de rare meldninger du hadde, bla de 10 sek oppstarts timeout. Derfor gikk jeg videre med det, før helt til slutt å bruke dskprobe eller annet verktøy for å se hva MBR sier på disken din. For at det er der, alt starter uansett. Så du behover ikke å utføre noe mer så lenge det fungerer, men dog du har fått litt mer info rund det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå