Gå til innhold

System filer på 2 partisjoner

adale

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn strekker Vista 32 installasjonen seg til E-disken min også. Så vidt jeg kan se er det kun bootsector.bak som ligger der. Den blir dermed merket som "System" og "active" i Disk Manager. Jeg har ikke fått endret dette, selv med Paradox Disk Partition Tool. Jeg fikk gjort den inactive, men da ville ikke PCen boote og jeg måtte kjøre System Recovery CD som jeg hadde. Da kom det opp igjen.

Grunnen til at jeg vil fikse dette er at jeg ikke vil ta image av både c og e disken når jeg skal ta en full image backup. Det vil den gjøre nå, så lenge den ene systemfilen ligger på e.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger litt mer opplysninger før man gir noen tips.

-har du installert Vista selv?

-har du partitionert selv?

-er den Vista Partition en primær partition?

-har du enabled for å vise skjulte system filene i ..folder options, slik at du bekrefter at du har

Kun en bootsector.bak i din active og system partition?...som du selv sier? og ikke mer, som det burde?

-Kan du vedlegge bilde fra diskbehandlingen kanskje?

Lenke til kommentar
Man trenger litt mer opplysninger før man gir noen tips.

-har du installert Vista selv?

ja

-har du partitionert selv?

ja

-er den Vista Partition en primær partition?

ja

-har du enabled for å vise skjulte system filene i ..folder options, slik at du bekrefter at du har

Kun en bootsector.bak i din active og system partition?...som du selv sier? og ikke mer, som det burde?

skal sjekke det

-Kan du vedlegge bilde fra diskbehandlingen kanskje?

skal det også litt senere

Lenke til kommentar

De første 3 ja, viser at du sitter ikke på en maskin levert ferdig installert, ikke sant? Det var viktig å vite

At Vista er en primær partition betyr at du kan FÅ den til som et system partition og, og dermed få vekk den E:\

Det krever litt arbeid men dog ikke så fryktelig mye.

Det er ca 3 step:

1—kopiere bootmgr til Vista

2--- kopiere bootfolder til Vista, export og redigere bcdstore file

3---deaktivere den E partition og activere den C.

Kjøre først kun på det.

Om ikke den starter riktig skal du kjøre Startup Repair fra DVD.

Skal se om jeg samler opp en forståelig …how to.. sak, å vedlegge her, ut fra hva jeg forventer at det er hos deg. I morgen vil du få den.

Om du har noe recovery partitioner eller annet som du tror kan være relevant, si i fra.

Lenke til kommentar

Ja ser der du. Det var bedre.

Din system partition er den D:\ og ikke den E:

Så arbeide fra den D deretter.

1) kopiere bootmgr file fra den D:\ til C:\

2) kopiere boot folder fra den D:\ til C:\. Noe filer vi ikke kopieres med det første, og de skal heler ikke før vi justerer litt, så trykk på skip på de når du får meldning om det.

3) åpne cmd as admin (høyre klikk på cmd og velg ..run as administrator)

Skrive bcdedit /enum all

Se nå gjennom denne om hvor det står device partition=C: og hvor det står device partition=D:

Da skal du forandre de verdiene der.

Garantert er {bootngr} device partition=D:

Du forandrer dette til C:\, siden det er den som skal deretter fungerer, slik:

bcdedit /set {bootmgr} device partition=C:

Etter du har forandret alt det gjelder fra D: til C: skal du:

bcdedit /export "C:\boot\bcd"

deretter skriver alt samme igjen slik at det blir slik det var. Poeng er at du beholder den gamle konfigurasjon slik den var.

Avslutte og restarte , men du entrer biosen og forandre disk boot priority din. Dvs at den starter fra den C disk.

Det vil være noe abnormal med bcd store, siden vi har jukset med den, men det ordner man etter på.

Først sikkrer du at du kan boote.

Noe som allikevel vil være riktig å kontrollere før du starter, er å se om mbr for den disk nr 0 er riktig.

Det kontrollerere du med å allerede nå reboote, velge den disk 0 i biosen og starte opp.

Hvis det er "bootmgr is missing" meldning du får, så er alt i orden, og dermed starte med de forandringer.

Lenke til kommentar

Dette ser bra ut. Fikk nå til å boote på den disken som c-partisjonen er på, fordi ette rå ha endret disk i BIOS, fikk jeg valget hvilken partisjon jeg skulle boote fra (c eller d). Den kom opp fint.

Så nå gjenstår det å fikse det slik at jeg ikke må velge dette hver gang den booter opp. Er det da vi gjør d-partisjonen inactive? Den er active nå og jeg kan ikke få gjort den inactive i Disk Manager. Jeg har tidligere fått gjort dette med Paragon Partition Editor. Skal jeg gjøre det nå? Eller er det noe annet vi skal gjøre?

Takk for all hjelp. Jeg er imponert.

Lenke til kommentar

Det gjør ingen forskjell om Disk 2 (D:) er aktive eller ikke. Det eneste som betyr noe er at du velger å boote Disk 0 i BIOS.

Hvis du så får opp en meny i bootmanager så er det vel noe du kan fikse med bcdedit. Men det er noe wiberos kan mye bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Det mangler litt arbeid enda, siden som nevnt har vi berørt noe som trustinstaller skal tukle med.

Men først:

Du kan bruke andre progs for å inactivere enn partition som er merket som active i diskbehandling, men dog ikke den system partition.

Hvis nå ser du den C: som system partition i din diskbehandlingen skal du:

-åpne ..cmd ..as admin

-skrive ..diskpart..

-skrive ..select disk 2 (disk nr ser du i diskbehandlingen, så kontrollere at det er ikke forandret siden sist, hvis ja skrive riktig tall)

-select partition 1

-inactive

Nå skal den 1 partition i denne disken være merket som inactive.

(diskpart og mye annet kan du utføre fra commandprompt som du finner i recovery console og, du kan activere og deaktivere.)

Du burde og fjerne alle system filene for Vista som du har i E:\, det kan bli litt problematisk med så mange alternativer under feilsøkning eller retting.

-Skrive ...exit slik at du er ute fra diskpart

-skrive ..bcdedit /enum all. Normalt skal du få en feilmeldning nå. Hvis ja skal du restarte med Vista dvd plate og velg....Reapair my Computer.

Etter litt skal du få en meldning om noe.

Restarte.

Kjør bcdedit igjen og bekrefte at du kan editere\ se bcd store file.

Først da kan vi se om det er noe som stemmer ikke.

HUSK..når du kjører repair saken fra Vista Dvd, at du kontrollere før du boote opp igjen at PC-en starter fra C disken og ikke fra D:, tross at den ble inactivert. Repair funksjon kan activere den igjen.

Prøve.

Det er andre måtter å gjøre ting på og, og i denne sammenheng vil du ha nytte av å se for ....bootsect.exe og bootrec.exe hos MS.

Lenke til kommentar

hei, ja jeg har kjørt diskpart og gjort den andre partisjonen inactive. Men hva menes med "å fjerne alle system filene der"? Bootsect.bak og bootmgr er der fortsatt og jeg fikk ikke lov til å slette bootmgr, selv om den også er på c-partisjonen.

Jeg stopper derfor her før jeg gjør resten.

Lenke til kommentar

bootsect.bak, grldr,bootmgr, og boot er på e-disken min

Det er ikke nødvendig å fjerne dem, men det var systemfilene fra E:\ disken din jeg henviste til.

Mulig du har installert Vista på flere partitioner, til og med i den E:\. I så fall kan du beholder dem.

Men tilbake til C:\ og D:\, dvs disk 0 og disk 2

Er det den C:\ som er oppført som system i diskbehandling?

Kan du kjøre bcdedit /enum all fra cmd, uten at du får feilmeldning?

Hva står det i så fall oppført i den.

Du kan markere all teksten som er der ---copy-- og lim i en tekst file, slik at vi ser den. Mulig en bilde klarer ikke å fange all teksten der?

Ja, jeg glemte det med sletting av bootmgr i d:.

Det er vel rettigheter som gjelder her, eller?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

ja, c-partisjone i Disk0 er fortsatt Vista-partisjonen min. Her er output fra kommando:

C:\Users\Atle>bcdedit /enum all

The boot configuration data store could not be opened.

The volume for a file has been externally altered so that the opened file is no

longer valid.

Lenke til kommentar
ja, c-partisjone i Disk0 er fortsatt Vista-partisjonen min. Her er output fra kommando:

C:\Users\Atle>bcdedit /enum all

The boot configuration data store could not be opened.

The volume for a file has been externally altered so that the opened file is no

longer valid.

Det er helt riktig det, derfor hadde under post #10 skrevet om

-skrive ..bcdedit /enum all. Normalt skal du få en feilmeldning nå. Hvis ja skal du restarte med Vista dvd plate og velg....Reapair my Computer.
Etter litt skal du få en meldning om noe.
Restarte.

At C:\ er din Vista partition er greit. Men står den merket med tekst ...system.. i diskbehandlingen?

Husk og at du skal kjøre som administrator. Dvs du åpne cmd med å høyre klikk på den.

Lenke til kommentar

ok, nå ser bcdedit /enum all alt igjen og alt peker til c-partisjonen. Men jeg måtte fortsatt velge mellom c og d. Det kom også en melding som sa"Bootsector missing" eller noe sånt. c-disk er fortsatt active og system, og d-disk er bare primary.

Lenke til kommentar
Bootsector missing

Hvor fikk du den der?

jeg fikk den rett før jeg må velge partisjon ved oppstart, men andre gangen kom den ikke, og den går jo videre på riktig partisjon automatisk. Kanskje hvis jeg bare får slettet bootmgr fila på d-disken, så vil det bli bra? Se vedlagt bilde

post-1698-1226177884_thumb.jpg

Endret av adale
Lenke til kommentar

Som sagt vil en automatisk repair forsøke å finne løsninger, og har opplevt at i en multi disk konfigurasjon, som din, med system filene på alle, får jeg ikke sikkret hva jeg vil uten å kontrollere biosen, dvs hvilken disk som starter.

Uansett, du har nå set litt det med bootmgr fil, som er viktig og boot folder med bcd store. De filene kan vi hente fra DVD plate, bcd store kan vi opprette, og alle entries inni der kan genereres og editeres. Det betyr at du kommer ikke å stå fast.

Så husk at det er recovery console du skal kjøre hvis du får problemer.

Bootmgr i D:

Hvis du åpner cmd ..as admin

Dirigere til D:\, slik at det blir

D:\_>

attrib

Hvis det står SHR foran bootmgr, så:

attrib bootmgr -s -h -r

del bootmgr

Blir den borte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...