Gå til innhold

Planlegger 22 nm i 2011

Anbefalte innlegg

(...)

Noe ma jo erstatte transistorer.

Det med væske er nytt for meg. For noen år siden leste jeg om en dame som hadde avlagt master eller doktor avhandling om spintronics, eller mer konkret om implementasjon av logiske porter ("gates") basert på nevnt teknologi. Siden da har jeg ikke hørt så mye mer om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste noe i disse baner jeg også.
Det er vel mange produkter som aldri forlater Opticomstadiet... he he

Men det er kjekt at strømforbruket går ned slik at man får mindre enheter.

Synes forøvrig utviklingen med SSD er det mest spennende på dataområdet for tiden.

ja, det er jo uten tvil der ting skjer for tida.

Jeg tror at når vi etter hvert nærmer oss de fysiske grensene for krymping av transistorer vil vi se tilsvarende trend som i grafikk-kort og SSD: paralellisering.

Dette har jo allerede begynt med dobbelkjerner og quad core.

Jeg tror vi kommer til å se en ny revisjon av hovedkort og operativsystem etter hvert som industrien går over fra å være seriell til hovedsaklig paralell.

Hvis jeg får ønsket mitt oppfylt vil vi de neste årene se løsninger som ioDrive ta over for harddisker som arbeidsplatform og harddisker blir til arkivering, generell støtte i de fleste programmer for gp-gpu fra både ATI og nvidia, og øking av prosessorkjerner til 8/16 for arbeidsplatformer. Også at Atom (eller tilsvarende) 1/2/4 kjerner tar over for kraftigere alternativer for maskiner til "kontorbruk".

Til slutt noe som slo meg når jeg skrev ønskelista her. Det hadde vært kjempefint om det var mulig å tvinge datan til å laste inn alle filer til RAM tilhørende forhåndsvalgte programmer når de kjøres. Hvis det finnes noe slikt i gratis verson, så vil jeg gjerne vite!

Lenke til kommentar
Leste i ilustrert vitenskap for noen år siden om cpu'er som brukte lys i stede for strøm for å sende signaler. Disse skulle visst bli helt sykt raske. Noen andre som har hørt mer om den saken?

Leste også dette, de regnet med å oppnå en hastighet på 300 GHz eller noe pr kjerne.

Artikelen var kort men de hadde resultater å vise til såvidt jeg kan huske.

edit: http://www.tgdaily.com/content/view/36946/113/

Endret av doofus
Lenke til kommentar
Jeg tror vi kommer til å se en ny revisjon av hovedkort og operativsystem etter hvert som industrien går over fra å være seriell til hovedsaklig paralell.
Vel nå har jo disktilkoblinger som SATA og SAS nylig gått fra å være parallell(PATA og SCSI) til å bli seriell. Så vel... Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Vel nå har jo disktilkoblinger som SATA og SAS nylig gått fra å være parallell(PATA og SCSI) til å bli seriell. Så vel...

Grunnet begrenset mulig overføringshastighet fra et roterende mekanisk lagringsmedie...

For referanse til hvorfor paralellisering kan være lurt, sjekk FusionIO's ioDrive. 700/600 MB/s les og skriv, og 400+ MB/s ved 4kb random. Dette oppnås ved å kjøre ca 20 paralelle flash linjer til en onboard IO kontroller som snakker binært med systemet ved å sitte i PCI-e bussen. Ingen unødvendige protokoller eller overganger mellom interface.

Jeg mener ioDrive er et stjerne-eksempel på hva man kan oppnå ved paralellisering, og ved å droppe SATA som er beregnet for noe som er festa på en motor...

Andre fine eksempler på paralellisering er ATI radeon 4870x2 som jeg har, prøv å kjøre COD4 med en enkelkjærne CPU med 1920x1200 og alt på fullt (alså med cpu som skjermkort...) ;)

Lenke til kommentar
Andre fine eksempler på paralellisering er ATI radeon 4870x2 som jeg har, prøv å kjøre COD4 med en enkelkjærne CPU med 1920x1200 og alt på fullt (alså med cpu som skjermkort...) ;)

ennå bedre: Prøv å kjør det uten harddisk, eller uten ram. Og hvis du er skikkelig hard: uten PSU.

</sarkasme> Poenget mitt er at det eksemplet ditt er på jordet. Det er ikke noe argument for parallellisering, men et argument for å ikke glemme vitale deler når man kjøper PC.

Lenke til kommentar

ennå bedre: Prøv å kjør det uten harddisk, eller uten ram. Og hvis du er skikkelig hard: uten PSU.

</sarkasme> Poenget mitt er at det eksemplet ditt er på jordet. Det er ikke noe argument for parallellisering, men et argument for å ikke glemme vitale deler når man kjøper PC.

Kanskje det ikke var helt klart hva jeg mente.

Det som var ment var at man trenger flere paralelle kjerner for å kunne oppnå den totale båndbredden og flops nødvendig for å dra kraftig grafikk, og det klarer man ikke med bare noen få kjerner slik som i cpu.

Jeg fortjente nok den sarkasmen :(

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...