pululf Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Man kunne vel begynt å lage CPUer som hadde kjerner i flere lag. Og så kanskje integrere vannkjøling inne i CPUen, slik at man kjøpe seg en CPU, og bare kopla til vannkjølingen som sikkert følger med. Lenke til kommentar
int20h Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 TSMC har planene klare både for 22- og 15 nm produksjonsteknikk. Les mer Lenke til kommentar
LarsM Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) I hvilke produkter finner man CPU-er fra TSMC? Edit: Eller lager de bare wafere? Endret 7. november 2008 av LarsM Lenke til kommentar
kilik Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 I hvilke produkter finner man CPU-er fra TSMC? Edit: Eller lager de bare wafere? De produserer for andre selskaper. Nvidia, AMD og VIA blant annet. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) 22 og 15 nm produksjonsteknikk kan brukes til mye annet enn CPU-er, f.eks GPU-er, diverse andre brikker (sør, nord), minne osb. Mener TSMC produserer en god del GPU-er (for både nVidia og ATI). Vet de har en avtale med AMD. Muligens VIA kjøper produksjonskapasitet der. Edit: kilik hadde svaret ser jeg. Endret 7. november 2008 av Bolson Lenke til kommentar
GrH Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hvorfor er det da blide av en intel cpu? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hvorfor er det da blide av en intel cpu? Fordi det er relevant å ha bilde av en CPU og et merke må den CPU'en ha . Lenke til kommentar
SVD Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hvorfor er det da blide av en intel cpu? Fordi det er relevant å ha bilde av en CPU og et merke må den CPU'en ha . Syns det er dumt uansett, har ikke Intel egen produksjon av brikker? i så fall er de konkurenter, blir som og skrive at ATI har oppgradert driverene og ha et bilde av et nVidia skjermkort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hvorfor er det da blide av en intel cpu? Fordi det er relevant å ha bilde av en CPU og et merke må den CPU'en ha . Da burde det vært bilde av en relevant CPU. F.eks en Via C7 hvis den lages hos TSMC. Eller en annen relevant brikke som Geforce G92-brikken. Skriver man om Mercedes så er det jo merkelig å illustrere artikkelen med en Subaru bare fordi det har fellesnevneren at begge er bilprodusenter. Lenke til kommentar
Monkey Spr@yer Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Noen som vet sånn cirka hva grensen i nm er med dagens produksjonsmaterialer ? Mener å huske at det ikke var så langt i fra 11nm Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Enhetscellen til atomstrukturen til silisium er 0,54 nm. Det er altså den teoretiske begrensningen på de aller minste strukturene. Gate oksidet er allerede nede i rundt 1-2nm i dagens prosessorer så det er farlig nært veggen allerede. Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 og plutselig kommer det en ny teknologi som får brikkene ned i 5nm :o Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Og snart gir vi CPU'er DNA og høster dem i drivhus. Litt overdrevent nå kanskje men jeg regner nok med at datamaskiner kommer og bli delvis organiske. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 hadde vært artig og sett dagens utsyr på 22nm, cell og 4870 x2 +++ Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Jeg skjønner ikke helt artikkelen og jeg har ikke lest tråden, men mitt spørsmål blir. - Hva slags komponenter blir klar for 22 og 15nm? Eller tror man at det kun eksisterer CPUer og GPUer i den tekniske verden? Leif: Cell har nylig blitt vist frem i 45nm så jeg tror det blir meeeget lenge til vi får se den selv i 32nm. Først i løpet av neste år vil vi eks. se PS3 med 45nm Cell og det er visst Sony som presser mest på IBM ift. krymping av Cell. Endret 7. november 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Cell har nylig blitt vist frem i 45nm så jeg tror det blir meeeget lenge til vi får se den selv i 32nm. jo er klar over dette, fantaserer bare litt 90nm=200w 65nm=130W 45nm=80/90W 32nm=50W 22nm=35W 15nm=22W i di baner fantaserer jeg Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg har de samme fantasiene hehe Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Leste en artikkel om en som holdt paa aa lage en prossesor av "intelligent" væske. Hvor ble det av den? Den skulle jo kunne bli sinnvakt raskt i teorien. Noe ma jo erstatte transistorer. Lenke til kommentar
nadezico Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Leste en artikkel om en som holdt paa aa lage en prossesor av "intelligent" væske. Hvor ble det av den? Den skulle jo kunne bli sinnvakt raskt i teorien. Noe ma jo erstatte transistorer. Interessant. Har du noen link til denne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå