Mannen med ljåen Skrevet 7. november 2008 Rapporter Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Hallo folkens! Jeg lurer på hvilke regler som finnes for bruk av U og A i "inverterte" ord, slik som (u)lykkelig og (a)sosial. Hva er galt med alykkelig eller usosial? Og hvorfor (ir)relevant i stedet for arelevant eller urelevant? Endret 7. november 2008 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
edds Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 Godt spørsmål, dette har jeg også lurt på! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. november 2008 Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 usosial 1 som ikke tjener fellesskapet en u- tankegang 2 uomgjengelig, uselskapelig asosial (av II a-) uten evne el. lyst til å innordne seg i et samfunn en a- person / være a- Ordene har forskjellig betydning, men jeg har erfart at folk flest ikke gjør forskjell på dem. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 12. november 2008 Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 Hvilket prefiks antonymet av et ord har, kommer an på ordets opprinnelse, tror jeg. Det ser ut til at tendensen er at utenlandskklingende ord får annet prefiks enn u- (irrelevant, asosial, impotent, diskvalifisert). Dette er bare gjetning, men det virker sannsynlig. Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Er man usosial er man ikke merkbart sosial, er man derimot asosial er man ikke sosial i det hele tatt. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Er man usosial tenker man ikke som en sosialist, er man asosial holder man seg for seg selv og har ikke mye omgang med andre mennesker. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Er man usosial tenker man ikke som en sosialist, er man asosial holder man seg for seg selv og har ikke mye omgang med andre mennesker. Trur ikkje sosialisme har noko med dette å gjere. Eg tolkar det sånn at begge ikkje er sosiale = usosial. Forskjellen er at ein asosial person ikkje har lyst på sosial omgang og unngår det. Ein usosial person kan være det utan å nødvendigvis ville og jobbe for å være det. Endret 13. november 2008 av Zeph Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Jeg søkte opp ordene i ordboka, som du ser lengre oppe. Der står det at å være usosial er å ikke tenke for det felles beste. Det var slik jeg trakk inn sosialismen, som er en politisk ideologi som legger vekt på at alle skal være like. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Det ligg nok fleire definisjonar i ordet, som det sto i ordboka og. Du har både ein som tenker usosialistisk og ein som er usosial. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Men det mest riktige å bruke i denne sammenhengen er asosial, for ikke å bli tvetydig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. november 2008 Rapporter Del Skrevet 15. november 2008 Kva samanheng? Spørsmålet var jo kva som var forskjellen. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. november 2008 Rapporter Del Skrevet 15. november 2008 "Den nye gutten virker litt usosial" Dette kan bety at den nye gutten ikke tenker for det felles beste eller at han ikke omgås andre mennesker. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. november 2008 Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 Det er eg ikkje enig i. Ein person som kjem til ein ny stad vil bruke litt tid på å innrette seg. Han treng ikkje være asosial sjølv om han ikkje finn seg ein vennegjeng med ein gang. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. november 2008 Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 Poenget mitt er ikke hva det er sannsynlig at man mener, men at man kan mene to forskjellige ting. Den nye gutten kan virke asosial uten å behøve å være det, selv om han også kan virke usosial. Derfor bør man holde seg til asosial når det er det man mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå