Ringstadjr Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hei Jeg fikk problemer med pcen etter vi flyttet og koblet oss til universitetets nettverk. Det første som skjedde var at pcen fikk virus, og litt etter skjedde det samme med kjæresten sin pc. Jeg prøvde å fjerne viruset ved å kjøre panda antivirus. Det fant noe galt med explorer.exe, jeg satte i (quarantine) og restartet. Maskinen starter opp og jeg kommer inn i windows(tror jeg), men alt jeg ser er muspeker og en svart bakgrunn. ctrl + alt + delete er ikke mulig. Antok derfor at jeg må boote fra en xp disk. Problemet er at jeg ikke har floppy disk og cd-rommen er fysisk ødelagt. Eneste mulighet etter mitt skjønn er da usb. Jeg har en liten minnepenn på 256MB. Så jeg lastet ned XP tiny, siden den fikk plass på usb-pennen. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre videre. XP tiny kommer som iso-fil. Må jeg formatere usb-pennen med noe spesielt (FAT32)? Skal jeg legge iso-filen direkte på usb-pennen og prøve å boote, eller skal jeg extracte den til usb-pennen? Har forsåvidt prøvd begge deler, men ingen av dem funker. Noen som kan hjelpe en stakkar uten de alt for store it-kunnskapene? Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Det finnes noen løsninger, søk på Google. Hele problemstillingen ble mye mer aktuell på grunn av nettPCer uten CD-rom, så i det siste har del blitt utviklet noen små apps som kan pakke ut Windows eller Linux-ISOer til minnepinner. Det er visst noe som heter PEtoUSB som kan fungere for windows. Min erfaring er at det fungerer innimellom, klarte å slite ut en minnepinne på å prøve å finne en Linux-distro som klarte å starte opp på men egen laptop. Men jeg fant en til slutt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Det er ikke helt enkelt å kjøre Windows fra USB. Linux er nok bedre. http://www.vandomburg.net/installing-windows-xp-from-usb/ Lenke til kommentar
Ringstadjr Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Ok. Så nå har jeg skaffet meg en usb-penn på 1GB, bartPE og lastet ned "Windows XP Pro SP2 Image.rar"(siden cd-rommen ikke funker). Jeg har fulgt oppskriften på http://www.vandomburg.net/installing-windows-xp-from-usb/, men får denne beskjeden når jeg booter. "No operating system found" Lenke til kommentar
bennybanan Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hiver meg på her, sliter med å få installert det jeg også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå