Gå til innhold

Noen som har testet Lightroom i Wine?

Gjest Slettet+oiasdf79

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+oiasdf79

Heisann

Jeg har den siste tiden begynt å falle virkelig for linux og da spesielt Ubuntu, men det jeg lurer på er om det er noen som har testet og fått Photoshop Lightroom til å fungere med Wine? Det er nå det eneste som holder meg igjen fra å for fullt gå over til ubuntu på laptopen.

Er også åpen for å teste andre programmer med støtte for raw-formatet (*.nef), men det bør ha mulighet til å bla igjennom bildene relativt fort.

Slik jeg har forstått det skal nå Wine fungere uten problemere med photoshop?

På forhånd takk for hjelpen..:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F-Spot som følger med Ubuntu kan vise RAW(herunder nef) filer, og gjør dette rimelig raskt(særlig hvis du sammenligner med Nikon sitt eget ultratrege program). F-Spot kan også bruke XMP for tagging,- samme som Lightroom bruker. KDE programmet Digikam kan også vise NEF filer.

Det finnes også to andre programmer for Linux, begge koster, som du kan se på; Bibble og Lightzone. Bibble lar deg bla i bildene.

For konvertering ville jeg forsøkt ufraw, eller Rawstudio. .

Har lest at Photoshop7 skal fungere fint via wine, men nå som Gimp snart får støtte for 16 til 32bits så er det kanskje på tide å se nærmere på det:-) Fint sted å lære programmet er meetthegimp siden hvor du kan laste ned videoer hvor de går gjennom div ting. Jeg er helt overbevist om at alt du kan gjøre i PS også kan gjøres i Gimp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

God mulig at alt som kan gjøres i photoshop også kan gjøres i Gimp, men jeg synes selv jeg får fått fin arbeidsflyt i photoshop etter å ha brukt det noen år. Tror ikke jeg kommer til å gi Gimp ett forsøk..:p Ellers takk for hjelpen, til nå har jeg brukt Picasa til Raw, og jeg kommer til å se hvordan det fungerer, så langt ser det ut til å gå greit..:)

Lenke til kommentar

Har selv de samme problemene med linux, mangler et godt biledbehanlings program, bruker i windows elements og lightrom. Og ingen av de virker i linux med wine :( Mine alternativer har da blitt light zone til raw konvertering og enkel redigering, (selv om det ikke tar mine raw filer enda, har nikon d90 :D ) og picasa til og se på bildene og organiserer de.

Men finnes det andre måter og kjøre windows programmer enn wine? Hva med vmware? Prøvde den forige gang jeg brukte linux for 2-3 år siden. (og da fikk jeg den ikke til og virke skikkelig)

Endret av desverre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...