Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne noveller for en skoleoppgave

Anbefalte innlegg

Howdy. Jeg trenger ~5 noveller som er skrevet av norske forfattere og som omhandler samme tema, for en slags "særoppgave" i norsk. Tenkte jeg skulle velge ullykelig kjærlighet, men trenger litt hjelp til å fnne noveller. De skal helst være forholdsvis "store" og kan gjerne spredt over de siste 100-150 årene.

Håper noen som er litt into norsk litteratur kan ta seg tid til å svare. Takk takk

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vi leste "Victoria" av Knut Hansun på skolen, og den omhandler kjærlighet, ulykkelig kjærlighet tror jeg, men jeg var ikke den ivrigste norsk timene akkurat...

Kort sagt handler den om: Johannes er møllerens sønn og liker Victoria som er herregårds datter. Men mange ting skiller dem, så kjærligheten blomstrer ikke så lett.

Det var det jeg husket fra novellen.

Endret av Natrium
Lenke til kommentar

"Eg står her og skal slå opp med ei jente" av Rune Belsvik og "Ringen" av Knut Hamsun er to noveller som tematisk har mye til felles. Selv om de ikke nødvendigvis først og fremst handler om ulykkelig kjærlighet, tror jeg at de fint kan passe inn i en slik oppgave likevel. Den ulykkelige kjærligheten er en bestanddel i begge novellene, og alt kommer dermed an på hvordan du vinkler analysen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...