parallax313 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hei, Jeg har en fysisk fil (anmeldelser.php) der jeg henter info fra en database ved bruk av php. Jeg bruker i skrivende stund følgende URL'er: echo '<a href="anmeldelse' .$row['ID']. '.htm">'.$row["Title"].'</a><br />'; Som jeg skriver om til: /anmeldelseX.htm Ved hjelp av: RewriteRule ^anmeldelse([0-9]+)\.htm$ anmeldelser.php?ID=$1 Dette fungerer i og for seg fint i dag, men jeg ønsker å skrive om til følgende: /tittel For eksempel: /The-Three-Burials-of-Melquiades-Estrada Jeg antar det er en eller annen måte å gjøre dette på ved å slenge på en til variabel i linkene og rewrite? Har forsøkt dette, men kommer ingen vei. Er det noen som har peiling på hvordan dette kan gjøres? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Enkleste er nok å ha en egen db-tabell som knytter permalenke til en artikkelID. Denne burde ha unique constraint, så du ikke ender opp med to like permalenker. Alternativt kan du jo bare /<idher>-tittel..., og bruke en RewriteRule. Det er antakelig enklere. Lenke til kommentar
parallax313 Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Ja, jeg burde kanskje sagt det, men jeg bruker en tabell med en primær-ID Unique constraint har jeg ikke vært borti, men ID har auto_increment, og tittelene skal jeg påpasse at er helt unike. Kan vel eventuelt rewrite til /id/tittel for å være på den sikre siden? Men tilbake til problemstillingen: Hvordan får jeg tittel i rewrite og ikke bare id med tanke på rewriterule og lenker? Lenke til kommentar
parallax313 Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Vet noen hvordan dette kan gjøres? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg har jo allerede gitt deg svaret. /12345-dette-er-en-tittlen da bruker du rewrite for å hente ut iden i starten av urlen. f.eks. ^(\d+) så videresender du det til viewArticle.php?id=$1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå