Bardis Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hei Har ikke no peiling på Photoshop selv, men dama har gått på fotolinje og brukt programmet mye. Hu ønsker å ha muligheten til å redigere og fikse på bilder hjemme også, så jeg har sett litt på priser. Ser at prisen på Photoshop 7 Elements ikke er så gal, i underkant av 1000-lappen. Vet ikke hvilken versjon av Photoshop de bruker på slike fotolinjer, men hva er begrensningene på denne utgaven i forhold til CS4 ? Tror dere at det er den CS4-versjonen som blir brukt på fotolinjer på folkehøyskoler? Takker for innspill Lenke til kommentar
sentence Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Elements er en enklere utgave som jeg antar er mer rettet mot de som kun skal redigere foto. CS4 er en større pakke med flere muligheter, blant annet CGI, kunst, webutvikling, osv. Jeg kjenner en som bestilte CS4 hos en amerikansk webshop, og de var såpass greie at de merket den som noe helt annet og han slapp unna med flere tusenlapper. Pakken er nemlig styggdyr i Norge i forhold, og med lav dollarkurs i tillegg ble det ikke lite han sparte! Ellers vil jeg anbefale på det sterkeste å sjekke ut gratisprogrammet GIMP. Dette har kanskje et dårligere brukergrensesnitt, men på funksjonssiden er det veldig likt CS4, spesielt med ekstra plugins. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Elements er en enklere utgave som jeg antar er mer rettet mot de som kun skal redigere foto. CS4 er en større pakke med flere muligheter, blant annet CGI, kunst, webutvikling, osv. Jeg kjenner en som bestilte CS4 hos en amerikansk webshop, og de var såpass greie at de merket den som noe helt annet og han slapp unna med flere tusenlapper. Pakken er nemlig styggdyr i Norge i forhold, og med lav dollarkurs i tillegg ble det ikke lite han sparte! Ellers vil jeg anbefale på det sterkeste å sjekke ut gratisprogrammet GIMP. Dette har kanskje et dårligere brukergrensesnitt, men på funksjonssiden er det veldig likt CS4, spesielt med ekstra plugins. Se gimp.no for eget forum m.m. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Den kanskje viktigste forskjellen er at Elements kun tillater 8-bits redigering ved bruk av Layers. Det høres kanskje ikke så viktig ut, siden skrivere å skjermer ikke støtter mer enn 8-bit, men det har betyding. Bildet "sprekker" lettere når du drar mye i spakene ved 8-bit. Ellers så har fullversjonen av PS en del redskap som gjør ting enklere, masking f.eks er mer krevende i Elements. Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hun har sikert ikke brukt CS4 siden den var ny for noen uker siden. Forrige versjon var CS3, og skolen må da vite hva de har brukt? Det finnes dessuten skolelisenser for Adobe-produkter så hvis en av dere fortsatt er student så ville jeg startet med å sjekke det. Forksjellen mellom CSx og Elements y er at Elements er billigutgaven med begrenset funkjsonalitet, lettere brukergrensesnitt og mye lavere pris. Så en nevnte bare 8 bits editeringsmuligheter med layers. Har ikke brukt Elements på en stund, men så vidt jeg vet har RAW-konverteringen også færre muligheter i Elements. Letter du litt så finner du sikkert en overstikt over funksjoner. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Så en nevnte bare 8 bits editeringsmuligheter med layers. Har ikke brukt Elements på en stund, men så vidt jeg vet har RAW-konverteringen også færre muligheter i Elements. Kan vel nevne her at Photoshop Elements generelt støtter 16-bit modus, men at det på enkelte områder ikke er støttet (det ser du ved at valget ikke er tilgjengelig når du er i 16-bit). Layers er en av funksjonene som ikke er støttet i 16-bits modus i Photoshop Elements. Hvis man foretrekker 16-bits modus, kan man ha en arbeidsflyt som gjør unna all 16-bits redigering først, lagrer denne, og jobber videre med en kopi i 8-bits modus. Litt mer info om 8-bit og 16-bit modus på Photoshop Essentials. Når det gjelder Raw-konverteringen, så bruker Photoshop Elements Adobe Camera Raw (ACR) til dette og det er vel det samme som fullversjonen av Photoshop gjør? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Så en nevnte bare 8 bits editeringsmuligheter med layers. Har ikke brukt Elements på en stund, men så vidt jeg vet har RAW-konverteringen også færre muligheter i Elements. ... Når det gjelder Raw-konverteringen, så bruker Photoshop Elements Adobe Camera Raw (ACR) til dette og det er vel det samme som fullversjonen av Photoshop gjør? Det stemmer at Elements bruker samme konverter som fullversjonen. Men det betyr ikke nødvendigvis at du får samme funksjonalitet ved konvertering. Det er fult mulig for Adobe å lage grensesnittet slik at brukere av Elements ikke får full tilgang til alle verktøy i ACR. Omtrent som en moped eller båtmotor som leveres plombert fra importør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå