Gå til innhold

[Løst]50" Plasma - hva er det beste kjøpet?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett en Samsung 8 og deres siste LED tv-en rett over hverandre.

Riktignok var dette i et ganske lyst rom, men enkelte forskjeller var svært tydelige.

Jeg så ikke stor forskjell på selve sortnivået til de to tv-ene, men detaljomfanget var svært annerledes på de to modellene. Det var langt mer dybde og detaljer i LED tv-en. Faktisk ble det veldig tydelig hvor mye en LCD tv gror igjen i de mørke partiene hvis den kun har vanlig baklys. LED tv-en føltes langt mer dynamisk på alle måter.

Når det gjelder testen til Pioneer så har de nok justert tv-ene til fordel for seg selv, men trolig vil neste generasjon Kuro være like overlegen andre tv-er som både 8 og 9 generasjon. Pioneer har løst mange av de problemene andre produsenter fremdeles sliter med. Retention, dobble bilder og ikke minst sortnivået er noe alle henger etter med, bortsett fra Pioneer.

Jeg er spent på å se hva som skjer med Panasonic sine plasma skjermer når de overtar produksjonen til Pioneer. Vil de flytte noe av Pioneers teknologi over på sine egne tv-er? 2009 vil uansett blir det store sortnivå og bevegelses året når det kommer til tv teknologi.

Jeg venter på en plasma skjerm som er helt sort og som ikke kan få hverken IR eller permanente innbrenninger.

Endret av Bava
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hørt at plasma vil dø ut, stemmer det? eller vil de fortsette å lage de en stund?

LCD vil også dø ut det vil komme bedre løsninger på tv fronten en de begge.. man kommer til å lage plasma en god stund fremover alt tyder på dette.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Jada-jada: Hva heter modellen som LG kommer med og link?

Den vil vel da komme til å hete LG PG8000 "kansje" og er ikke utgitt enda men LG lovet når de lanserte LG PG7000 at neste modell skal være helt sort da dette egentlig var lovet på PG7000. De har nok teknologien men poenger er nok at de ville tjene penger på en mellom modell.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
hørt at plasma vil dø ut, stemmer det? eller vil de fortsette å lage de en stund?

Plasma kommer nok til å fases ut med årene ja, hovedsakelig fordi er billigere å produsere LCD og LCD har også en lavere feilmargin.

Enda lengre frem i fremtiden kommer nok også LCD til å erstattes med enda et nyere format.

Men akkurat dette er lite relevant egentlig. Man bør ikke la være å kjøpe plasma i dag av den grunn.

Lenke til kommentar

Da kan man vel like gjerne vente på en evt.PG8000,da heller ikke Panasonic har noe PX-80 i 50" eller noen oppfølger til 50"PX-8E.

Edit: Men en evt.PG8000 er vel i Full Hd og noe dyrere kan tenkes.

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar

Jada-jada:

Som jeg skrev var bildene tatt med Pioneers 9G skjerm, mot fjordårets konkurrenter. Det er altså ikke noen av modellene vi finner på markedet nå.

Kildematerialet har mye av både lyse og mørke partier, og LCD-skjermene er avbildet med den største innsynsvinkelen. Jeg kan tenke meg til at det bare er Pioneers skjermer som er kalibrert. LED-TVen fra Samsung er deres første LED-modell, F96. Denne var vesentlig sterkere plaget med halo-effekten og innsynsvinkel enn årets modeller. (Hvem vet, var aktive LEDs i det hele tatt aktivert?)

Typisk med slike shootouts er at de viser håndplukket kildemateriale som er tunet for å skille egne produkter merst mulig fra konkurrentene.

Testene jeg snakket om hvor de måler A656 og W4500 til samme sortnivå som PZ/PX80 ligger på www.hdtvtest.co.uk - en av de grundigste og mest respekterte testsidene. Den er totalt uavhengig og stiller i så måte sterkere i troverdighet enn slike shootouts. Om en tar slike dønn seriøst har vist Sony bedre TVer enn Pioneer: http://gizmodo.com/5013722/sony-hosts-xbr8...-guess-who-wins

Så ja, LED er utrolig bra på sortnivå, og er eneste som per i dag kan vise til 0 cd/m2 av produksjonsmodeller. Som jeg nevnte har også denne teknologien svakheter.

Som andre har sakt tidligere vil både plasma og LCD dø ut til fordel for nyere teknologier. Men, det blir ikke enda. Det er ingen ting som tyder på at plasma vil forsvinne før LCD.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Plasma kommer nok til å fases ut med årene ja, hovedsakelig fordi er billigere å produsere LCD og LCD har også en lavere feilmargin.

Enda lengre frem i fremtiden kommer nok også LCD til å erstattes med enda et nyere format.

Men akkurat dette er lite relevant egentlig. Man bør ikke la være å kjøpe plasma i dag av den grunn.

men den vil ikke dø ut i år?

Lenke til kommentar

men den vil ikke dø ut i år?

jo plasma vil forsvinne imorgen.

Lenke til kommentar

Selv om permanente innbrenninger er sjelden på en nyere plasmaskjerm så er ikke problemet borte. Man bør fremdeles passe litt på og ikke minst gjøre små tiltak for å bevare skjermen. En tv skal være et 100% bekymringsløst leketøy:).

Jeg er spent på LG’s nye plasmaskjermer som angivelig kan vise helt sort. Som nevnt skulle dette gjelde PG7000, men av en eller annen grunn ble det ikke slik.

Personlig tipper jeg de har hatt problemer med systemet og heller utsatt premieren. Hvis det stemmer at de har funnet en måte å lage helt sort på, så er det godt mulig jeg kjøper enda en tv i 2009. Sort har utrolig mye å si for dybdefølelsen og dynamikken i bildet.

Selv om nyere skjermer har godt sortnivå så er det først når det er helt sort at man får fullt utbytte av det. Selv Pioneer har et lite stykke igjen på sine 8 – 9 generasjons plasma skjermer og ser jeg dem i forhold til min gamle Philips PW8820 crt så er det mer enn et lite stykke igjen før det blir skikkelig sort.

Er det noen som vet hva Panasonic planlegger for det nye året?

Lenke til kommentar

Det vil nok dukke opp som nye modeller enn dem vi kjenner i dag. Blir vel neppe at de "sniker" inn Panasonic-paneler på KRP-500/600 serien :D Men jeg tipper nok Pioneer vil legge en "førende hånd" på hvordan Panasonic skal lage 10. (eller 11.?) generasjon Kuro, om de i det hele tatt beholder navnet.

Lenke til kommentar
Dette bare for å vise at kunder lett blir manipulert i butikker og at faktum er at forskjellen mellom de  beste lcd skjermene og plasmaskjermene er forsvinnende liten og at LCD med ledbaklys trolig går forbi plasma i løpet av 2009 -

Når jeg ser bilder som dette så klarer jeg ikke skjønne at folk synes forskjellen er svinnende liten. For meg ser den enorm ut!

kuro-comparison.jpg

Og når det gjelder at LCD går forbi plasma i løpet av 2009 så er jeg skeptisk.. De fleste har jo sett bildene av denne concept modellen til Pioneer med "uendelig" kontrast. Så det er jo ingen tvil om at man fortsatt har mye å hente på plasma fronten også.

5_large.jpg

Joda slike bilder går sikker å få til,men det er i testlab,virkeligheten altså hva øyet ser er en annen og når vi satte opp alle tvene som jeg nevnte samtidig så var alle enige i at Pioner var best, men mellom feks Samsung 866 lcd og Panasonic plasma var det store problemer, ja selv i helt mørkt rom .

For meg er det uvesentlig om det er lcd eller plasma, om det heter pioner,samsung eller hva det måtte være, det jeg iallefall har sett er at forskjellene er så forsvinnende liten at den som i dag skal kjøpe tv til en normal stue kan velge hvilken som helst,dog er det ikke tvil om at har en en stue med mye lys fra vinduer så går en for lcd, eller et plasma + gode blendingsgardiner.

For et plasma der en må øke kontrasten en del for å kompansere for økt lys i rommet taper mye på sortnivået,ja jeg ble overrasket over det selv på pionermodellen kunne en se dette .

En ting til er dette med synsvinkelen,der har plasma en fordel om en sitter langt ut til siden, fordi sortnivået blir svakere på et lcd til lengre ut til siden en kommer, dog varierer dette sterkt fra lcd til lcd etter kvaliteten på skjermen, på min 866 er dette ubetydelig,mens på mitt lcd til campingvogna er det veldig markant,ja så markant at en taper hele bildet om en overtiger en vilkel på 45-50 grader ut fra midten og det er bare 2 år gammelt .

Sortnivået er viktig,men det er også en overopphetet debatt, en debatt som jeg synest har tatt av til nærmest det hinsidige i enkelte tilfeller, for når en hører på enkelte skulle en ikke tro det var mulig å se sort på en LCD, menst fakta er at en faktisk må studere modellene opp mot hverandre å lete etter forskjeller . :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har sett en Samsung 8 og deres siste LED tv-en rett over hverandre.

Riktignok var dette i et ganske lyst rom, men enkelte forskjeller var svært tydelige.

Jeg så ikke stor forskjell på selve sortnivået til de to tv-ene, men detaljomfanget var svært annerledes på de to modellene. Det var langt mer dybde og detaljer i LED tv-en. Faktisk ble det veldig tydelig hvor mye en LCD tv gror igjen i de mørke partiene hvis den kun har vanlig baklys. LED tv-en føltes langt mer dynamisk på alle måter.

Når det gjelder testen til Pioneer så har de nok justert tv-ene til fordel for seg selv, men trolig vil neste generasjon Kuro være like overlegen andre tv-er som både 8 og 9 generasjon. Pioneer har løst mange av de problemene andre produsenter fremdeles sliter med. Retention, dobble bilder og ikke minst sortnivået er noe alle henger etter med, bortsett fra Pioneer.

Jeg er spent på å se hva som skjer med Panasonic sine plasma skjermer når de overtar produksjonen til Pioneer. Vil de flytte noe av Pioneers teknologi over på sine egne tv-er? 2009 vil uansett blir det store sortnivå og bevegelses året når det kommer til tv teknologi.

Jeg venter på en plasma skjerm som er helt sort og som ikke kan få hverken IR eller permanente innbrenninger.

Du nevner dette med å gro igjen i de sorte områdene og det er riktig forsåvidt, men det er noe som heter justeringer,nos spesielt samsung har på sine tver,få andre gir brukeren de mulighetene som dem til å finjustere.

Jeg leste en test ang dette tv og der hadde de målt det meste og satt opp en tabell på hvordan du burde stille det inn,jeg prøvde den og det første du skulle gjøre var å slå av det meste av automatiske justeringer og filtre og så sette det i filmmodus,derfra skulle en del parametre justeres manuel, og jeg kan love at det gjorde susen, et bilde som i utgangspunktet var meget bra (tester viser at Samsung har brukbare fabrikkinnstillinger) ble betydelig bedre . dette er nok et punkt mange slurver med når de ser på tv/uttaler seg om bildet på tv, for det er ingen sak å få selv det beste tvn til å vise håpløse bilder, og det er en kjent sak at de aller aller fleste tver trenger mer eller mindre justeringer for å virke optimalt .  :cool:

Lenke til kommentar

Misantropen: Du bør ikke uttale deg feilaktig ang. produskjon. Folk kan faktisk tro det du skriver. Panasonic legger selvfølgelig ikke ned egen produksjon, og driver så vidt jeg vet med et konsept kalt Neo PDP. Disse skal være svært tynne og lyssterke. Teknologien fra Pioneer skal forøvrig ikke overføres til Panasonic før det har gått ett år (om lekkede utviklingskart stemmer).

Det er heller ingen grunn til å tro at Pioneer skal miste markedsposisjon med det første. Pioneer skal ta del i utviklingen, og legge til egne filtre og bildebehandling. Panelene er faktisk ikke så viktige for sortnivå. Et råvare plasmapanel er faktisk grått. Forskjellige filtre har derfor stor betydning. Bildestyringen og forøvrig prossessering er vel så viktig. Noen husker kanskje at når G9 ble vist, var det samtidig en prototype med topp elektronikk basert på G8 panelet. Denne banket G9 allerede da. Pioneer jobber for tiden med Fuga, en ny bildeprosessor som skal være en vesentlig forbedring av PureDrive.

pioneer-contrastconcept00.jpg

42804d1230421981-first-look-pioneers-next-gen-kuro-picture-processing-tech-codenamed-fuga-plasmapanel-filter.jpg

Snekker'n: Å kalle bildene i denne tråden for testlab er i overkant generøst. Som sakt er det shootout som ikke har annen hensikt enn å hevde seg over konkurrenter. I beste fall er det en pekepinn, men oftest svært missvisende. En fabrikkinnstillt LCD med max lysstyrke og kontrast gjør seg selvfølgelig ikke bra i et mørkt rom.

Men, det er ingen tvil om at også 2009 blir et spennende år. De fleste aktører har lovet spennende produkter. Det er ikke så alt for lenge igjen til CES nå. Så får vi håpe de viser mer enn syltynne modeller (som jeg tror det kommer masse av i år.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Snekker'n: Å kalle bildene i denne tråden for testlab er i overkant generøst. Som sakt er det shootout som ikke har annen hensikt enn å hevde seg over konkurrenter. I beste fall er det en pekepinn, men oftest svært missvisende. En fabrikkinnstillt LCD med max lysstyrke og kontrast gjør seg selvfølgelig ikke bra i et mørkt rom.

OK,enda bedre,jeg sjekka ikke opphavet,men regnet faktisk med at når de ble dratt inn i debatten var det fra en mere seriøs kilde  :cool:

Men, det er ingen tvil om at også 2009 blir et spennende år. De fleste aktører har lovet spennende produkter. Det er ikke så alt for lenge igjen til CES nå. Så får vi håpe de viser mer enn syltynne modeller (som jeg tror det kommer masse av i år.

Jepp og her har vi jo allerede fått en forsmak, Samsungs 8 serie er jo bare 4,4 cm menst de fleste andre ligger rundt 10 cm

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Har blitt veldig nysgjerrig på Samsung A866 og også fått en del spørsmål fra forumbrukere og tok derfor turen til min gode venn i Expert butikken går kveld og fikk testet den godt.

Jeg hadde med meg to stk DVD Spiderman 3 og den siste Batman filmen for å sjekke sortnivået som Snekkern påstår er bedre en Panasonic PZ80 som igjen er bedre en min LG PG6000.

Tok også med blurayfilmene Ultraviolet og Kautokeino-opprøret som viser forskjeller på HD kvaliteten og bildekvalitet da den ene er kunstig lagt og den andre er real live. Min kjære venn har Playstation 3 i butikken så jeg dro med meg spillet Motorstorm og Fifa 2009.

Denne skjermen ble stilt inn på sitt beste i hjemmemiljø og Trond kabilerte den med DVD slik at bildekvaliteten skulle være på topp.

Altså jeg må si det igjen til mennesker som kjøper seg et produkt for å så ha en nødvendighet til å skyve produktet opp i kvalitet mot en annen teknologi at dette er synd og blir også helt helt feil så spar oss i fremtiden spesielt plasma Vs LCD dueller...

Sortnivå henger A866 ikke med og er slett ikke i nærheten av PZ serien heller ikke opp mot min egen PG6000 som har fått noe pepper til å være plasma på dette feltet. Dette var overraskende og skuffende etter hva enkelte påstår her inne men dette er da enten ren løyn eller uvitenhet?

Tv signaler NRK etc kunstig bilde kontra plasma men den ga et skarpt og fint bilde men blir igjen helt feil for min del da fargene ikke blir riktige spesielt på ansikter, fotballbaner ja det meste.

Bluray var den god på og da spesielt Utraviolet men Kautokeino-opprøret da sniker den kunstigheten tilbake igjen og plasma er filmkongen uten tvil så sant du ikke bare ser på tegnefilmer.

Playstation 3 der var den strålende, syllskarp, knasende farger rett og slett veldig god på dette to hakk bedre en min PG6000.

PC testet jeg ikke men det sier seg vel selv at den vil være god der også.

Jeg hadde ikke byttet min 50 LG PG6000 mot denne skjermen på bildekvalitet grunnet den er klart bedre til tv sendinger, Film/Blueray samt faktisk sortnivået.

Å sammenligne denne mot Pioneer på sortnivå blir rett og slett tullete og de som har evt PX80 eller PG6000 å vurderer å kjøpe A866 grunnet sortnivå GLEM DET!!! Eneste grunnen må være større skjerm samt den er lekker på designfronten. ”MINE MENINGER”

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...