Gå til innhold

[Løst]50" Plasma - hva er det beste kjøpet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trenger ikke tv før i januar egentlig (omgjøring av stua).

Er det i det hele tatt noen grunn for å hoppe på og kjøpe LX5090 nå?

Eneste jeg kan komme opp med av grunn er at lageret av LX5090 blir solgt ut, og at prisene på de andre modellene blir holdt høye i januar.....(men de faller vel de også, skulle man tro. Hvis 5090 blir utsolgt, så blir vel kanskje 5090H billigere...osv ? )

Utenom det, så sier vel all sunn fornuft at det er best å vente til januar, når jeg allikevel ikke trenger tv'en før det?

Eller hva tror dere? Trenger et velbegrunnet råd her, for er i tvil nå etter det store prisfallet på 5090....

Lenke til kommentar

Hørt at prisene stiger etter jul jeg da :dontgetit: Prisene på elektronikk skal generelt opp spesielt bærbare pc-er leste jeg for litt siden så får man evt ta risken på at det blir billligere.. Der det kan bli noe billigere er Elkjøp, Lefdal, Expert med sine Januarsalg men nettbutikkene tvliler jeg på det blir mye å hente da prisene er skikkelig presset nå.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Tviler på at prisene kommer til å endre seg i januar egentlig, når de har hatt et slikt stort prisdropp nå.

Når det gjelder KRP-500A så er den jo ikke bildemessig så veldig forskjellig, det er jo samme panelet. Så det er vel bare snakk om finjusteringer på elektronikken samt en lyssensor så vidt jeg vet. Men så er den jo slankere i tillegg og Riks-TV godkjent samt ekstern tuner som for mange er et pluss. Om det er verdt 7000,- ekstra får bli opptil den enkelte.

KRP-500M koster derimot bare 3000,- mer enn LX5090 så klarer man seg uten tuner er jo dette en glimrende skjerm.

LX5090H blir også 3000,- dyrere enn LX5090 så jeg tror ikke den kommer til å ta over. De kommer nok til å leve side om side. Tross alt veldig mange som ikke trenger denne Riks-TV tuneren.

Lenke til kommentar

Blir lett en Pioneer KRP-500M siden jeg uansett har tenkt å bruke ekstern HD-tuner i en eller annen form. (Har ikke bestemt med om det blir kabeltunern fra Canal Digital, eller om jeg skal prøve få det inn via en HTPC). Synes løsningen med ekstern koblingsboks, og en slankere skjerm gjør KRP-500-modellene mer attraktive enn LX5090.

Edit: Har ikke planer om å kjøpe før i slutten av Januar uansett, da jeg flytter inn i ny leilight.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Var innom butikk nå og tittet på LX5090. Tabloid/TV2 stod på.

I bunnen av bildet i Tabloid er det jo slik rullende tekst med meldinger fra folk.

Dette hakket noe veldig. Var ikke i nærheten av å flyte "smooth". Såpass at jeg faktisk ble litt skuffet der jeg satt. Er det slik det funker på LX5090, eller kan det ha vært en annen forklaring?

Jeg mener, hvis det hakker slik på rullende tekst, hvordan fungerer det da på f.eks en fotballkamp på TV2. Er det full break dance på spillerne??

Noen som har kjennskap til dette?

Har/hadde jo veldig lyst på en slik TV, evt. KRP-500M, men....

Endret av baggin
Lenke til kommentar

Vet man skal bytte mellom 100Hz mode, 60Hz og 24Hz alt etter om man ser på sport, vanlig TV eller BD-film. Om den står "feil" vil kanskje resultatet være slik hakking?? De har noen rare navn, men jeg husker ikke riktig hva de heter på Pioneer TV'ne.

PS: Stikker å bestiller en KRP-500M til 25K på Soundgarden i løpet av uka :new_woot:

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
Vet man skal bytte mellom 100Hz mode, 60Hz og 24Hz alt etter om man ser på sport, vanlig TV eller BD-film. Om den står "feil" vil kanskje resultatet være slik hakking?? De har noen rare navn, men jeg husker ikke riktig hva de heter på Pioneer TV'ne.

PS: Stikker å bestiller en KRP-500M til 25K på Soundgarden i løpet av uka :new_woot:

Litt pes at man må drive og bytte mode "hele" tiden da..... :cry:

Lenke til kommentar
Blir lett en Pioneer KRP-500M siden jeg uansett har tenkt å bruke ekstern HD-tuner i en eller annen form. (Har ikke bestemt med om det blir kabeltunern fra Canal Digital, eller om jeg skal prøve få det inn via en HTPC). Synes løsningen med ekstern koblingsboks, og en slankere skjerm gjør KRP-500-modellene mer attraktive enn LX5090.

Edit: Har ikke planer om å kjøpe før i slutten av Januar uansett, da jeg flytter inn i ny leilight.

Jeg også vurderer å vente til midten/slutten av januar med å kjøpe, pga et oppussingsprosjekt i stua.

Ser du noen "fare" ved å vente i forhold til pris? Er det noen fare for at prisen på KRP-500M kan gå opp?

Vanligvis fungerer det jo ikke slik, men noen sier at det kan skje pga høyere dollarkurs. Andre sier at butikkene aldri vil sette opp prisene igjen pga den psykologiske effekten dette har på oss kjøpere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Snakkes mye om plasma vs lcd og at plasmaen er så mye bedre,vel det kan tenkes om en kjøper pioner til 30 000 eller mere.

Jeg og min søster har nettop handlet tv, hun kjøpte panasonic plasma tv til ca 15000, jeg kjøpte Samsung LCD 8 serien, til samme pris.

Ja la meg si det med en gang,hun fikk hakaslepp da vi satte opp begge tvene side ved side i stua,fordi bildet på samsungen er bedre uten tvil, og for de som enda henger på svartnivået så er det historie nå, mitt er sortere enn hennes i dagslys og like sort som hennes i mørke, om en setter seg veldig langt ut til siden så er nok hennes bedre,men hvem sitter på siden av tvn og ser på den .

I tillegg har samsungen langt langt flere innstillinger både for lyd og bilde + at en får med innebygget mpeg4 og et rått design i tillegg .

panasonic_46__plasma_tv__th_46pz85_-1157738701_0.jpg

samsung_le46a856_46_lcd_tv_full_hd_100hz_161540284_0.jpg

Lenke til kommentar

Angående Samsungs toppmodeller og Pioneer. A786/796 og 9-serien er faktisk bedre enn Pioneer på absolutt sort. Dette takket være LED-basert baklys, som desverre ikke kommer helt uten bakdeler (halo).

8-serien har derimot tradisjonelt baklys (CCFL), og matcher nok ikke sine brødre eller Pioneer på sortnivå. Som Jada-jada sier er den igrunnen bidemessig nærmere 6-serien. Pioneer har fått sortnivå målt til 0,0031 cd/m2 og ligger i så måte en del forran ikke-LED-baserte konkurrenter. I et helt mørkt rom er nok 8-serien svært lik PZ/PX80, og nok noe bedre i lysere rom. Skjerm uniformiteten til plasmaskjermen er nok bedre. Pioneers plasmeskjerm klarer seg utrolig bra i lyse rom, og det er her den virkelig banker plasma-konkurrentene.

Redigert: Fikset skrivefeil på Pioneers sortnivå.

Godt nyttår alle sammen!

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Angående Samsungs toppmodeller og Pioneer. A786/796 og 9-serien er faktisk bedre enn Pioneer på absolutt sort. Dette takket være LED-basert baklys, som desverre ikke kommer helt uten bakdeler (halo).

8-serien har derimot tradisjonelt baklys (CCFL), og matcher nok ikke sine brødre eller Pioneer på sortnivå. Som Jada-jada sier er den igrunnen bidemessig nærmere 6-serien. Pioneer har fått sortnivå målt til 0,0013 cd/m2 og ligger i så måte en del forran ikke-LED-baserte konkurrenter. I et helt mørkt rom er nok 8-serien svært lik PZ/PX80, og nok noe bedre i lysere rom. Skjerm uniformiteten til plasmaskjermen er nok bedre. Pioneers plasmeskjerm klarer seg utrolig bra i lyse rom, og det er her den virkelig banker plasma-konkurrentene.

Men ingen sier den er bedre enn pioner på sortnivå, men at forskjellen er minimal der, det ble sagt at den faktisk er like bra/hakket bedre enn panasonic,ja i lyse rom er den iallefall bedre, i mørke rom like bra .Snakker her om samsung lcd 8 serien kontra panasonic,så ingen blander kortene igjen  :cool:

Godt Nytt År forresten.

Lenke til kommentar
Godt at sortnivået har blitt så mye bedre siden A656 da men får ikke dette helt til å stemme da mange sammenligner bildekvaliteten på disse og jeg er ikke imponert av A656 når det gjelder dette.

656 er et ypperlig tv,har faktisk eid det en ukes tid,men solgte det til en annen søster (ja vi er 11 søsken  :thumbup: ) fordi det ikke hadde mpeg 4 kortleser.

8 serien er dog hakket bedre ,men ja vi skal være helt enige om at det er store variasjoner på bildekvaliteten på lcd,større enn på plasma vil jeg si.

Jeg hadde et "oppgjør" med en elkjøpselger her før jul,han ble mildt sagt meget sur på meg, dette fordi han var ihuga plasmafan og ingenting var bedre enn panasonic plasmatv i hans øyne, på veggen der disse hang så var det også montert opp noen rimelige lcd tv mens de dyre stod i en annen reol, disse brukte han når kundene kom inn for å vise den enorme forskjellen så også overfor meg, jeg gikk rett på og spurte hvorfor han desorienterte kundene slik med å henge den beste plasmatv sammens med den dårligste lcd en, og ramset opp hele leksa, han ble drittsur og var ikke intrisert i å snakke med meg mere,dermed forlot han området .

Dette bare for å vise at kunder lett blir manipulert i butikker og at faktum er at forskjellen mellom de  beste lcd skjermene og plasmaskjermene er forsvinnende liten og at LCD med ledbaklys trolig går forbi plasma i løpet av 2009 -

Lenke til kommentar
Dette bare for å vise at kunder lett blir manipulert i butikker og at faktum er at forskjellen mellom de  beste lcd skjermene og plasmaskjermene er forsvinnende liten og at LCD med ledbaklys trolig går forbi plasma i løpet av 2009 -

Så med ande ord har man vært idiot om man kjøpte LCD-tv i 2008 (eller tidligere)? :D

Lenke til kommentar

Så med ande ord har man vært idiot om man kjøpte LCD-tv i 2008 (eller tidligere)? :D

Nei,hvorfor det,lcd er ypperlige tver akkurat som plasma er og kjøper en et tv fra 10000 og oppover så får en uansett problemer med å se forskjeller på dem, om en ser bort fra pioner sine plasmatver.

Om en skulle være idiot fordi en kjøpte et produkt og ikke ventet på neste generasjon, ja da er vi vel alle idioter, eller skal vi bare la være å handle fordi det altids kommer noe nytt ??

Lenke til kommentar

Når jeg ser bilder som dette så klarer jeg ikke skjønne at folk synes forskjellen er svinnende liten. For meg ser den enorm ut!

kuro-comparison.jpg

Og når det gjelder at LCD går forbi plasma i løpet av 2009 så er jeg skeptisk.. De fleste har jo sett bildene av denne concept modellen til Pioneer med "uendelig" kontrast. Så det er jo ingen tvil om at man fortsatt har mye å hente på plasma fronten også.

5_large.jpg

Lenke til kommentar

Det er helt klart store forskjeller i sortnivå. Personlig er jeg svært opptatt av dette da det gjør bildet mer realistisk i form av dybde og fylde i farger.

En liten kommentar uansett til bildene til phax:

Bildene er fra Pioneers shootout da de lanserte 9G TVene, og er i så måte mot en generasjon eldre konkurrenter. Det skal også tas i betraktning at det er Pioneer som har valgt kildemateriale og har fortetatt evt. innstillinger. På bildet er LCD-TVene tatt med høyest innsynsvinkel, noe som er uheldig - spesielt for LED-TVen.

Sony har også hatt en liknende shootout hvor de banker Pioneer. Slike kilder må altså tas med en stor klype salt, og kan være svært villedene.

Lenke til kommentar
Det er helt klart store forskjeller i sortnivå. Personlig er jeg svært opptatt av dette da det gjør bildet mer realistisk i form av dybde og fylde i farger.

En liten kommentar uansett til bildene til phax:

Bildene er fra Pioneers shootout da de lanserte 9G TVene, og er i så måte mot en generasjon eldre konkurrenter. Det skal også tas i betraktning at det er Pioneer som har valgt kildemateriale og har fortetatt evt. innstillinger. På bildet er LCD-TVene tatt med høyest innsynsvinkel, noe som er uheldig - spesielt for LED-TVen.

Sony har også hatt en liknende shootout hvor de banker Pioneer. Slike kilder må altså tas med en stor klype salt, og kan være svært villedene.

Hva med hva du skriver her!

Sitat!

(Ut i fra bildet ser det ut som plasmaen de har er en Panasonic PZ85. Om du er interesert i en test der A656 der viser samme sortnivå som PX80 skal jeg gjerne supplere deg med det. Både Samsungs 6-serie og Sony W-serie er målt til samme sortnivå som Panasonics PX/PZ80: 0.05 cd/m2)

Er det rart at folk blir forvirra for led tv-en til Samsung skal banke A656/A866 på sortnivå som er i bildet ovenfor her. Så hva blir det til? Er LCD fortsatt like bra på sortnivå som du forsvarte Snekkern her med tidligere eller skal vi konkludere med at plasma fortsatt ligget milevis foran på dette området?

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...