Gå til innhold

[Løst]50" Plasma - hva er det beste kjøpet?

Anbefalte innlegg

Hadde det vært slik at Pioneer lagde tv-er som leverte 100% i forhold til markedet og ikke minst andre modeller så hadde prisen vært rettferdiggjort, men slik er det faktisk ikke. De har det dypeste sortnivået og de beste fargene, men de leverer ikke varene når det kommer til bevegelse. En annen ting er at ingen flat tv-er kan levere et skikkelig sortnivå. Selv Pioneer slipper inn en del lys i de mørkeste partiene og det er et godt stykke igjen før de matcher en skikkelig crt på området. Etter min mening bør man faktisk vente 1 - 2 år før man kjøper seg en skikkelig HIGH END skjerm for det er nok tiden produsentene virkelig trenger på å lage en...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utviklingen vil alltid fortsette. 30.000 er ikke mer enn man måtte ut med for en middels 42" for noen år siden. Jeg vet selv at jeg ikke vil slå meg til ro med noe annet enn det beste, og er derfor villig til å bla opp. En 50" TV er tross alt relativt dominerende i en stue, og blir flittig brukt. Så handler det også om interesse selvfølgelig...

Når det gjelder forskjeller i sortnivå er det snakk om mer enn marginaler. Det er svært lett synlig.

Samsung A78x kan levere skikkelig sort, som i 0 cd/m2. Dog noe halo effekt i enkelte situasjoner.

Lenke til kommentar
Utviklingen vil alltid fortsette. 30.000 er ikke mer enn man måtte ut med for en middels 42" for noen år siden. Jeg vet selv at jeg ikke vil slå meg til ro med noe annet enn det beste, og er derfor villig til å bla opp. En 50" TV er tross alt relativt dominerende i en stue, og blir flittig brukt. Så handler det også om interesse selvfølgelig...

Når det gjelder forskjeller i sortnivå er det snakk om mer enn marginaler. Det er svært lett synlig.

Samsung A78x kan levere skikkelig sort, som i 0 cd/m2. Dog noe halo effekt i enkelte situasjoner.

Hele diskusjonen om sortnivå ble brakt på banen da dette faktisk var et stort problem. Tidelige lcd tv-er hadde så og si ikke sort i det hele tatt og en billedbehandling som ikke lignet grisen. Allikevel kastet folk seg på trenden som gale og de ga villig 30 000 laken for en flat tv. I dag får man ikke solgt disse topp 3 pr gamle super modellene fordi de ikke verd annet enn en kjapp tur på den lokale dynga. Dette er en fersk teknologi som er utviklet for signaler som ikke vil være standard før om tideligst 10 år. Selvsagt vil det være bedre modeller om 3 år og dette er hele poenget mitt. Så lenge systemene gjør kvantesprang for hvert år som går så er det ikke nødvendig å bruke 30 000 laken på en tv.

Det kan man gjøre når teknologien stabiliserer seg. Hvis man i 2003 kjøpte en crt til 30 000 så vil den holde til alle SD signaler blir begravd til fordel for fremtidens HD formater. Fremdeles er billedbehandlingen og ikke minst sortnivået på den gamle kassa i en klasse for seg.

Personlig får jeg ikke mindre dybdefølelse av min Panasonic enn det jeg fikk av min Pioneer. Begge tv-ene oppleves uansett ikke som helt sort.

Til sist er kanskje det viktigste poenget at både plasma og lcd fort kan bli erstattet av nye formater som SED og OLED.

Lenke til kommentar

Snakker vi om Plasma eller LCD-skjerm?

Vi snakker nok LCD med LED baklys... Dette er en god ide, men produsentene må løse HALO effekten før det er verd å spytte masse penger inn i systemet. Jeg tipper neste generasjons LED vil være verd å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Bildebehandlingen isolert sett i CRT TVer er da ikke bedre enn dagens flatskjermer på langt nær. Men det stilles selvfølgelig andre krav til denne om TVen stort sett blir foret med native oppløsning.

Det er ikke bildebehandlingen i form av prosessorkraft som i størst grad skiller teknologiene. Plasmateknologien er i seg selv en effektiv støyfjerner for SD-signaler.

Fordi det kommer bedre modeller bør man ikke kjøpe det beste? Enkelte koser seg med TVen og skal ikke bare få med seg hva som skjer. Det er selvfølgelig ikke nødvendig på langt nær for å få et bra bilde. Men om en har interessen, pengene og vil ha det beste gjør en ikke akkuratt noe bomkjøp. Jeg skal til dels være enig med deg for er par år siden, da enkelte betalte over 100.000 for en 50", men 30.000 er da ikke SÅ mye penger.

Sortvivået har blitt mye bedre de siste årene, men det er fortsatt store forskjeller. Jeg begynner også bli lei folk som snakker om plasma og LCD sort, for dette hører fortiden til. La meg ta et eksempel: LGs nye PG7000 har et målt sortnivå til 0.13cd/m2 (ikke akkuratt sort), men Samsungs 6-serie LCD (ikke LED) og Sonys W4000 har begge sortnivå målt til 0.05cd/m2. Pioneer LX5090 er forøvrig målt til 0.0031 cd/m2.

Samsungs LED-baserte LCD-TVer med lokal dimming er faktisk andre generasjon, og en stor forbedring over fjorårets F-serie. Haloeffekten er absolutt på et akseptebelt nivå, og svært skjeldent synlig.

SED regnes vel som en død teknologi begravet i patenter. OLED når nok markedet om noen år, og Mitsubishi er på ved med deres laser TVer. Prisene på disse blir nok så høye at de fleste vil hoppe over første bølgen.

Lenke til kommentar
Fordi det kommer bedre modeller bør man ikke kjøpe det beste? Enkelte koser seg med TVen og skal ikke bare få med seg hva som skjer. Det er selvfølgelig ikke nødvendig på langt nær for å få et bra bilde. Men om en har interessen, pengene og vil ha det beste gjør en ikke akkuratt noe bomkjøp. Jeg skal til dels være enig med deg for er par år siden, da enkelte betalte over 100.000 for en 50", men 30.000 er da ikke SÅ mye penger.

Joda, TV'n blir nok flittig brukt når den endelig kommer i hus. Gav faktisk over 40K for min gamle Sony 42" analog-HD-Ready TV for 5 år siden. Så om jeg gir 20 eller 30 lapper er det uansett for en "dings" som vil bli mye brukt. Kjøper heller skikkelig TV og sofan på Fretex :)

Lenke til kommentar
Bildebehandlingen isolert sett i CRT TVer er da ikke bedre enn dagens flatskjermer på langt nær. Men det stilles selvfølgelig andre krav til denne om TVen stort sett blir foret med native oppløsning.

Det er ikke bildebehandlingen i form av prosessorkraft som i størst grad skiller teknologiene. Plasmateknologien er i seg selv en effektiv støyfjerner for SD-signaler.

Sortvivået har blitt mye bedre de siste årene, men det er fortsatt store forskjeller. Jeg begynner også bli lei folk som snakker om plasma og LCD sort, for dette hører fortiden til. La meg ta et eksempel: LGs nye PG7000 har et målt sortnivå til 0.13cd/m2 (ikke akkuratt sort), men Samsungs 6-serie LCD (ikke LED) og Sonys W4000 har begge sortnivå målt til 0.05cd/m2. Pioneer LX5090 er forøvrig målt til 0.0031 cd/m2.

Samsungs LED-baserte LCD-TVer med lokal dimming er faktisk andre generasjon, og en stor forbedring over fjorårets F-serie. Haloeffekten er absolutt på et akseptebelt nivå, og svært skjeldent synlig.

SED regnes vel som en død teknologi begravet i patenter. OLED når nok markedet om noen år, og Mitsubishi er på ved med deres laser TVer. Prisene på disse blir nok så høye at de fleste vil hoppe over første bølgen.

SED er ikke dødt, men det har vært trøbbel med det på grunn av en lengre patent og rettighets rettssak, som nå er over! Om systemet er oppe til neste år ikke godt å si, men det har kommet enda et system som i første omgang skal brukes på tv stasjoner og sikkert som kalibrerings monitorer, FED (Field emission display). Dette systemet takler 200fps, har ingen innbrennings problemer, viser ekte sort og nesten uendelig kontrast. Dette kan trolig være et system som tar over etter hvert. Det kommer an på om de får midler til masse produksjon.

Man kan så til de grader diskutere plasma og lcd sort.

Selv om Samsung og Sony har fått sortnivå som kan måles til samme nivå som Panasonics PX80 så er det fremdeles basert på baklysdimming som gjør at mange detaljer gror igjen i de mørkeste partiene.

Sånn sett viser fremdeles plasma skjermen et mer detaljert og kontrastmessig bedre bilde. Med andre ord er både PG6000 – 7000 skjermer som vil vise et langt mer dynamisk bilde enn lcd skjermene til både Sony og Samsung.

Den kanskje største muskelen plasma systemet har ved siden av høyere nativ kontrast og et mer naturlig bilde er rett og slett responstiden. Plasma trenger ikke interpolering for å fjerne hakking og slepe effekter. Dette kommer ikke bare til syne ved film og tv, men også til spill. En plasma viser detaljer selv om bildet beveger seg fort, det gjør ikke mange lcd skjermer, uten interpolering.

En crt leder fremdeles når det kommer til billedbehandling av analoge signaler. Lavere oppløsning betyr ikke lavere kontrast!

Oled er et system Sony planlegger å lansere til neste år. De har løst gåten med den korte levetiden, men de sliter vel litt med de store størrelsene. Til og med de største produsentene innrømmer at selv om lcd har blitt det mest populære systemet så har det for mange svakheter og det koster å designe digitale dippedutter som skal hjelpe panelene til å vise finere, raskere og mer kontrastfulle bilder.

Det er et faktum at både lcd og plasma sliter med svakheter som enten gjør at begge må utvikles eller byttes ut. Plasma systemet kan få innbrenninger og baklys vil alltid være baklys uansett hvor mange LED lamper og dimmelys man stapper inn i dem.

Om 30 000 er mye for en tv får vel egentlig være opp til hver enkelt å bestemme, men det er ikke så mange som er villig til å punge ut slike summer. Pioneer tjener ikke nok penger på sine super modeller og til neste år flagger de ut produksjonen til Panasonic.

Lenke til kommentar

Hvor mye en ønsker å bruke på TV er selvfølgelig opp til hver enkelt, men ut i fra klangen i denne tråden virker ikke 30.000 være urealistisk for trådstarter.

Sortnivå er fortsatt sortnivå. Du snakker om skyggedetaljer, og på det punktet er plasma ofte best, men ikke ensidig som teknologi. Dynamisk kontrast er ikke en uting om det er implementert korrekt. Om en ikke kan se systemet jobbe er det vel ikke en stor svakhet?

CRT leder nok på SD signaler ja, men det er fordi bilderøret er SD og ofte blir foret med native oppløsning. Det er ikke takket være eksepsjonell bildebehandling. Se f.eks hva HD-TVene presterer når de får signaler av native oppløsning.

Plasma har bedre responstid enn LCD, og jeg har aldri påstått annerledes. På en toppmodell LCD er uansett ikke responstid noe stort problem. LCD viser også bra med detaljer når bildet beveger seg. Plasma har utrolig rask celleoppdatering, men en del av dette blir "spist opp" av etterglød i fosforet. Faktisk holder Samsungs 7-serie LED, med en liten tweek, bedre motion resolution enn plasmaskjermer. Dette er den eneste skjermen på markedet som gir perfekt 1080 linjers oppløsning under bevegelse - helt uten motion blur!

Link: http://hdguru.com/will-you-see-all-the-hdt...-exclusive/287/ Så var det altså ikke en hvilken som helst LCD jeg nevnte som konkurrent i denne klassen..

Interesant at SED-striden er oppklart, det var jeg ikke klar over. Det er en veldig interesant teknologi, så spørs det, som du sier, om de får tunge nok produsenter til å backe. Det blir uansett noen år til vi ser produkter som kan konkurrere prismessig på konsumentmarkedet. Samsung har f.eks allerede en 31" OLED i produksjon for spesielt intereserte.

Lenke til kommentar
Hvor mye en ønsker å bruke på TV er selvfølgelig opp til hver enkelt, men ut i fra klangen i denne tråden virker ikke 30.000 være urealistisk for trådstarter.

Sortnivå er fortsatt sortnivå. Du snakker om skyggedetaljer, og på det punktet er plasma ofte best, men ikke ensidig som teknologi. Dynamisk kontrast er ikke en uting om det er implementert korrekt. Om en ikke kan se systemet jobbe er det vel ikke en stor svakhet?

CRT leder nok på SD signaler ja, men det er fordi bilderøret er SD og ofte blir foret med native oppløsning. Det er ikke takket være eksepsjonell bildebehandling. Se f.eks hva HD-TVene presterer når de får signaler av native oppløsning.

Plasma har bedre responstid enn LCD, og jeg har aldri påstått annerledes. På en toppmodell LCD er uansett ikke responstid noe stort problem. LCD viser også bra med detaljer når bildet beveger seg. Plasma har utrolig rask celleoppdatering, men en del av dette blir "spist opp" av etterglød i fosforet. Faktisk holder Samsungs 7-serie LED, med en liten tweek, bedre motion resolution enn plasmaskjermer. Dette er den eneste skjermen på markedet som gir perfekt 1080 linjers oppløsning under bevegelse - helt uten motion blur!

Link: http://hdguru.com/will-you-see-all-the-hdt...-exclusive/287/ Så var det altså ikke en hvilken som helst LCD jeg nevnte som konkurrent i denne klassen..

Interesant at SED-striden er oppklart, det var jeg ikke klar over. Det er en veldig interesant teknologi, så spørs det, som du sier, om de får tunge nok produsenter til å backe. Det blir uansett noen år til vi ser produkter som kan konkurrere prismessig på konsumentmarkedet. Samsung har f.eks allerede en 31" OLED i produksjon for spesielt intereserte.

Hvis jeg har forstått det riktig så har Oled tv-ene til Samsung kort levetid, men det kan fort bli den kommende teknologien...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hehe. Jeg er i akkurat samme bås. Hadde egentlig ikke tenkt å gi mer enn 20', men kan jo ikke annet enn å ha lyst på pioneer når man leser om alt skrytet....

Hvor har du hørt at LX5090 skal droppe en del over nyttår, og når tror du dette skjer? 10. januar eller 10. mars? Hvor mye har du hørt at man tror den skal falle?

Jeg fikk på et annet forum tips om PG7000, som du også nevner. Har lest litt tester på den og bla design og en del funksjoner er tiltalende. I tillegg er jo prisen tiltalende. Omtrent halve prisen av 5090. Ser man på pris/ytelse er vel PG7000 sikkert et veldig bra kjøp...spesielt da pga prisen.

Men så er dette dette med sortnivå da...kontrast etc.

Har aldri sett dette med sortnivå og forskjellige kvaliteter av dette opp mot hverandre før slik, men sjekk følgende sammenlikning : http://www.avforums.com/reviews/includes/d...s/29/Image1.jpg

Dette ser jo helt sykt forskjellig ut, og gjør jo ikke lysten på en 5090 mindre. Men hva dette vil ha å si i praktisk bruk, er ikke jeg den rette til å uttale meg om. Slik det ser ut i en slik sammenligning som her, ser jo LG'en helt ræva ut i forhold til 5090......

Hele den testen jeg fant dette er forøvrig her (test av PG7000): http://www.avforums.com/reviews/LG-50PG700...DTV-Review.html

Lenke til kommentar
Jeg se hvordan prisene på Pioneer endrer seg etter nyttår. Det ryktes at Pioneer Kuro LX5090 skal droppe en del. Hvis ikke skal jeg rundt å prutte som en gud.

Ser ut til at det stemte, PDP-LX5090 selges for 22 995,- nå! link.

Burde gjøre valget enkelt for endel som sitter på gjerdet å sikler. ;)

Endret av phax
Lenke til kommentar
Jeg se hvordan prisene på Pioneer endrer seg etter nyttår. Det ryktes at Pioneer Kuro LX5090 skal droppe en del. Hvis ikke skal jeg rundt å prutte som en gud.

Urk.. Var jo det jeg betalte for min Pioneer 428XD i fjor :p

Jaja, livet går videre og jeg har hatt et fint år, og flere skal det bli, med flatskjermen min.

Lenke til kommentar

Oh man :). Hvordan vil dette slå ut på prisene for konkurrerende plasmaer? Er jo ingen vits i å kjøpe en konkurrent til 20.000,- nå...

Tror jammen jeg må innom butikken nå gitt.

Lenke til kommentar
Vel, eneste "catch" er jo at Pioneer har lansert en forbedret 9. generasjon Kuro; KRP-500M (og 500A)...

Hehe...I know. Det er ingen ende på denne bøtteballetten :cry:

Spørsmålet er om M/A er verdt det? Er det store forbedringer det er snakk om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...