Misantropen Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Har budsjett på ca 20 lapper og kandidatene jeg har på min "liste" er disse: LG 50" Plasma-TV 50PG7000 Panasonic 50" Plasma TV TH-50PZ800 Samsung 50" Plasma TV PS50A676 Samsung 50" Plasma TV PS50A766. LG'n er egentlig ikke så veldig aktuell, så det står i praksis mellom Panasonic og Samsung. Lurer også på om det er noen større bildeforskjell mellom de to Samsungene, eller om det kun dreier seg om funksjonell forskjell på noen måte? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Har budsjett på ca 20 lapper og kandidatene jeg har på min "liste" er disse: LG 50" Plasma-TV 50PG7000 Panasonic 50" Plasma TV TH-50PZ800 Samsung 50" Plasma TV PS50A676 Samsung 50" Plasma TV PS50A766. LG'n er egentlig ikke så veldig aktuell, så det står i praksis mellom Panasonic og Samsung. Lurer også på om det er noen større bildeforskjell mellom de to Samsungene, eller om det kun dreier seg om funksjonell forskjell på noen måte? Helt klart LG... Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Helt klart LG... Hvorfor det, eller skriver du det bare for gøy siden jeg nevner at den kanskje ikke er like aktuell? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Har noe lignende panasonic skjerm (dog 42" uten Full HD versjon), da panasonic er helt rå på plasma, og pleier som regel å toppe listene i de fleste tester. Jeg ville ivhertfall gått for den. Samsung har som regel vært en del dårligere på svakere signaler (altså materiale som ikke er native 1920x1080). LG'en er nok ikke dum den heller, men ville valgt panasonicen fremfor den. Endret 7. november 2008 av Andrull Lenke til kommentar
noxon Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg ville klart gått for panasonic eller pioneer. Pioneer er endel dyrere, men har generelt bedre svartnivå og flere innstillingsmuligheter, men panasonic er en sabla god tv likevel. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Ja, men Pioneer er fort vekk over 10.000 dyrere. Men man skal ikke se bort fra at jeg kan strekke meg så langt. Skjermen skal primært brukes til film og noe spilling i en ikke alt for stor stue. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Ja, men Pioneer er fort vekk over 10.000 dyrere. Men man skal ikke se bort fra at jeg kan strekke meg så langt. Skjermen skal primært brukes til film og noe spilling i en ikke alt for stor stue. Du spør om det beste kjøpet her... LG PG7000 leverer veldig bra og jeg hadde aldri gitt 7000,- ekstra for Panasonic PZ800 og det er flere som ikke er fornøyd med denne spesielt på SD signaler/ tv signaler. Samsung har jeg aldri vurdert i plasma og jeg har heller aldri lest noe positivt om disse så Nei dette blir enkelt LG PG7000. http://www.prylportalen.se/artikel/test_ba...151511-132.html Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Ser LG G7000-serie får "pepper" i et par tester for dårlig sortnivå. http://www.hdtvtest.co.uk/news/lg-60pg7000-20081019133.htm http://www.avforums.com/reviews/LG-50PG700...DTV-Review.html Men 60" til 25.000 frister jo dog også. (LG 60" koster det på Netshop). Og den ser utrolig pen ut, det skal den ha. Så er bare spørsmålet, hvor viktig er egentlig dette berømmelige sortnivået? Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 http://www.prylportalen.se/artikel/test_ba...151511-132.html I denne testen ser jo bildet på LG PG7000 riktig "shitty" ut i forhold til på referanse Panasonic'en de bruker... Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Hvis du leser den svenske testen så skriver de at de må sitte i et mørkerom før sortnivå skal skilles fra PZ800 og slett ikke merkes i en vanlig opplyst stue... Sitter du i mørkerom eller? Når sort blir grått da blir det et problem men det er ikke tilfellet med verken PG6000 eller PG7000 sort er sort. Endret 7. november 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Panasonic har scoret stort med sin PX80 modell i år, men topp modellene deres egner seg best til HD og lite annet. SD bildet blir veldig softe og tekster kan til og med oppleves som helt ute av fokus. LG får en del pepper for sortnivået på sine nyeste modeller og det er ikke det dypeste, men det er mer kikk i fargene slik at det kompenserer. Det kanskje aller viktigste er at man snakker om plasma sort og ikke lcd sort så er her dreier det seg om nyanser. Samsung modellene er langt fra dårlige og til syvende og sist kan du legge deg på design og pris. Samsung har levert gode plasma tv-er i mange år så du vil neppe bli skuffet... Til syvende og sist bør du gjøre det jeg anbefaler de fleste å gjøre og det er å ta en tur i butikken å sjekke selv. Du kan ikke bare stole på at folk her inne skal gi deg trylle tv-en. Du ser hvor motstridende argumenter som kommer så det blir opp til deg. Modellene du har satt opp befinner seg stort sett i samme sjikte og ingen av dem er perfekte. Spørsmålet er bare hva du kan leve med... Hvis du ikke er lagd av penger så ville jeg ikke vurdert Pioneer fordi kvaliteten du da får står ikke i samsvar med prisen du betaler i forhold til modellene over. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Finnes det noen butikk som har LG-modellen(e) og Panasonic 50" utstilt? Og som gjerne har en seriøs bildekilde koblet på uten juks og fanteri (les: de viser animasjonfilm med masse farger for å lure deg). Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 1. Du blir jo strengt talt ikke lurt av animasjonsfilmer. Da får du ivhertfal lsett hvem so mer best på farger. 2. Du kan jo alltids ta med en egen film eller lignende for å sjekke i den filmen du selv ønsker. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 1. Du blir jo strengt talt ikke lurt av animasjonsfilmer. Da får du ivhertfal lsett hvem so mer best på farger. 2. Du kan jo alltids ta med en egen film eller lignende for å sjekke i den filmen du selv ønsker. De fleste flatskjermer ser meget bra ut når man kjører animasjonsfilmer på dem. Det er det enkleste trikset selgere benytter seg av. Da blir fargene bra, bevegelsene bra og støynivået lavt. Hvis en selger bruker påstanden om animasjonens evne til å vise hva tv-en virkelig kan, så er det like greit å ta turen til en annen butikk. Som nevnt over lønner det seg å ta med en eller to dvd-er. Aller helst tar du med en gammel og en ganske ny film slik at du ser hva tv-en kan takler av gode og forholdsvis dårlige SD signaler. I butikken har de som regel bare blu-ray filmer og siden dette utgjør noe slik som 2 prosent av markedet så er det ikke et stort poeng å bruke dette som referanse. Be også om fjernkontrollen til tv-en slik at du kan senke kontrast og lysnivå. Ofte er dette stilt til 100% og dette vil ikke se bra ut i din egen stue så sett nivåene ned til ca midten for da kan du få en liten ide... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Kjøper du en så god TV så er da Blu-Ray filmer høyst vesentlig ville jeg tro. Begynner å bli mange filmer, og de fleste nyere filmer kommer ut i dette formatet. En TV skal du også bli fornøyd med i mange år fremover i tid (for de fleste), så selv om DVD fortsatt har et nogenlunde sterkt feste, så betyr ikke det at verden har stoppet opp. Å kjøpe seg en slik TV med 1080p, og så kun kjøpe og se DVD'er på den er uansett helt håpløst, og da kan en spare seg for mange penger om man ikke er opptatt av kvalitet. De fleste flatskjermer ser meget bra ut når man kjører animasjonsfilmer på dem. Det er det enkleste trikset selgere benytter seg av. Da blir fargene bra, bevegelsene bra og støynivået lavt. Hvis en selger bruker påstanden om animasjonens evne til å vise hva tv-en virkelig kan, så er det like greit å ta turen til en annen butikk. Selvfølgelig så vil en selger vise skjermen som den best kan, men det betyr ikke at du blir lurt. Animasjonsfilm ser svært bra ut. Men det er også store forskjeller på hvor gode skjermene er i fargegjengivning, svartnivå og detaljer/skarphet. I en animasjonsfilm så kan du avsløre svakheter og kvaliteter til TVen lettere. Kall det lurere eller svindel, eller hva du vil, men det er greit å få se alle aspektene til en TV. Tester du med en eldre DVD så tester du kun hvor god den er på å oppskalere, og ikke hvor god den er til alt det andre. (da flaskehalsen ligger hos DVD'en som format) Og er det ikke slik at Blu-Ray spilleren uansett skalerer opp signalet til 1080p, og da hjelper det vel lite om skjermen er god til å skalere eller ei, når signalet har blitt gjort det på forhånd. Når du ser på TV derimot, så kan en god interlacer/tuner være svært bra, men igjen, da hjelper det lite å vise en DVD-film. Da spør du om å få se hvordan det ser ut med TV-signaler. Endret 8. november 2008 av Andrull Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Kjøper du en så god TV så er da Blu-Ray filmer høyst vesentlig ville jeg tro. Begynner å bli mange filmer, og de fleste nyere filmer kommer ut i dette formatet. En TV skal du også bli fornøyd med i mange år fremover i tid (for de fleste), så selv om DVD fortsatt har et nogenlunde sterkt feste, så betyr ikke det at verden har stoppet opp. Å kjøpe seg en slik TV med 1080p, og så kun kjøpe og se DVD'er på den er uansett helt håpløst, og da kan en spare seg for mange penger om man ikke er opptatt av kvalitet. De fleste flatskjermer ser meget bra ut når man kjører animasjonsfilmer på dem. Det er det enkleste trikset selgere benytter seg av. Da blir fargene bra, bevegelsene bra og støynivået lavt. Hvis en selger bruker påstanden om animasjonens evne til å vise hva tv-en virkelig kan, så er det like greit å ta turen til en annen butikk. Selvfølgelig så vil en selger vise skjermen som den best kan, men det betyr ikke at du blir lurt. Animasjonsfilm ser svært bra ut. Men det er også store forskjeller på hvor gode skjermene er i fargegjengivning, svartnivå og detaljer/skarphet. I en animasjonsfilm så kan du avsløre svakheter og kvaliteter til TVen lettere. Kall det lurere eller svindel, eller hva du vil, men det er greit å få se alle aspektene til en TV. Tester du med en eldre DVD så tester du kun hvor god den er på å oppskalere, og ikke hvor god den er til alt det andre. (da flaskehalsen ligger hos DVD'en som format) Og er det ikke slik at Blu-Ray spilleren uansett skalerer opp signalet til 1080p, og da hjelper det vel lite om skjermen er god til å skalere eller ei, når signalet har blitt gjort det på forhånd. Når du ser på TV derimot, så kan en god interlacer/tuner være svært bra, men igjen, da hjelper det lite å vise en DVD-film. Da spør du om å få se hvordan det ser ut med TV-signaler. Du kan mene hva du vil om lureri, med det er en grunn til at tv-er kommer med egne instillinger til butikken. Ofte vises det bare HD tv og faktum er at slike signaler kommer ikke til å dominere den norske tv verden på mange år. Hvis du kjøper en tv i dag så kan du ikke forvente at den holder kvalitet lenger enn kanskje 5 år. Hvis du går tilbake 3 år å ser på det som fantes av flat tv-er da, så er de faktisk ganske utdatert. SD dvd kommer heller ikke til å bli borte med det første. Hvis du sjekker salgstallene for Blu-Ray så er det ikke mye å skryte av. Sony mente de skulle ha rundt 50% av markedet med sitt HD format mot slutten av dette året. Slik det er nå så har de rundt to prosent og de skal ha en rimelig heftig julehandel om dette skulle snu. Hvis ikke dette bedrer seg så ender Blu-Ray som et nisje format frem til noe helt nytt kommer og det kan ta sin tid. Laserdisken eksisterte som et sideformat i mange år før dvd kom og tok over. Folk flest er nok ikke helt klare for igjen å bytte format når de nettopp har kvittet seg med vhs filmene sine. Derfor er det viktig at en en flat tv leverer gode SD bilder siden det tross alt er det vi skal se mest på. Blu-Ray er avgjort et bedre format og noe en hver flat tv egner seg langt bedre til enn standard signaler, men i sin tid ble det en stor krig mellom BetaMax og VHS. Beta var et langt bedre format, men det var VHS som vant og mye av grunnen til det var at de kom med de lengste opptakskassettene. Riktignok forringet dette bildet ganske mye, men folk brydde seg rett og slett ikke så mye med det. Trolig vil det ikke være standard med HD sendinger i norge før tideligst 2015... Endret 8. november 2008 av Bava Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Du snakker om folk flest, og lav prosentandel i markedet for Blu-Ray. Men det har ingen rellevans i dette tilfellet, da (jeg ivhertfall) ikke snakker om noen generel diskusjon om hva hvermansen trenger en TV til. Her er det snakk om trådstarter som ønsker seg en TV i 20-30 000kr klassen, som er så langt unna 'hvermansen' som du kommer. Derfor mener jeg det blir helt feil å se på hva dem foretrekker. Hadde alle hatt Blu-Ray-spiller og en 50" plasma-TV, samt brydd seg om kvalitet så ville Blu-Ray hatt MYE større prosentandel av markedet. Ikke så sjokkerende akkurat. Personlig så bryr jeg meg ikke noe om naboen synes VHS-kasettene gir mer enn god nok bildekvalitet, eller de som gjerne kan se spillefilmer på Youtube. Ser liksom ikke helt hva det skal angå meg at de ikke ser noen grunn til å bytte. Kjøper jeg en 50" plasma med 1080p, eller prosjektor i mitt tilfelle, så er det ikke hvordan noen eldgamle DVD plater gjør det med tanke på bildekvalitet. Jeg skjønner helt klart at det kan være lurt å ta med seg en test-DVD til butikken, da du gjerne også skal se noen DVD-er på TVen. Det betyr ikke at det er noen form for lureri bare fordi butikken ikke bruker slike signaler. Som sagt, vi får nok HD-TV på en stund, så å se hvordan TVen gjør det på vanlige SD signaler kan være bra det, men det er ikke akkurat noe du kan ta med deg hjemmefra. (men i de butikkene jeg har vært på så har det ikke vært noe problem å få se dette) Edit: Avsnitt er også fint. Endret 8. november 2008 av Andrull Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Ikke sant, slike som meg, som er "gale" nok til å bruke 20-30.000 eller mer på en TV (og enda mer på lyden) er selvsagt meget interessert i hvordan en TV håndterer BluRay og HD-signaler generelt. Jeg kommer antagelig til å bare kjøpe BluRay filmer fremover. Det er også flere kabelselskaper i Oslo som leverer TV-kanaler i HD-format nå. Dog er tunerne du får ikke spesielt bra enda (bildet og lyden er bra, men menyer og EPG er tregt og uferdig). Var en tur på Expert og Elkjøp i dag, fikk sett på Panasonic og Samsung Plasma (og en gammel Pioneer). Synes designet på Panasonic-plasmaene var stygt, med den "sølvleppa" nederst, og rød-piano-gloss greiene til Samsung var heller ikke noe å rope hurra for. Gamle Samsung PS50A558 så ikke så gal ut. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Når en er inne på design scorer nok ikke Panasonic høyest. Personlig synes jeg LGs PG-serie har vert ganske heldig med designet. Sortnivået på disse blir det største ankepunktet, for det er faktisk dårlig om en ikke sitter i et mørkt rom. Når det gjelder sortnivå troner Pioneer på toppen, men også Samsungs 7-serie plasma gjør det bra. Det virker ikke som om prisnivået på Pioneer er helt avskrekkende, så jeg ville kikket mest i retning av den. LX5090 er klart bedre enn de øvrige nevnte modellene. Pioneer gir deg det absolutt beste sortnivået (som er veldig vesentlig) og det beste fargerommet. Hvorfor spare noen tusenlapper på en slik sum for å finne ting å irretere seg over? Det har heller aldri vert billigere å handle den beste TVen. Et verdig alternativ til Pioneer er LCD-TVen Samsung 52A786. Den kan virkelig gi verdens beste plasma konkurranse! Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg hadde heller nok irritert meg for at jeg hadde gitt nesten 20,000,- mer for marginaler men det er nok kanskje bare meg..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå