abene Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Sesam lanserer et program som kan brukes til å se Norge i 3D-visning via nettleseren. Les mer Lenke til kommentar
reds Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Trodde det var VisionComplete som gjorde denne jobben for Sesam, jeg? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Greit nok at det er i 3D, men kvaliteten suger jo balle. Det ser jo rett og slett helt jævlig ut. Nei, da er Oslo3D og Trondheim3D bedre løsninger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg syns det her så ganske bra ut jeg , bra for å være i nettleseren. Lenke til kommentar
thehunger Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Lame greier. Mulig det støtter Opera, Firefox og IE men kun på Windows. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Flybilder strekt over en 3d modell basert på stereobilde matching er verken spesielt nytt eller bra. Da er Blom's Pictrometry mye bedre. http://blom.no/en/products--services/data-...image-libraries Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Undrer meg på hvordan de får det til, når moduleringene er kun bassert på bilder, tviler på at det er brukt noe lignende som Photosynth .. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Tidligere bekjent av meg har hatt denne eksakte ideen og presentasjon av dette for 3-4 år siden. Her kan det bli saksmål. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Pøh, særlig. Statens Kartverk har jobbet med nøyaktig det samme siden slutten av 70-tallet. Dette er helt generelle greier som omhandler høydedata som samles inn og som gjøres om til 3d-modeller. Alt er automatisert, noe som også er grunnen til at kvaliteten er så sugen. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Tidligere bekjent av meg har hatt denne eksakte ideen og presentasjon av dette for 3-4 år siden. Her kan det bli saksmål. Nytter ikke bare å ha ideen, en må nesten ta patenter og slikt for at det skal bli noe søksmål. Syns det var ganske greit egentlig. Var litt fint å kunne zoome inn på Vesterålen og se den fantastiske fjellrekken som er rundt Sortland for eksempel. Kvaliteten var så som så, men et godt forslag egentlig. Google maps har ikke noe street-view i Norge så vidt jeg vet om og for de som sitter med kart-tjenester som 1881 og andre ting kan det sikkert være en god løsning og kan guide folk litt bedre. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Fantastisk bra! Aldri hatt et så suverent overblikk over Oslo før! Føler meg nesten som Supermann! Endret 7. november 2008 av bureaucrator Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Tipper de bruker flere ting. Ute på bygda så er det en grov høydemodell. Du ser fjell. Dette går ikke an å lage av flyfoto tatt rett nedover. Siden slike modeller er svindyre så har de sikkert brukt noe russisk materiale som ligger ute på nett. Men det er grovt. På den modellen så legger de vanlig oventifra og rettned flyfoto som texture. Inni Oslo så har de fløyet på kryss og tvers for å ta bilder på skrå, så pusslet dette sammen og analysert for å lage modeller av slottet og slike ting. De bygningene får skråbildene som tekstur på modellene - mens bygninger lenger ute, så kan det se ut som at de har klart å lage modell av huset sånn ca, men brukt vanlig flyfoto som texture - noe som kan forklare hvorfor sidene på huset ser veldig strekt ut. Så er det web-overføringen. I kanten av bildet så er modellene boblete - så det tyder kanskje litt på at hele modellen er tesselert(redusere antall polygoner som på samme måte som mp3 komprimering) for å spare båndbredde. Men alt dette er pur gjettning... Har noen fækts? Endret 7. november 2008 av DarkSlayer Lenke til kommentar
hansegil Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Du finner noe mer bakgrunnsinformasjon på Finn Labs. Fikk det faktisk til å gå tålelig greit på en litt eldre laptop med Mobility Radeon 7500 og 32 Mbyte skjerm-minne. :-) Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Tipper de bruker flere ting. Ute på bygda så er det en grov høydemodell. Du ser fjell. Dette går ikke an å lage av flyfoto tatt rett nedover. Siden slike modeller er svindyre så har de sikkert brukt noe russisk materiale som ligger ute på nett. Men det er grovt. Ute på "bygda" regner jeg de har brukt den landsdekkende 3d modellen til Kartverket som har en oppløsning på noen meter. Aldrig hørt noe om en russisk modell, men det finnes en fra Nasa som de lagde med romfergja en gang vha SAR. Mulig den er brukt istede for den norske. Det går fint å lage 3d modell fra flybilder tatt rett ovenfra. Man tar flere bilder, med ca 40% overlapp, ved å se så orientere de iforhold til hverandre kan man utlede høyden. De er heller ikke spesielt dyrt. Inni Oslo så har de fløyet på kryss og tvers for å ta bilder på skrå, så pusslet dette sammen og analysert for å lage modeller av slottet og slike ting. De bygningene får skråbildene som tekstur på modellene - mens bygninger lenger ute, så kan det se ut som at de har klart å lage modell av huset sånn ca, men brukt vanlig flyfoto som texture - noe som kan forklare hvorfor sidene på huset ser veldig strekt ut. Regner med de har brukt laser data i oslo. Det ser iallefall sånn ut på husa. Man ser at det "liksom" har rent nedover. Dette er typisk for laserdata. De er så drapert med ortofoto. Hus som har kommet langt ut i kanten av bildene vil se strekt ut. Dette pga at man ser ikke de rett ovenfra pga man bruker et sentralprojesert kamera. edit: masse leif osv Endret 7. november 2008 av kule-ku Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 målet med å disse en fungerende gratistjeneste er? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 målet med å disse en fungerende gratistjeneste er? Økt trafikk på nettsidene deres og velge deres kart-løsninger fremfor f.eks Google Maps, 1881, Gulesider osv.. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Etter at jeg såg tjenesten på en annen maskin, så vil jeg si at det var faktisk ganske så bra modell over oslo. På min maskin så blir det ikke bedre enn vedlagt bilde. Men på den andre maskina så var det mye bedre. Usikker på hvorfor jeg ikke får den beste kvaliteten på maskina mi, men det var iallefall ganske bra. Endret 8. november 2008 av kule-ku Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 målet med å disse en fungerende gratistjeneste er? Økt trafikk på nettsidene deres og velge deres kart-løsninger fremfor f.eks Google Maps, 1881, Gulesider osv.. tror ikke du forsto hva jeg mente Lenke til kommentar
Tearjerker Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 funker sikkert på google earth. har sett nesten helt makan bilde av oslo inne på google earth. men det blir aldri oppdatert. så et eget 3D kart over Oslo er kansje ikke en dårlig ide Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Virkelighetens verden: 3d: Tror de ennå har langt igjen å gå med denne 3d-greia, så langt er det fremdeles bare et leketøy. Det kan sikkert bli langt mer men da må de jobbe masse med dette. Og kanskje bruke bedre utgangsmateriale enn tilfeldige flyfotos. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå