Gå til innhold

MSI Wind kan nå overklokkes!

Anbefalte innlegg

Fatter ikke hvordan man liksom skal innstalere denne updaten?

Har prøvd å laste ned Live Update men den finner ingenting... Å flashe BIOS har jeg aldri gjort før, og har ikke peiling på slikt så holder meg til live update. Noen som har samme problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fatter ikke hvordan man liksom skal innstalere denne updaten?

Har prøvd å laste ned Live Update men den finner ingenting... Å flashe BIOS har jeg aldri gjort før, og har ikke peiling på slikt så holder meg til live update. Noen som har samme problem?

Sliter litt med dette jeg også. Syns det er litt "skummelt" å tulle på inne i BIOS når jeg virkelig ikke vet hva jeg gjør :p I likhet med deg finner ikke den Live Update Online tingen til global msi noe.

Så om det er noen som har gjort dette, og har hadde giddet å skrive en liten "guide" som forklarer på en enkel måte hvordan dette skal gjøres hadde jeg blitt veldig glad ;)

Lenke til kommentar

du trenger å gjøre en usb minnepenn til en dos start disk.

1 instaler hpusbboot

2 putt inn usb minnepenn om du ikke har gjort det alt.

3 kjør programmet du har instalert

4 velg "create a dos startup disk"

5 pek programmet til dosfilene i win98boot og strykk start.

6 legg filene fra bios pakka rett inn på minnebrikka. ikke lag mapper.

7 restart og trykk f11 helt til du kan velge oppstartsenhet.

8 om du har lagt filene fra zip fila rett inn på minnepinnen uten mapper. så skal det bare være å skrive "flash.bat"

om du har lagt filene inn i en mappe så skriver du "dir mappenavn" for å komme inn i mappa så skriver du "flash.bat".

u100.zip

Lenke til kommentar

Hvorfor skal dere gjøre det så innviklet? Quoter meg selv:

Guide til hvermansen for å oppdatere til BIOS 1.09:

Last ned disse to .zip-filene:

http://download1.msi.com.tw/files/download...xe/n011_109.zip

http://electricvagabond.com/flash.zip

Pakk så ut filene til en mappe som du kaller "FLASH" (C:\FLASH).

PS: Når du extracterer den ene .zip-filen, får du en mappe som heter "EN011IMS.109". Det er _FILENE_ i denne mappen som skal kopieres til C:\FLASH, ikke hele mappen.

Deretter høgreklikker du på "RunFlash" i FLASH-mappen og velger "Rediger". Så bytter du ut det 8-tallet på nederste linje med et 9-tall (altså fra en011ims.108 til en011ims.109). Så lagrer du og lukker. Deretter er du klar til å flashe, og dobbeltklikker da altså på "RunFlash"-fila.

Etter at flash-programmet er ferdig, slår du av datamaskinen og kobler fra strømmen + tar ut batteriet. Etter 1-2 minutter putter du i batteriet igjen, og også strøm om du ønsker det.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Hvorfor skal dere gjøre det så innviklet? Quoter meg selv:

Guide til hvermansen for å oppdatere til BIOS 1.09:

Last ned disse to .zip-filene:

http://download1.msi.com.tw/files/download...xe/n011_109.zip

http://electricvagabond.com/flash.zip

Pakk så ut filene til en mappe som du kaller "FLASH" (C:\FLASH).

Deretter høgreklikker du på "RunFlash" i FLASH-mappen og velger "Rediger". Så bytter du ut det 8-tallet på nederste linje med et 9-tall (altså fra en011ims.108 til en011ims.109). Så lagrer du og lukker. Deretter er du klar til å flashe, og dobbeltklikker da altså på "RunFlash"-fila.

Etter at flash-programmet er ferdig, slår du av datamaskinen og kobler fra strømmen + tar ut batteriet. Etter 1-2 minutter putter du i batteriet igjen, og også strøm om du ønsker det.

Dette virker jo som en utrolig grei måte å gjøre det på! Men hvor quotet du det fra? Har aldri sett deg skrive det før :p

Lenke til kommentar

Jeg har en MSI Wind U-100. Har flasha BIOS'en. Kjører opp.. gjør som det står. Setter den på 24% (2GHz) Logger meg inn. Klikker Fn+F10.. det kommer Turbo ON. Men dataen min fryser der. Prøvde og å ta ut strøm og batteri, samt Load Default Settings i BIOS. Deretter sette den på 24% igjen, men får det samme problemet:( Det funker fint med 15%, men ikke 24%. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Hadde vært SUPERB! :D

Lenke til kommentar

eehm.. jeg gjorde det på den måten du sa 2bb1, og når jeg startet maskinen opp igjen fungerte ikke tastaturet :s Er noe som ikke er helt bra her asså :p Musen fungerer perfekt, men ikke tastaturet...

Noen som vet hva jeg kan gjøre med det? Restart av maskin funket ikke :(

Lenke til kommentar
Jeg har en MSI Wind U-100. Har flasha BIOS'en. Kjører opp.. gjør som det står. Setter den på 24% (2GHz) Logger meg inn. Klikker Fn+F10.. det kommer Turbo ON. Men dataen min fryser der. Prøvde og å ta ut strøm og batteri, samt Load Default Settings i BIOS. Deretter sette den på 24% igjen, men får det samme problemet:( Det funker fint med 15%, men ikke 24%. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Hadde vært SUPERB! :D

Har du installert ekstra minne? Grunnen til at maskinen din fryser er enten at ramen din ikke takler så høye hastigheter, eller at det interne minnet fra fabrikk ikke takler så høye hastigheter.

Med andre ord kan du få store problemer med å få maskinen stabil på 2GHz.

eehm.. jeg gjorde det på den måten du sa 2bb1, og når jeg startet maskinen opp igjen fungerte ikke tastaturet :s Er noe som ikke er helt bra her asså :p Musen fungerer perfekt, men ikke tastaturet...

Det at tastaturet ikke virker etter første oppstart er helt normalt :)

Ta ut strømmen og batteriet, og la datan stå uten noen form for strømkilde i ett minutt. Deretter kan du koble til batteri og strøm igjen, og alt skal fungere som normalt.

Lenke til kommentar

Har du installert ekstra minne? Grunnen til at maskinen din fryser er enten at ramen din ikke takler så høye hastigheter, eller at det interne minnet fra fabrikk ikke takler så høye hastigheter.

Med andre ord kan du få store problemer med å få maskinen stabil på 2GHz.

Det at tastaturet ikke virker etter første oppstart er helt normalt :)

Ta ut strømmen og batteriet, og la datan stå uten noen form for strømkilde i ett minutt. Deretter kan du koble til batteri og strøm igjen, og alt skal fungere som normalt.

Hehe :p det fungerte perfekt :p Men jeg tror ikke at BIOS'en ble oppgradert >,< Er det noen måte jeg kan se om den ble oppgradert? Fn + f10 fungerte ikke :p

Jeg har også 2gb ram! Tenkte det kansje var lurt å si det :p

"- If you have additional RAM you need to disable Onboard Memory in the bios. You can display the bios splash screen by holding down Esc and pressing the power on button. You will still need to press Del once you see the MSI splash screen. Alternatively try removing the additional RAM module and booting into the bios (press DEL when the MSI splash screen appears). In the Advanced tab ensure that Onboard Memory is disabled then reinstall your additional RAM and reboot." Fra Denne siden

Det kompliserer jo ting litt :p

Noen som vet om det normalt skal fungere med 2gb ram også? Når jeg bruker den metoden du viste tidligere 2bb1

Endret av The groke
Lenke til kommentar

Neineinei, du trenger på ingen måte å disable ram. Regner med det er en 1GB-brikke du har puttet i siden du har 2GB totalt. Å disable den interne ramen er kun noe enkelte geeker gjør for å teste cpu-ens maksimale kapasitet ved å plugge i eksternt minne.

Fn+F10 fungerer ikke fordi du:

1. Ikke har aktivert overklokking i BIOS eller

2. Ikke har strøm tilkoblet

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Neineinei, du trenger på ingen måte å disable ram. Regner med det er en 1GB-brikke du har puttet i siden du har 2GB totalt. Å disable den interne ramen er kun noe enkelte geeker gjør for å teste cpu-ens maksimale kapasitet ved å plugge i eksternt minne.

Fn+F10 fungerer ikke fordi du:

1. Ikke har aktivert overklokking i BIOS eller

2. Ikke har strøm tilkoblet

Hvordan får jeg dette til da? :p

Lenke til kommentar

Du trykker inn "Del" med en gang maskinen starter, bare trykk mange ganger helt til du er kommet inn i BIOS. Da kan du bruke piltastene til å navigere deg rundt.

Se etter "DOC etellerannet" og trykk enter på den. Så velger du hvor mange % du vil overklokke.

Om du ikkje skjønner hva jeg prøver å si, så bare gjør som jeg sier og prøv litt :p

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å oppgradere BIOS'en. Jeg brukte den metoden 2bb1 forklarte tidligere i dette topicet, men jeg har fremdeles .106BIOS'en.

Når jeg kjører RunFlash filen gjennom cmd får jeg denne feilmeldingen: "ERROR: Unable to open ROM file."

Er det noen som vet hva dette betyr? Og hvordan jeg kan gjøre noe med det?

Lenke til kommentar

Har nå fått oppgradert til 1.09 biosen.... men!

Når jeg lar systemet velge hvilken frekvens cpun skal kjøre, kjører den max 65Mhz når turbomode er på (24%), slår jeg av den i windows når jeg 120 Mhz!

Så testet jeg med og la cpun kjøre rette frekvensen hele tiden, men når bare 952.32Mhz (158.72*6)... dette er både ved turbo mode på og av!

Så lurer på om noen av dere vet grunnen? Venligst send en pm om du kan hjelpe meg.

Takk!

Lenke til kommentar
Har nå fått oppgradert til 1.09 biosen.... men!

Når jeg lar systemet velge hvilken frekvens cpun skal kjøre, kjører den max 65Mhz når turbomode er på (24%), slår jeg av den i windows når jeg 120 Mhz!

Så testet jeg med og la cpun kjøre rette frekvensen hele tiden, men når bare 952.32Mhz (158.72*6)... dette er både ved turbo mode på og av!

Så lurer på om noen av dere vet grunnen? Venligst send en pm om du kan hjelpe meg.

Takk!

Hei. Dette er noe Intel har laget til slik at prosessoren ikke skal gå på full hastighet hele tiden, derfor klokkes den ned når du ikke bruker så mye ressurser av pc-en.

Hvis du laster ned CPU-Z som han rett over her sa, så får du se den faktiske hastigheten.

Lenke til kommentar
fint du ikke prøvde min før du klagde over at du ikke fikk oppdatert.

Jeg klager jo egentlig ikke da :p Men 2bb1 sin metode hørtes bare så utrolig mye lettere ut! Så om jeg hadde klart å få den til å fungert hadde det vært mye lettere.

Men Kjell, har du en ide om hva den feilmeldingen jeg får opp kan bety?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...