mobilehappy Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Nå som Samsung I900 Omnia har startet å komme inn til butikkene i Norge, er det på tide med en egen tips og triks tråd for brukere av Samsung Omnia Vil Prøve å oppdatere denne hoved posten med tips og triks som blir lagt inn i følgende poster. NB: Viktig, sørg for å skaffe og få monter på en skjermbeskytter så hurtigt som mulig! Hvis du ikke finner dette i lokale butikker, så kan det bestilles online. F.eks her: martin fields NB: Omnias skjerm har et WQVGA format, mange program støtter ikke dette men du kan i de fleste tilfeller bruke QVGA versionen av programene. Samsung i900 Omnia kjører Windows Mobile 6.1 Professional OS og generelle tips og triks for WM baserte mobiler finner du her... Dedikert Omnia Forum: (Engelsk) - Modaco Generell Omnia Seksjon - Modaco Omnia ROM seksjon - Modaco Anbefalte gratis program for Omnia Tips og Triks: - Oppskrift for å kunne "switche" onscreen mouse mode av og på med en av hardware knappene. - Oppskrift for å kunne justere alle de forskjellige lydnivåene individuelt. - Oppskrift for å kunne riste på mobilen for å skifte sang. - Oppskrift for a få Svenske tegn direkte i Samsungs landskap tastatur. Denne modifikasjonen kan så brukes som base for å få Norske spesialtegn istedenfor. Rom Version / Oppdatering. Under settings >> system finner du et icon med en "i" og under "version" Klikk på denne for å finne info om ROM version. Oppdateringen i seg selv er ganske enkel , de orginale ROM versionene fra Samsungs sider har utgaver for både Vista og XP. Orginale og spesial tilpassede ROM versioner kommer som regel kun i en version hvor du må bruke en XP maskin til oppdateringen. Hvis din Omnia fungere bra på alle punkt, er det egentlig ingen grunn til å oppdatere ROM versionen. (Kankje heller vente til den første Norske ROM oppdateringen blir gjort tilgjengelig av Samsung) En grunn kan også vaere at du f.eks vil ha Flash støtte i Opera Browseren og/eller heller will ha Touch Flo 2D på telefonen istedenfor Samsung Touchwiz , da finnes det spesiallagede versioner av ROM'ene som kan gi deg dette. NB: Disse er helt uorginale og kan derfor "voide" din mobils garanti! Her finner du endel relevant ROM info. Her finner du Samsungs orginale internationale ROM versioner og instruksjoner. For orginale Samsung ROM oppdateringer sa kan de som ikke vil gjøre det selv bare kontakte det naermeste service senteret og de kan da normalt gjøre det for deg. NB: Det er anbefalt å gjøre en "Hard Reset" etter en ny ROM oppdatering. Bilde/Kamera kvalitet: Hvis du ikke er fornøyd med bildkvaliteten og/eller får uklare bilder, kan du sjekke følgende: Omnia har ikke noen form for slide-over "dekkning" på kameraet, så først sjekk at linse dekselet ikke er tilsmusset eller har fuktighet på insiden før du eventuelt gjør mer omfattende forandringer. Du kan oppdatere kamera delen med å slå inn *#2470# på nummer tastaturet, du vil da see informasjon på skjermen angående oppdatering. (NB: Etter å ha gjort dette så må du ikke slå av telefonen iløpet av de påfølgende 5 min) Som en siste utvei så kan du også prøve å gjøre en "hard reset" på din Omnia. Dette kan du gjøre ved å slå in: *2767*3855# på nummer tastene, eller bruk hard reset knappen under system menyen. NB: Gjør du en hard reset så sletter du alt av extra informasjon og extra program du har installert, telefonen går da tilbake til standard Samsung oppsett igjen. Her er info om hvordan dette forbedret bildekvaliteten for Omnia brukere i Tyskland. Tips om Hvordan få gode bilder i mørke med blitz For naer bilder i mørke er dette settingen å bruke: Focus:On ISO:50 Sharpness: Default or +1 Brightness: Default or +1 Exsempel bilder med denne settingen finner du her.. For objekt med mer distanse i mørke er dette settingen å bruke: Flash: ON ISO: 800 GPS Første gang du kobler deg på GPS kan det ta ganske lang tid til du får en fix, de neste gangene du prøver skal det derimot gå ganske hurtight(Under 60 sec). Gjør det ikke dette, så kan du under setting prøve å aktivere XTRA under "forbedret gps", for så og laste ned "kart info" derfra. Er du på en "fri" dataplan så kan du la denne vaere aktivert med autonedlasting satt til på, om ikke har dette så kan du etter at du har lastet ned denne infoen enten sette denne til manuell nedlastning eller bare deaktivere Xtra igjen. Du kan finne flere GPS tips her... WLAN/Wi-Fi Har du problemer med wi-fi forbindelsen, sjekk ut tips her... Skjerm Følsomhet Hvis din telefon ikke er følsom nok og "krever" at du trykker for hardt for å få response så kan du utføre en "screen calibration" med denne metoden: Aktiver Settings >> system >> Screen >> align screen Legge telefonen helt plan på et bord, plasser deg slik at du ser skjermen fra 20 til 30 cm distanse, bruk et semi-spisst object (ikke stylusen, og ikke noe som er for spisst!) til å utføre kalibreringen. Spill: - Modaco Omnia spill tråd - PPCSG Omnia spill tråd - Warefare Incorporated - Resco Bubbles - Realms Programvare som fungere ok på Omnia. Gratis Media Spillere: Tcpmp (Video og YouTube) S2P - Slide 2 Play (S2P)(Musikk) Kinoma FreePlay (Musikk og Video) Mort Player (Musikk) Kommersielle Media Spillere: CorePlayer (Video og YouTube) Pocket Player (Musikk, standard utsende blir "dratt ut" på Omnia's Wqvga oppløsning, men det finnes skins for dette). Pocket Tunes (Musikk) Kinoma Play (Musikk, Video og YouTube) Gratis Start Skjerm/Navigasjons program: Ifonz Manilla 2D (Gratis Omnia tilpassede skins til Manilla 2D) Kommersielle Start Skjerm/Navigasjons program: PointUi Home2 SPB Mobile Shell (Gratis Omnia tilpassede skins til SPB Mobil Shell) Winterface WishBar Advanced Desktop WishBar Advanced 3 Gratis Onscreen Qwerty tastatur: - PocketCM WQVGA skin tilgjengelig her.. Kommersielle onscreen Qwerty tastatur: - SPB Keyboard (Valgfritt full eller halv skjerm tastatur med støtte for Norsk. Virker i Portrett og Landskap for Omnia) - TouchPal (T9 fokusert tastatur, norsk ordbok kan lastest ned fra forumet til Cootek. Denne fungere best i portrett modus, i landskap strekker tastaturet seg ikke) - Zoomboard (Denne kan settes til "norsk mode" og du får da direkte tilgang til æ, ø og å . Denne fungere best i portrett modus, i landskap strekker tastaturet seg ikke) - Resco KeyBoard Pro (Denne har et skins template system. Forskjellige skins kan legges til for utsende og spesial tegn. Her er f.eks et WQVGA skin for Omnia: Kie's Grey Carbon 2 ) Misc. Nyttig Programvare: Gratis Program: - Batti - FDCSoft Task Manager - OmniaTread - OmniaSip - Screen Capture - psShutXP - Touch Response Kommersielle program: - Resco Explorer - Memmaid - SMS Chat - CommMgrPro - PhoneAlarm - Resco Contact Manager Endret 19. februar 2009 av mobilehappy Lenke til kommentar
Andy81 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Fint initiativ Finner for øvrig ikke den der visitt kort funksjonen på min... Endret 7. november 2008 av Andy81 Lenke til kommentar
mobilehappy Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Fint initiativ Finner for øvrig ikke den der visitt kort funksjonen på min... Har ikke prøvd Omnia med den "Norske ROM" Version, men i den internationale versionen finner du denne i program menyen under: Smart Reader Lenke til kommentar
Andy81 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Fint initiativ Finner for øvrig ikke den der visitt kort funksjonen på min... Har ikke prøvd Omnia med den "Norske ROM" Version, men i den internationale versionen finner du denne i program menyen under: Smart Reader Hmmm... Fortsatt :wallbash: Lenke til kommentar
mobilehappy Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Fint initiativ Finner for øvrig ikke den der visitt kort funksjonen på min... Har ikke prøvd Omnia med den "Norske ROM" Version, men i den internationale versionen finner du denne i program menyen under: Smart Reader Hmmm... Fortsatt :wallbash: Du kan prøve å etter instalere den. NB: ikke testet, dette gjør du helt på eget ansvar. Du finner Smart Reader cab installasjons filen her... Endret 7. november 2008 av mobilehappy Lenke til kommentar
tovkg Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Sitter og fomler med Omniaen min, men får rett og slett ikke GPS'en opp å gå. Noen som har noen tips? FIkk telefonen min i går - norsk versjon med Samsung Navigator - ROute 66 installert. Virker ikke som den finner gps-satelitter? Er det noen triks her, må man aktivere gps'en på noe vis? Håper noen kan hjelpe. Har gjort et kjapt søk i google og virker som andre også har hatt problemer med dette, men fant ingen umiddelbar løsning. T Lenke til kommentar
tovkg Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Da har jeg vært ute og gått en tur Fant denne oppskriften på et annet forum: I did this by changing the "External GPS" settings located in Start > Settings > System Change Baudrate to 38400 from 4800. So my settings are GPS program port COM3 GPS Hardware port 9 Access : Manage auto I tillegg aktiverte jeg XTRA under "fobedret gps" - leste noen plasser i forumet at det var påkrevd, men slo den etterhvert av - og det funket fortsatt, men om det var pga at jeg da hadde "fix" på satelitter vet jeg ikke. Får sjekke det i morgen når jeg tester den på nytt - uten XTRA aktivert. Vet noen forresten hr hva som skal til for at man skal bli belastet penger? Autonedlastning under "forbedret GPS" har jeg ikke hatt aktivert. T Sitter og fomler med Omniaen min, men får rett og slett ikke GPS'en opp å gå. Noen som har noen tips? FIkk telefonen min i går - norsk versjon med Samsung Navigator - ROute 66 installert. Virker ikke som den finner gps-satelitter? Er det noen triks her, må man aktivere gps'en på noe vis? Håper noen kan hjelpe. Har gjort et kjapt søk i google og virker som andre også har hatt problemer med dette, men fant ingen umiddelbar løsning. T Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 hmm..De hadde ikke noen skjermbeskytter der jeg kjøpte min idag.(telehuset) Noen med tips om hvor de har det`? Gjerne noen norske nettbutikker... Lenke til kommentar
tovkg Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Har ingen erfaring med dette fra tidligere, men jeg har kjøpt til Omniaen på ebay. Koster nesten ingen ting og funker som fjell. Tror heller ikke akkurat dufinner billigere i Norge. Under en uke levert fra HongKong syns jeg er bra - og det for en liten neve dollar http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksi...-All-Categories hmm..De hadde ikke noen skjermbeskytter der jeg kjøpte min idag.(telehuset) Noen med tips om hvor de har det`? Gjerne noen norske nettbutikker... Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 En ting jeg sliter litt med som kanskje noen av dere har et enkelt svar på... Av en eller annen grunn så sliter jeg litt med å koble meg på wlanet hjemme.. Kobler seg ofte på og av. Dette har ført til at jeg har brukt selve telefonlinja som internetttilkobling noen ganger uten at jeg helt har skjønt det selv.. Noen måte å skru dette av på slik at jeg bare bruker wlan når jeg er på nett, og om ikke det er tilgjengelig så går ikke tlf inn på noe annet? Eneste måten jeg har fått til dette på til nå er å skru av telefon funksjon når jeg skal surfe, noe som er litt dumt da dette ikke lenger blir en telefon... Lenke til kommentar
mobilehappy Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Wifi tips Sjekk også første post i denne tråden igjen, den er blitt oppdatert med mere GPS, Wifi og Kamera info. Endret 8. november 2008 av mobilehappy Lenke til kommentar
tovkg Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Kjempebra tråd dette her. Et spørsmål - hvordan er det med Omnia og java-applikasjoner. Opera-webbrowseren er jo genial, men til tider, når jeg ikke har tilgang til wlan tenker jeg det kunne vært praktisk å bruke Operamini som vel komprimerer ting slik at datatrafikken ikke blir så stor. En annen applikasjon jeg likte veldig godt og brukte på min gamle telefon var gmail. Sånn jeg forstår det funker ingen av disse programmene på smarttelefoner, eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Noen her som kan svare på hvordan det er og skrive meldinger med telefonen? Vurderer den, men sender masse meldinger så er litt skeptisk Lenke til kommentar
BrutusMcGregor Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Jeg sleit litt med CorePlayer's bildekvalitet og rotasjon på skjermen. Noen innstillinger som hjalp meg til en bedre hverdag: Menu-Options->Orientation->Fullscreen->Follow GUI -Options->Zoom->Fit Best -Options->Pixel Aspect Ratio->Auto -Tools->Preferences...->Select page->Video output->Intel XScale -Tools->Preferences...->Select page->Smooth Zoom->On Endret 11. november 2008 av BrutusMcGregor Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Til deg som lurte på det med meldinger: Jeg trodde ikke at jeg skrev mye meldinger, men etter et par dager omnia så har jeg pesa litt. Det kan IKKE sammenlignes med en telefon med vanlige taster.Til tross for qwerty så har hastigheten min gått drastisk ned og det har litt å si med at jeg ikke kan føle meg til taster osv. Er nok et spørsmål om tilvenningstid før det blir bedre, men jeg tror aldri det blir sammenlignbart. En annen ting er det med å skifte tastatur fra qwerty til vanlig phone pad, som blir som en vanlig tlf igjen. Jeg trykker ofte feil når jeg skal bytte mellom disse og det blir da en del knoting. Dette skjer ofte når jeg skal sende meld mens jeg kjører bil, og det er der jeg merker størst forskjell. Hvis du er av typen som sender meld mest når du ikke driver med noe annet så tipper jeg du venner deg greit til det etterhvert... Lenke til kommentar
mobilehappy Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Kjempebra tråd dette her.Et spørsmål - hvordan er det med Omnia og java-applikasjoner. Opera-webbrowseren er jo genial, men til tider, når jeg ikke har tilgang til wlan tenker jeg det kunne vært praktisk å bruke Operamini som vel komprimerer ting slik at datatrafikken ikke blir så stor. En annen applikasjon jeg likte veldig godt og brukte på min gamle telefon var gmail. Sånn jeg forstår det funker ingen av disse programmene på smarttelefoner, eller tar jeg feil? Både Opera Mini og Gmails java app kan installeres på Omnia. Har begge instalert selv , når jeg kun har GRPS/Edge tilgjengelig er disse to helt topp. Endret 10. november 2008 av mobilehappy Lenke til kommentar
mobilehappy Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Noen her som kan svare på hvordan det er og skrive meldinger med telefonen? Vurderer den, men sender masse meldinger så er litt skeptisk Krever litt tilvenning, her er noen tips som kan hjelpe. Installer dette programet som lar deg sette hvilket samsung type tastatur skal brukes separat for landskap og portrett. F.eks full querty for landskap og phone pad i portrett. Eller så sverger mange "meldings fantomer" til dette alternative tastaturet: TouchPal Lenke til kommentar
BrutusMcGregor Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Jeg har fumlet litt mer omkring og syns Elementet Samsung Today 2 var veldig kjekk å ha på I dag-skjermen. Da får jeg altså opp noen lette snarveier til en innstillings-meny som har lure ting som Flymodus, blåtann, mus og fotolys tilgjengelig. Problemet er at det fungerte første gangen jeg prøvde det, og kun da? Jeg satte på fotolys og tenkte at dette kunne være kjekt hvis jeg trengte lys på to tastetrykk osv. Men nå fungerer ingen av de knappene lenger. Jeg får ikke slått av og på musa, ikke satt den i flymodus osv. Jeg har hatt inne SPB mobile shell men avinstallerte. Fremdeles koko. Hard reset og fremdeles koko. Noen andre som får denne til å fungere? Legg forøvrig merke til at det står "Are you sure you want to format? <Trykk> FOMAT" Haha. Edit: Jeg fant det ut! Det viste seg at på Innstillings-ikonet så var det jo bilde av en liten lås. Åpne den så er alt tilgjengelig. Endret 10. november 2008 av BrutusMcGregor Lenke til kommentar
mobilehappy Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Jeg har fumlet litt mer omkring og syns Elementet Samsung Today 2 var veldig kjekk å ha på I dag-skjermen. Da får jeg altså opp noen lette snarveier til en innstillings-meny som har lure ting som Flymodus, blåtann, mus og fotolys tilgjengelig. Problemet er at det fungerte første gangen jeg prøvde det, og kun da? Jeg satte på fotolys og tenkte at dette kunne være kjekt hvis jeg trengte lys på to tastetrykk osv. Men nå fungerer ingen av de knappene lenger. Jeg får ikke slått av og på musa, ikke satt den i flymodus osv. Jeg har hatt inne SPB mobile shell men avinstallerte. Fremdeles koko. Hard reset og fremdeles koko. Noen andre som får denne til å fungere? Legg forøvrig merke til at det står "Are you sure you want to format? <Trykk> FOMAT" Haha. I Today 2 legg merke til at det er en liten hengelås på setings iconet på toppen, når denne er satt til låst så kan du ikke bruke noen av knappene...da må du først klikke på denne for å låse den opp. Endret 10. november 2008 av mobilehappy Lenke til kommentar
Mr. Sad Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hei Mobilehappy Har du fått prøvd DTHJ6 noe særlig, er det vært å bytte ifra DTHJ5? så du donerte litt til Secany for å få tilgang til den nye ROM, hva er en passende sum? Kan du eventuelt få lagt den ut her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå