FLarsen Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 jeg føler hva du mener...jeg tenker akkurat det samme også! Vi lever i et jævla ballong..og ballongen er Penger. vi er slaver. Jeg skjønner ikke hva er vitsen med penger? hvorfor skal vi betale for maten og leve? jaja...vi betaler noen for å leve! det er så sykt! Penger er et medium. I stedet for å jobbe for det du trenger eller f. eks. å f. eks. bytte 5 kyr for en bil så kan du jobbe for penger og drive handel med penger. Lite effektivt: Ting eller tjeneste du selger -> Ting eller tjeneste du kjøper. Mer effektivt: Ting eller tjeneste du selger -> Penger -> Ting eller tjeneste du kjøper. Ikke alle tar fem kyr, men alle tar penger for å si det slik. Dessuten er penger en grei måte å få bryte ned verdien til det du handler med i mindre deler som lettere kan distribueres. Nå skal det sies at penger har sklidd litt vekk fra å representere verdi slik som jeg beskrev det, men hovedtanken bak det er fortsatt det samme. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Forstår godt hva trådstarter mener og er tildels enig i at livet ofte kan virke som han beskriver. På den annen side er jeg litt opp i årene og ser en viss forskjell på den gang da og nå. Da jeg var ung var det mer vanlig å skape seg sin egen fremtid mens nå kreves det at andre gjør den jobben for oss også. Vi klarte å aktivisere oss selv, mens nå er kravet at samfunnet skal gi deg noe å gjøre fordi vi bare orker det ikke? Det beste man kan gjøre er å gjøre noe for andre Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Jeg mener de fleste bør blir flinkere til å utøve sin frihet. Jeg baserer meg på at jeg vil ha prøvd så mye som mulig i den tiden jeg er her. Jeg frykter ikke døden, men vil innenfor de fleste rammer leve. Jeg tror veien til full frihet og potensial er å gi slipp på alt man har å tape. Man kan alltids knytte seg til ting, som hjemplass, trygghet, jobb, familie, venner, ting, livsstil, livet og ære. Men klarer man å gi slipp på dette, tror jeg man virkelig kan oppleve full frihet. Det er dette som binder folk i sin tilværesle og som gjør at man kanskje ikke kan eller vil ta skrittet fult ut. Gir du en faen i hva folk tenker om deg eller hva som vil skje med deg og aksepterer at alt kan gå galt, så har du ikke lenger noe å tape heller. Se på deg selv om et individ, men det er forstatt noe som heter god og dårlig karma. Går du over stokk og stein for å få ting som du vil, kan du lett komme i problemer. Meningen med livet til både dyr og mennesker, setter derimot ingen grenser for hva som er godt eller vondt. Om du vil være en mor Theresa eller en massmorder har du allikevel bidratt positivt til meningen med livet. For meningen for alle dyr og mennesker er etter min mening bare å tilføre hendelser i vår kollektive hukommelse. Lærdommen i denne poolen av hukommelse vil derfor bidra til at samfunnet og verden stadig vil være i utvikling og at resten av oss kollektivt vil dra lærdom av den samlede dyriske erfaringen vi samler. Hva en manet driver med er stort sett irrelevant for de fleste i denne sammenheng og hjernene våre er innstilt på noenlunde vår egen frekvens, slik at vi ikke blir bombadert med erfaringer fra alle livets vesen. Men de har bidratt med sitt, og vi bidrar med vårt. Det som i dennne sammenhengen da vil være en synd, er faktisk som trådstarter nevner, å leve et repetitivt liv. Jo mer du utforsker, lærer, reiser, prøver ut nye ting og samler på erfaringer jo klokerer blir vi som dyr. For noen er det indikasjoner på at det fungerer slik, for historien opp gjennom tidene har vist at mennesker gang på gang tilfeldigvis har funnet opp ny teknologi på nesten samme tid på forskjellige kontinenter. Dette før vi hadde internett, telefoer eller noen som helst annen inter-kontinental kommunikasjon å vise til. Det er også skjedd i nyere tid, der man har drevet med dyrking av krystaller i laboratorier. Når en av disse uavhengige labratoriene først har funnet ut hvordan de skal dyrke den, klarer plutselig de andre også å få dette til og begge møtes på målstreken. Dette kan også forklare hvorfor dyr med mye mindre eller ingen kjent hjerne kan fungere så komplisert som de gjør. Se f.eks på dyrs instinkter, som med disse sammen kan utføre kompliserte oppgaver langt utover deres egen hjerne. Dette kan sees hos maur, bier, fiskestimer og mange mange andre dyr. I kvantefysikkens verden støter man ofterer og foterer på problemer som bare kan forklares med eksotiske teorier som absolutt gir rom for en slik filosofi. Altså at det er vitenskapelig sannynlighet for at dette er tilfellet. Bare se på forskningen med kvantedatamaskiner og du vil se hvordan de er nødt til å ha en forklaring på hvor de henter informasjonen som disse skal dra nytte av. Så driv med hva dere vil, men ikke repeter alt vi allerede har i denne poolen. Finn nye løsninger på ting, erfar alt dere vil, men la det være noe nytt - noe vi kan bli flinkere til. Det trenger ikke være positivt eller negativt, bare så lenge det gir oss alle et nytt erfaringsgrunnlag. Slik hjernen vår er bygd opp, er det store muligheter for at den oppførerer seg som en kvantedatamaskin og ikke en som en dum transistor-PC som mange tror. Dermed er det vi kaller underbevissthetene vår muligens den delen som hele tiden er i kontakt med denne kollektive kunnskapen og hukommelsen, og som gjør at vi ofte kommer frem til de samme løsningnene, forstår hverandre, drømmer, har intuisjon og kan utføre komplekse ting som vi egenltig aldri har måttet lære. Alternativ må man forklare dette ut i fra at alt er forhådnsprogrammert i vårt DNA, og det er det enda ingenting som tyder på. Hvor mange ganger sier man ikke at man sover på en ting. Man blir gjerne satt fast i ett problem, men etter en natts søvn kan løsningen virke krystallklar. Da har kanskje hjernen arbeidet med dette, leitet litt i poolen og sett på alternative løsninger som sannsynligvis vil være den beste til å løse dette. Så min filosofi, som du etterlyser, er å gjøre hva du vil egentlig, men samtidig prøve å gjøre det bra og positivt. Det er grunner til dette, men som sagt vil denne poolen samle all informasjon uansett om den er positiv eller ikke, og vi kan da dra nytte av den for å kunne ta knekken på slike negative elementer og kanskje intuitivt bedre skjønne når noen lyver, har dystre planer for oss, eller hva vi best bør gjøre om vi er i livsfare. Men som sagt, stig ut av det store hamster-løpehjulet og gjør noe nytt. Endret 8. november 2008 av galvhus Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hvem faen er det som har funnet den latterlige måten å leve på som vi gjør i dag. Stå opp spise, gå på jobb gå hjem spise middag se på tv gå og legge seg. Og hele prosseen gjentar seg neste dag. jobbe drite spise sove det er omtrent alt man har tid i denne moderne verdenen. En bonde i bronsealderen jobbet gjennomsnittlig 5 timer hver dag tro det eller ei. Hva faen er vitsen å jobbe livet av seg for å skaffe meningsløse ting. Hva ville være i veien å leve litt enklere jeg tror ikke at vi blir noe lykkeligere av plasma-tv, den nyeste mobilen, pc etc før jeg kaster denne lap-toppen ut av vinduet vil jeg bare vite hva dere mener om den moderne måten å leve på? Dette gjør at jeg gleder meg mer til helgen... he he Livet er hva du SELV gjør livet ditt til!!! Lett å le av andre og se ned på dem men det endrer ikke at det er du selv som må gjøre noe for å gi livet ditt mening. Hverken jeg eller noen andre kan gjøre dette for deg, du må gjørra det sjæl! Skjønner at du har satt det hele på spissen, for jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen i det du skriver jeg.... enda jeg har gjort dette i snart 30 år! Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 de fleste av oss gjør dritt vi ikke vil for å tjene penger til å kjøpe enda mer dritt vi egentlig ikke har lyst på i håp om at dette skal gjøre oss lykkelige. funker for noen Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 de fleste av oss gjør dritt vi ikke vil for å tjene penger til å kjøpe enda mer dritt vi egentlig ikke har lyst på i håp om at dette skal gjøre oss lykkelige. funker for noen Sant nok, bortsett fra at det funker for de fleste! Det hele ligger vel egentlig i utdannelse tror jeg. Med en skikkelig utdannelse er også muligheten til å få deg en flott jobb du vil trives i, ja faktisk trives så godt at du nesten ikke har lyst til å reise hjem, MYE større... Noe å tenke på for dere som er der i dag... Mitt råd er da: Skaff deg en skikkelig utdannelse!!! Tenk på arbeids livet som et gjerde med porter i. Har du god utdannelse har gjerdet mange porter med flotte jobber som venter og har du dårlig utdannesle har du kanskje bare en port med en ræva jobb som venter.. Som jeg sa, du LAGER livet ditt selv.... Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) jeg føler hva du mener...jeg tenker akkurat det samme også! Vi lever i et jævla ballong..og ballongen er Penger. vi er slaver. Jeg skjønner ikke hva er vitsen med penger? hvorfor skal vi betale for maten og leve? jaja...vi betaler noen for å leve! det er så sykt! Det er ikke sykt i det hele tatt, det kalles spesialisering. I stedenfor at alle fanger sin egen mat og lager sine egne klær og underholder seg selv, og klipper sitt eget hår osv osv. Så var arten vår så genial ! Vi spesialiserte oss, noen fanger mat, noen klipper hår, noen lager klær, noen passer på stammen, noen underholder oss osv osv, med andre ord et samfunn, men for at folk skal slippe å drasse rundt på kuer osv så innførte vi penger. Penger er et bevis på hva du har i nytteverdig, om du fanger mat, så kan du spise litt av den og selge litt av den, så kan du gå til en frisør som klipper håret ditt. Frisøren er nok langt flinkere enn jegeren til å klippe hår, og jegeren er nok langt flinkere til å fange mat, derfor er det mer effektivt for alle at samfunnet spesialieserer seg, og for at dette skal fungere uten at du må ha med deg varene fysisk til frisøren (feks en ku ) så innførte vi penger som kan brukes overalt hos spesialister innenfor sitt yrke. Penger er ikke sykt, det er genialt. Det er vel ingen som hindrer deg i å leve utenom penger ? Mener at det er noe som heter urbefolkningsrettigheter, at vi ikke påvirker stammer som lever i slike samfunn uavhengig av penger og vår levemåte. Mange av disse urbefolkningene f eks i amazonas lar mennesker av vårt samfunn komme og leve hos dem om de ønsker, det er flere som har fått leve hos dem i noen år for å se hvordan det er, du finner sikkert noen stammer som gladlig tar deg opp i stammen permanent. Dette burde være ett passende tilbud for alle som syntes penger og marked er noe dritt og at anarki og primitive levemåter er tingen Endret 10. november 2008 av Ceburger Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Penger er vel ikke egentlig så genialt, men det er det beste vi har. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 En bonde i bronsealderen jobbet gjennomsnittlig 5 timer hver dag tro det eller ei. Hva gjorde han resten av døgnet? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Livet er hva man gjør det til selv. Man har ufattelig mange ting man kan gjøre og man jobber ikke hele dagen eller hele tiden, man har faktisk fritid. Og hva gjør man da, sitter man i sofaen og ser på TV eller gjør man andre ting? Om man lever livet som en rutine så blir alt rutine, om man derimot er litt spontan av seg så blir ikke livet en rutine. Komme seg opp av sofaen, gjør andre ting. Lev livet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 En bonde i bronsealderen jobbet gjennomsnittlig 5 timer hver dag tro det eller ei. Hva gjorde han resten av døgnet? Han dro vel til byen og lå i grøfta/rennesteinene drivende full antagelig halvparten av tiden, den andre halvparten ble delt opp i passende stykker til å lage barn og sove ut rusen.... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hva defineres som "jobbet"? Er det alt fra vedlikehold til anskaffing av mat til frakt av varer og slikt? Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det er en konsekvens av å gå vekk fra tradisjonen med å bo flere sammen, forbud mot barnearbeid og påbud om en hel haug av 'goder' de fleste ville klart seg uten hvis de måtte betale for dem, skolegang for barna f eks. Det er sosialismen sin skyld. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Personlig jobber jeg heller de to og en halve timen ekstra for at andre også kan ha det like bra... og for at alle barn kan gå på skolen, "gratis" sykehus for alle, trygd for de som faller utenfor arbeids livet osv enn middelalder bondens fem timer uten disse godene... Hva med deg Reproductivist? _Er du ikke enig? Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Personlig jobber jeg heller de to og en halve timen ekstra for at andre også kan ha det like bra... og for at alle barn kan gå på skolen, "gratis" sykehus for alle, trygd for de som faller utenfor arbeids livet osv enn middelalder bondens fem timer uten disse godene... Hva med deg Reproductivist? _Er du ikke enig? Skolegang skader barna fordi de får færre barn. Men det er et gode i betydning at folk tror det er det og at det koster penger. Jeg kan ikke si at jeg liker å måtte betale for at andre skal ha et gode jeg ikke vil ha selv, og som blir påtvinga meg med at det er gratis og vanlig som argument. Dessuten er jeg imot helsestell til eldre personer. Det skulle heller ha vært skattelakt for folk over 40-60 enn subsidiert i min mening. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Skolegang og eldre mennesker er faktisk de to VIKTIGSTE faktorene for at du engang er i LIVE! Skolegang fordi dette fører til at mennesker får en mye bedre kunnskap, og eldre fordi de har jobbet hele livet for oss! Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Dessuten er jeg imot helsestell til eldre personer. Det skulle heller ha vært skattelakt for folk over 40-60 enn subsidiert i min mening. Så de som har bidratt med mest til felleskassa skal måtte betale mest? Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 de fleste av oss gjør dritt vi ikke vil for å tjene penger til å kjøpe enda mer dritt vi egentlig ikke har lyst på i håp om at dette skal gjøre oss lykkelige. funker for noen Sant nok, bortsett fra at det funker for de fleste! Det hele ligger vel egentlig i utdannelse tror jeg. Med en skikkelig utdannelse er også muligheten til å få deg en flott jobb du vil trives i, ja faktisk trives så godt at du nesten ikke har lyst til å reise hjem, MYE større... Noe å tenke på for dere som er der i dag... Mitt råd er da: Skaff deg en skikkelig utdannelse!!! Tenk på arbeids livet som et gjerde med porter i. Har du god utdannelse har gjerdet mange porter med flotte jobber som venter og har du dårlig utdannesle har du kanskje bare en port med en ræva jobb som venter.. Som jeg sa, du LAGER livet ditt selv.... takk for rådet, men det med utdanning går rett til helvette for tida. lykke. skal jeg være helt ærlig så skulle jeg gjerne vært konstant lykkelig, men det er jeg ikke. jeg påvirkes av alle forskjellige ting, men mest av alt så er det mine egne tanke og oppfatninger som gjør meg ulykkelig( ikke at dette er super ofte ). slik tror jeg det er med alle mennesker... du har mennesker som lever helt like liv, men allikevel er det en som er ulykkelig og en annen som er lykkelig. dette handler om hvordan man tenker og oppfatter ting... jeg vil tørre å påstå at nesten all smerte er selvpåført på en eller annen måte. det har noe med hvordan du velger å la verden påvirke deg. hvordan bli lykkelig? jeg har ingen anelse hva vi mennesker blir lykkelige av, men jeg vet hva som gjør meg tilfreds med livet... jeg er tilfreds når jeg vet at jeg har en chill helg foran meg uten en eneste ting å gjøre annet enn å slappe av med venner og nerde spill ( gears of war 2, dette blir en nerde helg ) jeg er lykkelig når jeg står opp og kan nyte soloppgangen, gå en tur med bikkja mi og rote rundt i skauen her hjemme. det skal gjerne ha regnet, og være litt fuktig i lufta... herlig eller på sommern når det er lyst nesten hele døgnet rundt... natten er passe kjølig og hele landskapet er badet i et varmt, flyktig lys.. jeg tror det er ufattelig viktig at man ikke lar andre fortelle deg hva som skal gjøre deg lykkelig eller ikke... du trenger ikke å ha tonnevis med penger, ha verdens mest sexy kropp eller være superpopulær for å være lykkelig.. du kan bare være en average chump med et simpelt liv og en enkel jobb og samtidig være kjempe lykkelig. det jeg prøver å si er nok at du bør sitte ned og virkelig reflektere over hva som gjør deg lykkelig og hva du vil i livet... let litt inne i deg sjæl, legg merke til om det er noen oppfatninger der inne som egentlig ikke er dine, oppfatninger som er arvet fra media, faren din eller andre som måtte forvente noe av deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå