Gå til innhold

Menneskeheten på villspor!

Anbefalte innlegg

Hvem faen er det som har funnet den latterlige måten å leve på som vi gjør i dag. Stå opp spise, gå på jobb gå hjem spise middag se på tv gå og legge seg. Og hele prosseen gjentar seg neste dag. jobbe drite spise sove det er omtrent alt man har tid i denne moderne verdenen. En bonde i bronsealderen jobbet gjennomsnittlig 5 timer hver dag tro det eller ei. Hva faen er vitsen å jobbe livet av seg for å skaffe meningsløse ting. Hva ville være i veien å leve litt enklere jeg tror ikke at vi blir noe lykkeligere av plasma-tv, den nyeste mobilen, pc etc før jeg kaster denne lap-toppen ut av vinduet vil jeg bare vite hva dere mener om den moderne måten å leve på?

Endret av Grinchen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
alt en gjør her i livet blir til slutt rutine, uten unntak. Sånn er det bare. Mennesker må leve etter samfunnet derfor er vel i bunn og grunn mange liv like.

Nei helt feil vi må finne en bryte ned samfunnet. Bare med fullstendig anarki vil mennesket bli fritt

• Liker 1
Lenke til kommentar
menneske er fritt, men som alle andre dyr har mennesker en forhåndsbestemt rolle i naturen. Det enkle individ betyr ingenting.

Takk for at du beviser poenget mitt. Vis et enkelt individ ikke betyr noenting hvordan kan det individet være fritt.

Hva er poenget med å fortsette å leve vis du ikke betyr noenting tenk litt over det, ingenting du gjør betyr noe. Så hvorfor gjøre de tingene da? Mener du at vår forhåndsbestemte rolle i naturen er å forsøple planeten for å få en ny plasma-tv. Hvordan i huleste kan du stå inne for en slik påstand?

Lenke til kommentar
menneske er fritt, men som alle andre dyr har mennesker en forhåndsbestemt rolle i naturen. Det enkle individ betyr ingenting.

"Men som alle andre dyr har mennesker en forhåndsbestemt rolle"? Ville nå ikke sagt det. Hvor kommer denne bestemmelsen fra?

Det enkelte individ betyr ikke noe særlig for resten av verden, men det betyr temmelig mye for seg selv.

Til trådstarter: Du må da ikke bety noe for å være fri.

Og slutt å prøve å finne meningen med livet. Det er ingen annen mening enn hva du selv ønsker at den skal være. Eksistensen din startet med en tilfeldighet, gjør det meste ut av den.

Anarki fungerer ikke i stor skala, så det får du nok glemme. Hvor mye rutine du vil ha i livet ditt er opp til deg selv, men husk at alt du gjør får positive og/eller negative konsekvenser. Rutiner er ikke nødvendigvis en negativ ting heller.

Til spørsmålet i første innlegg: En del av samfunnet er boss ja men det er pga. personene samfunnet består av, ikke de forskjellige bekvemmelighetene folk har laget. Og jo, jeg er temmelig fornøyd med ting som pcer og ønsker ikke å gå tilbake til den primitive levemåtem. Det er en grunn til at slikt er oppfunnet.

Sett at du jobber 5 timer som en bonde, hva skal du gjøre med den ekstra fritiden? Sitte i en stol og se i veggen? Gå tur? Det kan du gjøre nå om du vil og hvis det er alt du ønsker så trenger du ikke jobbe mer enn 5 timer nå uansett.

Synes du bruker en litt feil tankegang i innleggene dine og jeg lurer litt på hvor gammel du er.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Din tanke er fri og du disponerer hele din intellektuelle kapasitet hvor enn du befinner deg. Med datamaskinen du vurderer å kaste ut av vinduet har du fri tilgang til enorme mengder informasjon når du måtte ønske det, og samfundet rundt deg både oppfordrer og tilbyr deg å utvide alle aspekter ved ditt menneskelige sinn dersom du skulle ønske det. Du er friere i dag enn mennesket har vert noen gang tidligere og den illusjonen om et anarkistisk utopi du hungrer etter har ligget rett foran nesetippen din hele tiden.

Meningen med livet er forøvrig Qualia.

Lenke til kommentar

"Men som alle andre dyr har mennesker en forhåndsbestemt rolle"? Ville nå ikke sagt det. Hvor kommer denne bestemmelsen fra?

Det enkelte individ betyr ikke noe særlig for resten av verden, men det betyr temmelig mye for seg selv.

Til trådstarter: Du må da ikke bety noe for å være fri.

Og slutt å prøve å finne meningen med livet. Det er ingen annen mening enn hva du selv ønsker at den skal være. Eksistensen din startet med en tilfeldighet, gjør det meste ut av den.

Anarki fungerer ikke i stor skala, så det får du nok glemme. Hvor mye rutine du vil ha i livet ditt er opp til deg selv, men husk at alt du gjør får positive og/eller negative konsekvenser. Rutiner er ikke nødvendigvis en negativ ting heller.

Til spørsmålet i første innlegg: En del av samfunnet er boss ja men det er pga. personene samfunnet består av, ikke de forskjellige bekvemmelighetene folk har laget. Og jo, jeg er temmelig fornøyd med ting som pcer og ønsker ikke å gå tilbake til den primitive levemåtem. Det er en grunn til at slikt er oppfunnet.

Sett at du jobber 5 timer som en bonde, hva skal du gjøre med den ekstra fritiden? Sitte i en stol og se i veggen? Gå tur? Det kan du gjøre nå om du vil og hvis det er alt du ønsker så trenger du ikke jobbe mer enn 5 timer nå uansett.

Synes du bruker en litt feil tankegang i innleggene dine og jeg lurer litt på hvor gammel du er.

Jeg har vært så mye som 22 år på denne jorda. Hvor mener du at min tankegang feiler da? Kan ikke du fortelle meg hvordan jeg skal tenke da? Det jeg egentlig spør om er meningen med livet i dag hvis du mener det er så feil å spørre om. lurer jeg på hva du gjør her på filosofiforumet?

Lenke til kommentar
Kan ikke du fortelle meg hvordan jeg skal tenke da?

Det flotte er vel at du selv kan finne ut av hvordan du skal tenke...

Det jeg egentlig spør om er meningen med livet i dag

Hvorfor må livet ha noen (metafysisk) mening? Er det ikke nok å finne meningsfulle ting å gjøre? Finne en balanse mellom forskjellige elementer i livet... jobb, fritid, familie, venner osv...

Til noen av de opprinnelige spørsmålene.. det er vel ingen som har "funnet opp" at du må sove og spise...det er fysiske og biologiske behov du har for å overleve. Og hvem sier at du etter jobb skal sitte og se på TV til du legger deg? Er det det du gjør?

Lenke til kommentar

mulig at menneskeheten, i forhold til din standard, er på villspor... men det trenger ikke du å være. du er fri.

gjør hva du vil, lev som du vil...

lov eller ikke lov, du kan fremdeles velge å gjøre noe annerledes. reis til et annet land, drit i å dra på jobb, ditch familien din... du kan gå og gjøre akkurat som du vil - akkurat nå. når du sitter på skolen eller når du sitter på jobb så kan gå når som helst... du tror du er 'bundet' til et liv av rutiner, dine plikter, samfunnet etc., men sannheten er at det eneste som binder deg til et kjedelig, ubetydelig liv er deg selv.

du er fri for faen. alle er frie... men faktum er at vi mennesker er vanedyr. de fleste av oss liker et simpelt, trygt liv bygd opp av rutiner og vaner.

Lenke til kommentar
Hvem faen er det som har funnet den latterlige måten å leve på som vi gjør i dag. Stå opp spise, gå på jobb gå hjem spise middag se på tv gå og legge seg. Og hele prosseen gjentar seg neste dag. jobbe drite spise sove det er omtrent alt man har tid i denne moderne verdenen. En bonde i bronsealderen jobbet gjennomsnittlig 5 timer hver dag tro det eller ei. Hva faen er vitsen å jobbe livet av seg for å skaffe meningsløse ting. Hva ville være i veien å leve litt enklere jeg tror ikke at vi blir noe lykkeligere av plasma-tv, den nyeste mobilen, pc etc før jeg kaster denne lap-toppen ut av vinduet vil jeg bare vite hva dere mener om den moderne måten å leve på?

Ja, anarki er absolutt å foretrekke. Da kan jeg endelig stikke bort til naboen og slå inn skallen hans, slik jeg får forsynt meg av det fete stereoanlegget han har, og så kan jeg forgripe meg på dattera hans som har nylig blitt lovlig alder.

Og ikke nok med det, jeg kan denge opp alle de fordømte små ungene som skriker så fælt på morrakvisten.

Ikke sant? Anarki eier!....

Lenke til kommentar
Hva ville være i veien å leve litt enklere jeg tror ikke at vi blir noe lykkeligere av plasma-tv, den nyeste mobilen, pc etc før jeg kaster denne lap-toppen ut av vinduet vil jeg bare vite hva dere mener om den moderne måten å leve på?

Eksistens kan i mange øyeblikk virke svært meningsløst. Det gjedler nettopp og ikke gjøre den samme rutinen hver dag, selv om det er lettere sagt en gjort, man må tjene penger for og klare livets høye krav. Dette er en av grunnene til at mange mennesker går på såkalte "smeller", de føler livet blir meningsløst og monotont. En annen faktor er følelsen av meningsløshet, den er sågar verre. Det er viktig og føle at man har noe og leve for, et mål, i dagens hektiske hverdag som stort sett består av det samme dag ut og da inn :) Og nei, man blir ikke lykkeligere av en 52" plasma TV, selv om nyhetene blir litt artigere. Blir dagene lange og monotone, prøv og finn på noe helt annet en periode, bytt jobb eller lev livet, en dag er det slutt allikevel.

Lenke til kommentar
Hvor mener du at min tankegang feiler da?

At alt var så mye bedre før. At bekvemmelighetene i samfunnet er noe folk skulle ønsket å leve uten. Osv...

Nei, det kan jeg ikke. Det må du finne ut av selv, men jeg kan i hvert fall si at jeg ikke er enig. Jeg kan anbefale at du prøver å tenke litt mer over de positive sidene med samfunnet.

Det jeg egentlig spør om er meningen med livet i dag hvis du mener det er så feil å spørre om.

Grunnen til at jeg sa du burde slutte å tenke på det der er fordi jeg ikke kan finne noen grunn til at en slik mening skulle eksistere. Hvor skulle den kommet fra? Gud?

Som sagt: Det er ingen forhåndsbestemt mening med livet, gjør hva du selv vil med det.

lurer jeg på hva du gjør her på filosofiforumet?

Vel, strengt tatt så fant jeg tråden via "Siste innlegg:" boksen på forsiden.

Men nå er jo dette mer enn bare filosofidelen av forumet, den omhandler religion og livssyn også vet du. Å ha et litt objektivt syn på verden er vel ikke noe galt det? Det hører vel like godt inn her som alle andre syn.

EDIT: For å ikke gå helt imot alt du skriver. Jeg kan si meg enig i at å "stå opp spise, gå på jobb gå hjem spise middag se på tv gå og legge seg" ikke virker noe særlig fristende. Jeg ønsker nå i hvert fall å gjøre litt mer ut av livet mitt.

Hvis jeg absolutt må finne en "mening" med livet så får jeg gå for dette: Lykke.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Hvor mener du at min tankegang feiler da?

At alt var så mye bedre før. At bekvemmelighetene i samfunnet er noe folk skulle ønsket å leve uten. Osv...

Nei, det kan jeg ikke. Det må du finne ut av selv, men jeg kan i hvert fall si at jeg ikke er enig. Jeg kan anbefale at du prøver å tenke litt mer over de positive sidene med samfunnet.

Det jeg egentlig spør om er meningen med livet i dag hvis du mener det er så feil å spørre om.

Grunnen til at jeg sa du burde slutte å tenke på det der er fordi jeg ikke kan finne noen grunn til at en slik mening skulle eksistere. Hvor skulle den kommet fra? Gud?

Som sagt: Det er ingen forhåndsbestemt mening med livet, gjør hva du selv vil med det.

lurer jeg på hva du gjør her på filosofiforumet?

Vel, strengt tatt så fant jeg tråden via "Siste innlegg:" boksen på forsiden.

Men nå er jo dette mer enn bare filosofidelen av forumet, den omhandler religion og livssyn også vet du. Å ha et litt objektivt syn på verden er vel ikke noe galt det? Det hører vel like godt inn her som alle andre syn.

EDIT: For å ikke gå helt imot alt du skriver. Jeg kan si meg enig i at å "stå opp spise, gå på jobb gå hjem spise middag se på tv gå og legge seg" ikke virker noe særlig fristende. Jeg ønsker nå i hvert fall å gjøre litt mer ut av livet mitt.

Hvis jeg absolutt må finne en "mening" med livet så får jeg gå for dette: Lykke.

Det var egentlig ironisk ment når jeg spurte hva jeg skulle tenke. For jeg syntes det var urimelig at du synes tankegangen min var feil. Jeg syntes ikke noen tankegang kan være feil, men bare forskjellig.

Lenke til kommentar
For jeg syntes det var urimelig at du synes tankegangen min var feil. Jeg syntes ikke noen tankegang kan være feil, men bare forskjellig.

Greit nok det.

Får trekke tilbake det jeg sa og bytte det ut med "jeg er ikke enig i tankegangen din."

Det var det jeg mente med det første jeg skrev uansett.

Lenke til kommentar

For mange er også jobben en givende del av tilværelsen. Jeg må innrømme at det er det sosiale jeg liker best med jobben, og ikke alt det rutinemessige. Og selv om jeg lengter etter godstolen etter en 12-timers vakt, er det greit å være tilbake på jobb etter å ha hatt fri litt for lenge. Men hater du jobben din, ser jeg poenget med akkurat den delen av tilværelsen.

En annen ting er at jeg jobber ikke for å kjøpe meg nyere teknologi hele tiden. Jeg har råd til å kjøpe fetere TV og PC, men de jeg har funker fint. Jeg sparer heller til å bruke pengene på gode opplevelser (nei, ikke horer...) jeg kan ta med meg videre. Som å kjøpe en motorsykkel og dra på safari i Afrika eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Så gjør noe annet da, vi lever i et fritt samfunn og da kan du selv velge om du vil følge vanlige rutiner. Skaff deg en jobb med 5 timers arbeidsdag og ikke kjøp plasma tv o.l. Mens de som vil jobbe lengre kan kjøpe seg ting de har lyst på. Skjønner virkelig ikke problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...