Gå til innhold

Den Offisielle Tatovering/Piercing/Etc.-Tråden (tm)

Anbefalte innlegg

Innihelvete så forbanna eg blir, jævla dritt! Dei burde faen meg være smarte nokk til å sei til noen som tar en første tatovering at dei ska faen ikkje gjera ditt og datt!

Folk som tatoverer seg for første gang "burde faen meg være smarte nokk til å" gjøre litt research på forhånd. Et søk på "syden tatovering" så hadde du funnet ut at det er noe man ikke gjør, et søk på "tatovering etterbehandling" så hadde du funnet ut man ikke klør og klorer på en fersk tatovering.

Men det er ikke kloring som er hovedårsaken til at den ser så ille ut. Det er utrolig dårlig arbeid... Ser jo ikke ut som han har barbert vekk hårene fra ryggen din engang..? Du får bare prise deg lykkelig at du ikke endte opp med en helvetes infeksjon, vente til den er grodd og komme deg til et skikkelig studio (evt. laserfjerning)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er klassisk sydentatovering. Ser ut som skikkelig hastverksarbeid, kan ikke tenke meg at det ble brukt mer enn en times tid på hele greien.

Du var iallefall heldig med strekene og spissene, de var sånn tålelig jevne. Veldig mange ender opp med ujevne/hakkete linjer og spisser som ikke møtes skikkelig.

Men, som jeg skrev i førsteposten for 6+ år siden:

Tatoveringer i utlandet.

Joda, hovedargumentet her er godt; det er sååå dyrt her i Norge. Klart det, men vi har også høyere lønn, husleie og ymse ekstrautgifter. Det har derfor ingenting med at norske tatovører er griske mennesker, men snarere at folk i "Syden" har lavere levekostnader og følgelig lavere priser. Det blir det samme som at en boks øl koster 1kr i Spania og 20kr i Norge.

På samme måte som det finnes flinke og dårlige tatovører i Norge, gjør det også det i utlandet. For å unngå potensielle problemer, følg gjerne denne sjekklisten:

+ Vær edru når du tar tatoveringen. Vil tatovøren jobbe på deg når du er vemmelig full, forlat lokalet.

+ Ser lokalet rent ut, og er det godt opplyst? Hvis nei, forlat lokalet.

+ Ser tatovøren ren ut? Bruker han/hun hansker? Hvis nei, forlat lokalet.

+ Kan bilder av grodde tatoveringer fremvises? Nei, utklipp fra tatoverings-blader duger ikke.

+ Be om å få se autoklaven (en sak som steriliserer utstyret, ser som oftest ut som en liten vaskemaskin eller en fancy krabbekoker). Be også om å få se resultatene fra siste sporeprøve. Bruker de ikke autoklave, vil blod fra den forrige kunden være på utstyret, og du vil få eventuelle virus/bakterier han/hun har.

+ Når tatovøren setter opp, skal nåler og grips ("håndtaket" på maskinen) pakkes ut fra autoklave-poser. Alt annet utstyr (selve maskinen, ledning til strømforsyning, sprayflaske) skal pakkes inn i plast. Hansker skal benyttes under hele prosedyren, og tar tatovøren i noe annet enn vaselin, tørkepapir eller deg, skal hanskene byttes. Barberhøvler, resterende vaselin, blekk og annet engangsutstyr skal kastes.

+ Dokumentasjon på at autoklaven virker skal kunne fremlegges uten at vedkommende blir grinete.

Ved å følge denne lille listen vil du mest sannsynlig ikke bli smittet av en eller annen ufin sykdom. Om tatoveringen blir bra, er en helt annen ting.

Problemet med "syden-tatovører", er at de så og si aldri ser kundene sine igjen. En tatovering kan se helt fin ut når du forlater studioet, men når den gror, skjer ting og tang. Er blekket plassert for grunt i huden, vil det falle ut med skorven, og du vil ha en fargeløs flekk i tatoveringen. Går nålene for dypt, vil linjene flyte ut under huden, noe som ikke ser spesielt pent ut. Igjen, mange av disse tatovørene ser ikke tatoveringene når de er grodd, og fortsetter å gjøre de samme feilene, om og om igjen.

Skulle du være så uheldig å miste fargen to uker etter du har kommet hjem fra ferien, hva gjør du da? Betaler 3-4000 for å reise tilbake for å få den fikset? Neppe. Jobben blir nok overlatt til den lokale tatovøren, som kommer til å riste på hodet og sukke tungt for seg selv.

Derfor, legg gjerne til hva prisen vil koste i Norge til den prisen du får oppgitt på ferie.

Det gjelder fortsatt.

Lenke til kommentar

Han virket jo proff da, hadde ikkje latt han tatovere meg om eg ikkje trudde han kunne gjere ein bra jobb.

Hadde alt som psilocybe hadde på listen. Var vel egentlig berre fyllingen og symmetrien som var nokså kuka.

Lenke til kommentar

Så klovny: Du visste at tattovørar nyttar autoklave, og at alt er sterilt, men du hadde ikkje peiling på at du skulle la skorpa væra i fred? Trur du fossror litt no, men deg om det.

Du er ikkje aleine om å drite deg ut, når det gjeld tattovering. Coverup er ein fin bil. I ditt tilfelle, klarar du deg sannsynlegvis med etterfylling, og ei freshing av linjene.

(Som sagt mange gonger før i tråden, både for deg, og for andre.)

Endret av Mephistopheles
Lenke til kommentar

Jeg måtte vente 1 år med å gi blod da jeg tok min første tatovering.. Tror det er redusert til 6 måneder nå. Aner ikke om det er noen spesielle regler for tatovering i utlandet (men det burde det kanskje vært)....

Lenke til kommentar

Har vært blodfan av Michael Jackson i mange år nå, synes dere at jeg burde tatoveret f.eks noe med han å gjøre? f.eks MJ e.l . Har selv møtt Michael Jackson i virkeligheten og det er et stor minne jeg har.

Eller er det stor sjanse på at man kommer til å angre senere på sånne ting?

Bor i Trondheim, men hører at Tattoo World her i byen er veldig useriøs med hygiene osv, kompis av meg har en veldig dårlig og ujevn tattis som han tok hos dem. Purple Pain sin hjemmeside skriver de: 18 år uansett om foresatte er med eller ikke. Så er lite sjanse på at jeg får meg tattis her i byen.

Skal på Jackson konsert i London i sommer, og da blir første holdeplass Oslo.

Tatovering-sjappa Lucky 7 i Oslo, er den bra? Tatoverer de 16 åringer med foreldrene til stede som godkjennelse?

Endret av Negil^
Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med Studio1 i Arendal?
Nei, og jeg kjenner heller ingen som jeg vet har vært innom akkurat det studioet i arendal. Men jeg har gått rundt i Arendal og studert dem om sommeren, og ut fra gjennomsnittlig kvalitet på andralittiske tattiser, så ville jeg styrt unna. Jævlig mange ekle tribals, gjerne ujevnt farget og utrolig mye flash i ekle farger.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Kva som er beste plassen i Bergen ? Eg har fått ein tattoo på lets buzz (Torkjell), lurer på om dei skal få ta neste eller om eg skal teste en anna plass.

Har ikke erfaring med tattoo. Men tror ikke det er så dumt å la Lets Buzz ta den neste også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...