Gå til innhold

Den Offisielle Tatovering/Piercing/Etc.-Tråden (tm)


Anbefalte innlegg

Er det ingen av de som tatoverer dere som forteller litt om etterbehandling eller? Føler det har vært ørten spørsmål om det her i det siste.

Jeg fikk en ganske god forklaring på det når jeg tok min. Og det fungerte veldig fint så :)

 

Brukte plast i 3 dager vasket og byttet plast 3 ganger om dagen

 

etter 3 dager begynte jeg å smøre den med helosan og vaske om morgen og kveld. brukte plast om natta for å beskytte den mot at jeg skulle klø osv.

 

Plast i 3 dager?!? Hørtes merkelig ut. Tattoveringen vil slite med å puste og kommer bare til å svette. Bedre å ta av plasten etter noen timer så helingsprosessen starter med en gang.

 

Siste jeg hørte var at man skulle bruke vaselin å smøre med etter tattoo. Måtte spørre noen ganger om det var riktig. Har selv brukt både helosan og vaselin på forskjellige tattoveringer og merket ikke noe særlig forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plasten har man på til dagen etterpå, da har man vanligvis sluttet å lekke sårvæske. Vask med mild såpe og lunkent vann til blod, svette, tårer, vaselin og blekkrester har forsvunnet, klapp tatoveringen tørr med et rent, ikke-loende håndkle og vær snill med den etterpå. Dvs. tynt (TYNT!) lag med en forholdsvis tyntflytende krem en gang eller to per dag. Å smøre den med vaselin hindrer lufttilførsel (og forsinker dermed groprosessen), og helosan er egentlig ganske feit (og gjør det samme som vaselin, til en mindre grad).

 

Tenk over hva du gjør med et skrubbsår. Vask, rens og la det være i fred. En tatovering er ikke særlig annerledes.

Lenke til kommentar

Hver og en tatovør har sin "fasit" på etterbehandling.

Jeg bruker også samme oppskrift som Petter (vaske med grønnsåpe, smøre med Helosan og skifte plastikk 1-3 ganger om dagen).

Funket fjell hver gang for meg (og andre som har fulgt den), og èn av grunnen for å bruke plasten såpass "lenge" er for at tatoveringen ikke skal danne skorpe, men et tynt lag med hinne som flasser av.

 

Vel. Poenget jeg skulle frem til: tatovører har forskjellige etterbehandlingsråd.

Jeg hører på min tatovør, andre hører på sin.

Funker det for den personen.. Hva er vel bedre enn det?

Ingen av etterbehandlingsmetodene er feil.

Lenke til kommentar

Min erfaring er i alle fall at det ikke er så bra dersom tatoveringen får skorpe. Kan da risikere at det sprekker, og da kan man få stygge streker akkurat i sprekkene. Dette kan jo for all del fikses på seinere, og de fleste tatovører fikser vel slikt gratis.

 

Har best erfaring med å holde tatoveringen nogen lunne fuktig, slik at det kun dannes en slags tynn hinne oppå (dette er vel egentlig en veldig tynn skorpe) som senere flasser av. Mindre vondt for meg, og resultatet blir penere.

 

 

 

Det kommer vel sikkert litt an på huden til hver enkelt også, hvilken metode som er best å følge. :yes:

Lenke til kommentar

Heihei!

Jeg skal ta min første tatovering på torsdag, og nå ble jeg plutselig veldig nervøs gitt. Hva om den blir skikkelig stygg, eller jeg klarer å ødelegge den på en eller annen måte mens den gror :dontgetit:

Timen er hos Jonas på Hellspawn, og han skal visst være flink har jeg hørt...men ting kan skje :ermm:

 

De er dyktige på Hellspawn, så den biten trenger du ikke bekymre deg over.

Følg etterbehandlingen du får beskjed om, og bare vær forsiktig med tatoveringen :)

Så går det veldig bra.

Alt er litt småskummelt første gangen.

Lenke til kommentar

De burde vel ha samme behandlingsmetode? :lol:

Og ja, jeg får vel bare lide meg igjennom denne uken og håpe på det beste :fun:

 

Altså, har du sjekket ut arbeidet hans, og er sikker på at han er den rette for din tattovering, så skal du ikke behøve bekymre deg. Men litt nervøs blir man uansett da. Er jo litt spennende å gjøre noe helt nytt :)

Lenke til kommentar

Piercingen i nesevingen min er nå ett år gammel, men jeg sliter skikkelig med å bytte smykke selv. Kjøpte noen nye for en stund siden, og fikk hjelp på piercingstudioet med å sette den i. Hun bøyde ut kroken litt, for å gjøre det enklere for meg å ta den ut og inn selv. Det funker superbra med den, men får ikke inn de andre smykkene mine. Tror jeg har litt tjukk nesevinge eller noe sånt noe. Har folk noen gode tips til andre løsninger enn å ta med alle ned dit/alltid få hjelp der med å bytte? :)

Lenke til kommentar

Hei.

Eg har veldig lyst til å bli profesjonel piercer. Korleis burde eg gå fram for å få dette til? Har lest litt rundt om at ein berre skal gå rundt på piercingstudio og være lærling der. Er det noko eg må være 18 for å gjere? Eg får første året på vgs, men trives egentlig ganske dårlig, er skulelei og har ingen store ønsker om å sitte på eit kontor resten av livet. Er 16 med andre ord, fyller 17 i januar. Har eg nokon sjans til å få plass hos eit studio eller må eg vente til eg er 18?

 

Veit nokon om mulighetane for at nokon piercingstudio i Bergensområdet f.eks tar imot lærlinger?

Brenner virkelig for faget og syns det er veldig spennande med kroppskunst og slikt.

Veit nokon om korleis det er med lønn for lærlinger og dei profesjonelle piercerane?

 

Håper nokon veit noko om dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...