Gå til innhold

Den Offisielle Tatovering/Piercing/Etc.-Tråden (tm)

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har erfaring med et sted som heter Canary Tatto, som ligger i playa del ingles? Eller andre steder på øya?

Aldersgrense? Renslighet? personlige erfaringer? pris?

Setter pris på alle svar! smile.gif

Hei. Jeg tok tattoo på et sted jeg tror heter Mystery Tattoo i Puerto Rico på Gran Canaria. De som jobbet der var norske, og tror hele bedriften var norsk. Tror det kostet rundt 400 kr i minstepris, noe jeg betalte for min da. Jeg hadde akkurat blitt 14 da jeg tok min, så jeg tror ikke det er noe aldersgrense, men jeg hadde en forelder med da.

Altså, hvis du tenker på å få en heavy tattoo ville jeg ikke anbefalt dem, men i forhold til små er de helt ok. Ble imponert over rensligheten der, og det var ikke noe feil når jeg var der. Eneste var at han som tattoverte ikke var noe Kat von D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså, hvis du tenker på å få en heavy tattoo ville jeg ikke anbefalt dem, men i forhold til små er de helt ok. Ble imponert over rensligheten der, og det var ikke noe feil når jeg var der. Eneste var at han som tattoverte ikke var noe Kat von D.

Well, there's your problem

jamie-hyneman-4.jpg

Lenke til kommentar
Lurer på om noen har erfaring med et sted som heter Canary Tatto, som ligger i playa del ingles? Eller andre steder på øya?

Aldersgrense? Renslighet? personlige erfaringer? pris?

Setter pris på alle svar! smile.gif

Hei. Jeg tok tattoo på et sted jeg tror heter Mystery Tattoo i Puerto Rico på Gran Canaria. De som jobbet der var norske, og tror hele bedriften var norsk. Tror det kostet rundt 400 kr i minstepris, noe jeg betalte for min da. Jeg hadde akkurat blitt 14 da jeg tok min, så jeg tror ikke det er noe aldersgrense, men jeg hadde en forelder med da.

Foretrekker at små tattoveringer blir fine også jeg da, men hver sin smak!

Fint at du skriver for å advare folk mot å bruke studioet da hvertfall!

Lenke til kommentar
Linken vil ikke åpne seg her. Hva gjelder det?

KREVER FRITAK FOR MOMS:

- Tatovering er kunst

VIL HA MOMSFRITAK: Joakim Olsen.

Publisert: 12.01.10 19:07, Oppdatert: 12.01.10 20:02

Nå går han til sak mot Skatt Øst for å få fritak for merverdiavgift på tatoveringene han gitt sine kunder de siste årene. Sammen med partner Martin Enger driver han tatoveringsstudioet For Evig og Alltid i Moss.

- Vi mener at Olsens tatoveringer er billedkunst, og at hans kunder dermed ikke skal betale merverdiavgift på de tatoveringene de får, sier Olsens advokat Stein Fagerhaug til E24.

Til sammen - for perioden 2005 til 2007 - mener Skatt Øst at Olsen skulle betalt 164.584 kroner i merverdiavgift.

Olsen har bestridt kravet om moms fra Skatt Øst, og saken har allerede vært behandlet i Klagenemnda for merverdiavgift, hvor Olsen tapte. Men nemnda var delt.

- Det var dissens på spørsmålet om hvorvidt selve tatoveringene var å regne som kunstverk, men nemnden kom til at skissene som Olsen lager før han fester de på kroppen var fritatt for merverdiplikt, sier Fagerhaug.

Les også: Betalte med hockeyspill, takstein og øyekirurgi

«Custom-made»

Et sentralt poeng i saken er et Olsen kun lager tatoveringer som er unike for kunden - de er kun «custom». Olsen tilbyr ikke standardmotiver. Som oftest startet han med å lage en skisse - som altså regnes som fritatt for moms - før han fester tegningen på kundens kropp. Kunden får også med seg skissen hjem, slik at den ikke kan brukes på andre kunder.

- Jeg jobber med dette som en kunstform. Hver enkelt kunde får sin egen tatovering, og jeg jobber mye med å tilpasse tatoveringene til kundens anatomi. Jeg har jobbet som tatovør i 10 år, og det er også viktig for meg at hver enkelt kunde får sin egen tegning. Jeg etterstreber selvsagt en viss stil - jeg håper at folk skal kunne se at en tatovering er fra meg - men samtidig gidder jeg ikke å repetere meg selv, sier Olsen, som ved siden av tatoveringene også driver med andre typer kunst.

- Jeg har også hatt en egen utstilling av mine malerier, sier han til E24.

Les også: - Momsen må kuttes

Dissens

Skatt Øst er enig med Olsen i at selv utarbeidelsen av motivet er fritatt for moms, men mener at overføringen til huden er en «avgiftspliktig reproduksjon», og at den delen skal momsbelegges.

Mindretallet i Klagenemnda for merverdiavgift pekte under behandlingen av saken på at mange kunstnere først lager skisser på papir, som de siden lager kunsverket av.

«En billende kunstner som benytter teknikker som grafikk, etsninger tresnitt mv. starter med å lage et originalt kunstverk på plater, trekubber mv. som så ved hjelp av trykkteknikk overføres til papir. Om skatteetatens påstand om at «trykkingen» av motivet på kundens hud er en avgiftspliktig reproduksjon, må det samme gjelde på grafiske blader, »heter det i dissensen fra nemda.

Skal føre vitner

Når saken kommer opp i Oslo tingrett til våren, vil Olsens advokat føre to vitner.

- Vi har blant annet en uttalelse fra en kunsthistoriker, som sier definerer Olsens virksomhet som kunst, sier Fagerhaug til E24.

Kunsthåndverk er momspliktig, mens kunst ikke er det. På spørsmål om hva som skiller tatoveringer fra smykker eller andre gjenstander til å pynte kroppen med, svarer Fagerhaug leende:

- Man kan ikke ta av seg en tatovering.

- Husker ikke

Skatt Øst, som er representert ved advokat Siri Kristin Kristiansen, henviser overfor E24 for sin standpunkt til vedtaket i Klagenemnda for merverdiavgift, men ønsker ikke å gi denne til E24. Hun henviser i steden til Olsen og hans advokat.

På spørsmål om hun kan bekrefte at tatoveringer var fritatt for moms frem til 2005, si Kristiansen at hun på stående fot ikke kan huske det.

- Du får ta det med motpartens advokat, sier Kristiansen.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, er jo kunstverk på høyt plan. Selv kinategn er kunst, blir jo bare som serieprodusering av maleri osv (prints).

Hadde hjulpet endel på prisen, om man fikk fjernet 25% av den, men hadde kanskje bare blitt 25% bedre fortjeneste..

Om det blir vedtatt at det er momsfritak, håper jeg i det minste det blir enklere å få grei pris på større ting.

Behold gjerne min prisen for småting på 1k+, og heller ha lavere fortjeneste på oss som ønsker mer arbeid.

Vi er jo gjerne de som kommer igjen gang på gang også.

Edit: Jeg tenker litt feil sånn på tampen av dagen. Underlig sak var sikkert at du ikke fikk åpnet linken, så første to ord kan da ses bort ifra.

On another note, bare 2-3 timer til jeg skal hjem, vutpidu.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...