Skarphol Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hei! Jeg har (som mange andre)et snodig problem. Ganske ofte forstår ikke maskinen min at den har et nettverkskort på hovedkortet. Hovedkortet er et Gigabyte P35C-DS3R, med innebygget nettverkskort. PC'en er koblet til en D-link Wireless N Gigabyte router. Den har en blå diode for hver PC som er koblet til. Stadig vekk klarer ikke den routeren å se at det er en PC koblet til på den linja hvor min PC står. Selv PC'en til sønnen min, som ikke har virket siden et tordenvær i juni, blir sett av routeren, men altså ikke min PC. Når jeg slår på PC'en så kommer etterhvert det blå lyset på routeren opp, og jeg kan sette i gang med netttraffikk. Av og til skjer ingenting, og da hjelper det å trekke ut netteverkskabelen og sette den inn igjen. Og det rare er at når routeren ikke ser noen PC i enden av kabelen, så klarer jeg heller ikke å overføre bilder fra kameraet mitt til PC'en. Det er akkurat som om den ikke ønsker å kommunisere. Jeg har forsøkt å bytte ut nettverkskabelen, det hjalp ikke. Er det noen slags obskur innstilling i BIOS'en som kan være satt litt galt? På forhånd takk for eventuelle forslag! Vennlig hilsen Alf Øivind Skarphol Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Du kan jo alltids forsøke å resette bios, det skader ikke å prøve (så lenge du vet hva du gjør). Er det andre feil med maskinen? Lenke til kommentar
butare Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Oppdater driveren til nettverkskortet Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hei! Jeg har (som mange andre)et snodig problem. Ganske ofte forstår ikke maskinen min at den har et nettverkskort på hovedkortet. Hovedkortet er et Gigabyte P35C-DS3R, med innebygget nettverkskort. PC'en er koblet til en D-link Wireless N Gigabyte router. Den har en blå diode for hver PC som er koblet til. Stadig vekk klarer ikke den routeren å se at det er en PC koblet til på den linja hvor min PC står. Selv PC'en til sønnen min, som ikke har virket siden et tordenvær i juni, blir sett av routeren, men altså ikke min PC. Når jeg slår på PC'en så kommer etterhvert det blå lyset på routeren opp, og jeg kan sette i gang med netttraffikk. Av og til skjer ingenting, og da hjelper det å trekke ut netteverkskabelen og sette den inn igjen. Og det rare er at når routeren ikke ser noen PC i enden av kabelen, så klarer jeg heller ikke å overføre bilder fra kameraet mitt til PC'en. Det er akkurat som om den ikke ønsker å kommunisere. Jeg har forsøkt å bytte ut nettverkskabelen, det hjalp ikke. Er det noen slags obskur innstilling i BIOS'en som kan være satt litt galt? På forhånd takk for eventuelle forslag! Vennlig hilsen Alf Øivind Skarphol Om ikke PC-en ser kameraet ditt så har det ikke bare med nettverkskort å gjøre med med noe annet også. Det måtte ha skjedd en kortslutning på hk som gjør at det plutselig ikke virker og da på både net og usb. ville gått over kabler og sett om alt er på plass. prøv å boot med en live-cd for å se om du da kommer på nett(og kanskje blir der, spørs hvor ofte dette skjer hos deg) Lenke til kommentar
Skarphol Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Ok, dette problemet har gått fra å være lite til å være kjempestort! Det første jeg prøvde var å resette BIOS'en ved å velg "Load fail-safe settings" eller noe slikt. Det hjalp ikke. Derimot begynte tastaur og mus å plutselig slutte å virke! PC'en jobber med sitt, programmene går som de skal, men verken tastatur eller mus responderer. Eneste jeg kan gjøre er å sla av PC'en ved å holde knappen inne i 5 sekunder. Andre ganger så går bare skjemen i svart, og det "tikker" i DVD-spilleren. Den lar seg da ikke åpne. CD-spilleren lar seg åpne, men skuffen går inn umiddelbart etter at den har kommet ut. Nok en gang kan jeg kun slå av PC'en med knappen. Så åpnet jeg PC'en for å se om noen kabler var løse eller lignende, men alt sitter som det skal. Feilene fortsetter. Noen ganger så låser tastatur og mus seg allerede ved velkomstbildet til Vista, der hvor jeg skal velge bruker og skrive inn passord. Andre ganger går det noen minutter før det låser seg eller at skjermen går i svart. Enkelte ganger kanskje hele 10 minutter. Så kommer noe enda mere rart: PC'en funker helt fint i "Sikker modus". Så dette her blir skrevet i sikker modus. Jeg innbiller meg jo derfor at det er et softwareproblem, ikke et hardware problem egentlig. Jeg forsøkte systemgjennoppretting en hel måned tilbake, til før disse problemene (som jo i utgangspunktet kun gjaldt nettverksforbindelsen) startet, men det har ikke hatt noen effekt. Noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre nå? Skarphol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå