inaktiv000 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hvilke faktorer bør en ta med i beregningen når man skal finne ut hvor mye det koster årlig å ha en bil? Tenker da på "alt", og det er fint om man kommer med overslag. Tenker i utgangspunktet en bruktbil, kanskje pris rundt 50 000. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Tenker du på drivstoff også? Lenke til kommentar
Penny Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det første året kommer omregistreringsavgift, er den 96 eller eldre er det ca 1500 kr. Forsikring, er du fersk bileier uten oppspart bonus vil ansvarsforsikring komme på 4000-10000 avhengig av hvor sprek bilen er, mer hvis du skal kjøre mye. Reparasjon er vanskelig å forutsi, noe stort og dyrt kan ryke helt uten varsel, eller bilen kan gå feilfritt i flere år med kun bytte av vindusviskere og lyspærer. Bensin, tja... Kjører du de vanlige 15000 km i året, noe bykjøring, 1 liter/10 km, 1500 liter * 12 kroner = 18,000 kroner. Noen hundrelapper til for olje og oljefilter. EU-kontroll annethvert år, 500-1000 kr hvis alt er i orden. Bompenger, hvis slik styggedom finnes der du bor. Jeg tror jeg ender på minimum 20,000 kr i året for å ha og bruke bil. Det er ikke nødvendigvis 20,000 kr mer enn du bruker på å leve nå, siden du kan kutte det meste av utgifter til buss/tog hvis du har bil. Realistisk ville jeg nok budsjettert med 30,000 kr, så har man litt å gå på. I tillegg kommer bilens verditap, men det er jo ikke noe du må betale underveis. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Forsikringen beregnes ikke ut fra hvor sprek bilen er, men hvor ulykkesutsatt bilen er og hvor du bor. Eksempelvis vil nok en BMW E36 318 være dyrere å forsikre enn en Galant V6 på grunn av ulykkesstatistikken. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg bruker ca 40 000 kr i året på bil. I dette er bompenger, bensin, veiavgift, fosikring og slitedeler tatt med. Kjører ca 20 000 km i året. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Det er jo masse som spiller inn da, hvor mye du kjører, hvordan du kjører, hvordan bil +++ Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Forsikringen beregnes ikke ut fra hvor sprek bilen er, men hvor ulykkesutsatt bilen er og hvor du bor. Eksempelvis vil nok en BMW E36 318 være dyrere å forsikre enn en Galant V6 på grunn av ulykkesstatistikken. Såvidt jeg vet, så beregnes forsikringer utpå motorens kraft, samt bilen statistikk ja. Men at den blir høyere hvis det feks er en BMW, har jeg aldri hørt om. Men man skal jo aldri tvile idag, alt blir med-beregnet. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Det blir ikke høyere fordi det er en BMW, men fordi det er en bil som mange ungdommer dreper seg selv og andre i, og dermed har den en høy ulykkesstatistikk - og følgelig høy forsikringspremie. Endret 7. november 2008 av Tee-Zee Lenke til kommentar
sparrowhawk Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Min regnestykke : Accord 93 2.2i Bensin : 13 000 Bompenger : 6 000 Forsikring : 5 500 Årsavgift : 2 660 Olje& Filter : 700 Div(vask etc) : 1 000 Bøter : Har ikke fått noen i år .vært snill gutt (normalt 6000-7000) _________________________________________________________________________________ 28 860 kr _________________________________________________________________________________ Er jo faktisk slik at dette er ei gammal bil og jeg har da ikke noe verditap ,rentekostnader osv . Men for min del så vil jeg 30 000 - 35 000 kr pr år . Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Merkelige regnestykker her. Man har ikke med vedlikeholdsutgifter annet enn vask og olje. Og i tillegg regner man inn totalt unødvendige utgifter som bøter. Det siste er unødvendig for nogenlunde oppegående individer hvis de kan et par trafikkregler. Bompenger er en utgift som er svært avhengig av hvor man bor. Service, dekk og ting som går i stykker er også en betydelig utgift for folk flest. For ikke å snakke om kapitalutgifter som er noe de fleste velger å "glemme". Generellt kan man regne med at bilhold koster minst 3,50 pr kilometer som er statens satser for bilgodtgjørelse. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Det blir ikke høyere fordi det er en BMW, men fordi det er en bil som mange ungdommer dreper seg selv og andre i, og dermed har den en høy ulykkesstatistikk - og følgelig høy forsikringspremie. Ja, "sprekhet" var feil formulert fra min side. Da jeg sjekket i mitt selskap forskjellen på Audi 100 2.8 og BMW 525 (ca 15 hk forskjell) og 100 2.6 vs 520i 24V (lik effekt) var BMW i begge tilfeller vesentlig dyrere, selv om de ut fra motorstyrke/vekt burde være like egnet til å få sjåføren opp i kinkige situasjoner. Rover 620ti med 200 hk var billigere enn alle, selv om den er raskere. Mistenker at snittalder på eiere er noe høyere for 620ti enn BMW E34 med sekser, dermed lavere skaderisiko. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Merkelige regnestykker her.... Jeg har riktig nok bare hatt bil i 2 år, men for min del har jeg hvertfall brukt ca 40 000 begge årene, så vil ikke si at "regnestykket" er så veldig merkelig. Det jeg ikke har tatt med er anlegget jeg har i bilen og avskrivning (da bilen min er såpass lite verdt). Selvfølgelig vil ikke dette være noen fasit. Det kommer mye an på bilen; hva som ryker osv. 3,50 per km er hvertfall mer enn hva jeg bruker. I løpet av disse 2 årene jeg har hatt bil har verkstedsutgiftene vært på litt over 15 000 kr (nye skiver, tromler, 100 foringer, stab.stag, 2 dekk, olje, oljefilter, tennplugger, abs-føler, luftmengdemåler og frontrute). Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Bil bare dyre og dyre. Bensinprisen humrer ned og opp, avgiftene på alt man skal ha til bilen(olje, frostveske, spylerveske ol.) går bare en veg når det gjelder pris. Og akkurat noe fasit svar for hva det koster i året er opptil en-hver person. Kjører du mye? Bruker bilen din mye drivstoff/olje? Bilen gammel? Ja..... Mye som spiller inn. Endret 8. november 2008 av Nidaroo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Regnestykket blir forskjellig for hver enkelt bil og bruker, så det beste utgangspunktet er å gå ut fra en gjennomsnitt. De som beregner dette sier følgende: http://www.ofv.no/foreningssider/ofv_pressearkiv.asp?id=659 Mange vil si at de ligger under dette, men siden dette er snittall, må mange også ligge over. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Det første året kommer omregistreringsavgift, er den 96 eller eldre er det ca 1500 kr. Forsikring, er du fersk bileier uten oppspart bonus vil ansvarsforsikring komme på 4000-10000 avhengig av hvor sprek bilen er, mer hvis du skal kjøre mye. Reparasjon er vanskelig å forutsi, noe stort og dyrt kan ryke helt uten varsel, eller bilen kan gå feilfritt i flere år med kun bytte av vindusviskere og lyspærer. Bensin, tja... Kjører du de vanlige 15000 km i året, noe bykjøring, 1 liter/10 km, 1500 liter * 12 kroner = 18,000 kroner. Noen hundrelapper til for olje og oljefilter. EU-kontroll annethvert år, 500-1000 kr hvis alt er i orden. Bompenger, hvis slik styggedom finnes der du bor. Jeg tror jeg ender på minimum 20,000 kr i året for å ha og bruke bil. Det er ikke nødvendigvis 20,000 kr mer enn du bruker på å leve nå, siden du kan kutte det meste av utgifter til buss/tog hvis du har bil. Realistisk ville jeg nok budsjettert med 30,000 kr, så har man litt å gå på. I tillegg kommer bilens verditap, men det er jo ikke noe du må betale underveis. Har kjørt 23.000KM med moped hittil i denne sesongen, kjører jeg mer enn snittbilen gjør i året? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Har kjørt 23.000KM med moped hittil i denne sesongen, kjører jeg mer enn snittbilen gjør i året? Det er omtrent det jeg kjører på to år i bil. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Kommer til å kjøre en 40.000KM/år med bil jeg da.. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Typisk råner du da. Jeg har kjørt 8 tusen med mopeden min på et år. Og da føler jeg at jeg har kjørt masse. Tipper jeg kommer til å kjøre ca dobbelt så masse når jeg får meg bil. Eller dobbelt så langt ihvertfall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Har kjørt 23.000KM med moped hittil i denne sesongen, kjører jeg mer enn snittbilen gjør i året? 23 k på moped? La oss si du i snitt kjører med en hastighet på 50% av lovlig (45 km/t), dvs ca 22,5 km/t (antar mye kjøring i by, kan være feil). Da trenger du 1000 timer på dette, og dersom vi sier at årets sesong er på 6 mndr (april-oktober), altså ca 25 uker, kjører du 40 timer pr uke, eller 8 timer pr dag ved 5 dager i uken. På en moped For min egen del må jeg si: At du orker! Har du vurdert lappen for lett MC? Mens du venter på billappen? Det er umulig å på forhånd fortelle hva det koster å holde en bil, men dersom du tar utgangspunkt i et antatt gjennomsnitt (når det gjelder bilstørrelse og kjørelengde pr år), er nok ikke 3,50 kr pr km så galt som utgangspunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå