Reticent Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Håper dere kan hjelpe meg med noe jeg ikke klarer å forstå. Når jeg tar bilder med Nikon D40-kameraet mitt blir bildene jeg tar innendørs med blits alltid mye lysere når jeg bruker P-modusen enn når jeg bruker den helautomatiske modusen. Her er to bilder jeg tok av en random plakat for å illustrere. De er kraftig nedskalert, er eksponeringen jeg vil vise. Første bildet er med full auto, det andre med P-modusen. Metadata: Bilde 1 (Full auto): 1/60 @ f/5,3 0 EV Flash: did fire ISO 400 Bilde 2 (P): 1/60 @ f/5,3 0 EV Flash: did fire ISO 200 Lurer fryktelig på hva det er som gjør at bildet tatt med P-modus blir så kraftig overeksponert. Settingsene er jo helt like, unntatt ISO som til og med er lavere på bilde 2. Har også prøvd å resette kamerainnstillingene. Endret 7. november 2008 av Mizt Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Har du stilt inn blitsen så den fyrer av på samme styrke? Lenke til kommentar
Reticent Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Har du stilt inn blitsen så den fyrer av på samme styrke? Problem løst, så nå at blitsen sto på manuell istedenfor på TTL. Takker. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Men om den står på manuell på begge så skal det ikke ha noe å si, bildene skal bli like om du har på samme innstillinger... Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Men om den står på manuell på begge så skal det ikke ha noe å si, bildene skal bli like om du har på samme innstillinger... den manuelle instillingen på blitsen blir sikkert overstyrt i automodus. Jeg vet at andre instillinger ignoreres i auto, som f.eks. eksponeringskompensasjon. Lenke til kommentar
Reticent Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Det var det som hadde skjedd. Kameraet stod på manuell blitz, men på auto overkjørte kameraet selvfølgelg det og valgte en svakere og riktigere blitzstyrke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå