Oly Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Hei. Broren min har nylig fått fobi mot Windows Vista og alt Microsoft relatert programvare, og vi ble dermed enige med at jeg skulle hjelpe han med å installere Linux på laptopen hans. Jeg valgte Linux Mint, i og med at dette er en lettere Linux distrubusjon å sette seg inn i dersom man er oppvokst med Windows. Problemet nå er bare det at det ikke er mulig å stille inn en høyere oppløsning på skjermen enn 800x600. Skjermen til laptopen kjører på en oppløsning på 1280x800 punkter. Etter langt og lenge fant jeg ut at skjermkortet i hans laptop var av typen SiS (Silicon Integrated Systems) med en enhetsbehandler i Linux, og var av 771/671 serien. Jeg prøvde også å endre i xorg.conf filen uten hell (hvorfor i alle dager skal Linux også den dag i dag være så håpløs å endre på uten bruk av terminalen, dette skremmer jo vekk mainstream brukere). Jeg klarte ikke helt å åpne den via terminalen. Finnes det lys i denne lange og mørke tunellen? Broren min nekter å ha Windows innpå hans maskin igjen, så jeg vil gjøre mitt beste for å "frelse" han med Linux (hadde det bare ikke vært så komplisert å legge inn usignerte drivere i Lunux). Endret 6. november 2008 av Oly Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 mandriva spring 2009 har bedre hardware støtte en ubuntu/mint. last ned en live cd og se om den distroen funker bedre. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 etter et kjapt søk på nettet virker det som om at det er sis som ikke støtter linux. om brorn din virklig hater microsoft så kjøper han seg en pc med hardware støttet av alternative oprativsystem. intel, amd, og nvidia er de som gjør en instats for å ha hardware støttet i linux. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det finnes en driver, men den ligger ikke på nett. Send en mail til SiS. Som nødløsning kan du bruke vesa-driveren, det bør gi det mulighet til riktig oppløsning, men du får ikke noe 3d-akselerasjon da. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Har sis driver tilgjengelig fra pakkebehandleren i Ubuntu jeg. Burde være der i Mint også. xserver-xorg-video-sis Endret 7. november 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Oly Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Har sis driver tilgjengelig fra pakkebehandleren i Ubuntu jeg. Burde være der i Mint også. xserver-xorg-video-sis Eh, kan du utdype hvordan man taster inn denne kommandoen i terminalen? Jeg prøvde å taste inn xserver-xorg-video-sis direkte inn i terminalen, men ingenting skjedde. Jeg kan ikke så mye om Linux at det gjør noe, men det hadde vært helt topp om jeg kunne ordnet broren min sin skjermkort driver til PCen Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Det er navnet på pakken i ubuntu. Det er ikke helt sikkert at den heter det samme i Mint, men det kan jo hente. Du kan enten gå til Mint sin grafiske pakkebehandler og søke etter xorg + sis der eller bruke følgende kommando i en terminal (vil ikke fungere dersom pakkenavnet er anderledes, derfor ville jeg kanskje brukt den grafiske metoden istedet): sudo apt-get install xserver-xorg-video-sis Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 X.org sin SiS-pakke fungerer IKKE på den grafikkbrikken. http://www.winischhofer.eu/linuxsisvga.shtml Igjen, send mail til SiS for å få en beta-driver som fungerer halvveis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå