maxurge Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Heisann jeg har funnet ut at elektriker faget ikke er noe for meg. Jeg går i lære, hva skal jeg gjøre?? Tenkte på påbygg etter læretida hva kan jeg søke på høyskolene som ikke har med faget mitt å gjøre? Lenke til kommentar
1503 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Om du tar påbygg og får studiekompetanse kan du vel søke på alt som tilbys på høgskolene? Alt bortsett fra studier med eventuelle tilleggskrav som realfagskompetanse og liknende, med mindre du tar fag så du fyller disse kravene også. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Med allmennfaglig påbygging får du generell studiekompetanse og er kvalifisert til å søke opptak til alle offentlige høyskoler og universiteter. Men enkelte studier stiller noen ekstra krav i tillegg. Eksempelvis vil alle ingeniørstudier kreve at du har 3MX og 2FY (teoretisk matte og fysikk) i tillegg til generell studiekompetanse. Samordna opptak har en liste over alle studier og læresteder man kan søke igjennom dem. Her finner man også kravkoder og forklaring på disse kodene for å være en kvalifisert søker: SO læresteder og studier Endret 8. november 2008 av Skagen Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Du kan gå påbygg ja. Om du vil gå læretida ut eller ei blir opp til deg, men som kjent starter ikke et nytt skoleår før til høsten igjen.Almenn påbygging gir generell studiekompetanse. dersom du vil ha spesiell studiekompentanse, som kreves til studier der realfag er relevandt, kan dette tas på kveldstid kombinert med påbyggningsåret, eller du kan evt ta det i etterkant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå