Gå til innhold

BK. Panorama av Skjellbreiavannet


chris300

Anbefalte innlegg

Legger ut et bilde jeg tok på en tur igår. Søker spsielt kritikk på hva jeg kunne gjort annerledes og hva jeg kan gjøre til evt neste gang, selv om ALL kritikk er velkommen.

 

Horisonten er kanskje også litt høyt oppe..

 

Håndholdt satt sammen av 9bilder

1/200

f/8

iso200

16mm

 

Edit: Navnet på vannet

post-157045-1226005218_thumb.jpg

Endret av chris300
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var litt av en komposisjon, ja.

 

Som du selv sier, synes jeg horisonten er altofr høyt i bildet, og bildet blir voldsomt tung på nedsida. Ville forsåvidt croppet nederste delen av bildet, slik at man ikke ser de buskene i bånn. Tar en del oppmerksomhet, særlig den nede i venstre hjørne med ganske sterk farge. Ville kanskje også croppe litt på venstresida for å få vekk de greinene.

 

Motivet er bra, men når jeg selv tar slike bilder, ønsker jeg å ekskludere mest mulig av naturen rundt og få full fokus på vannet, horisonten og himmelen. Kanskje kjedeligere, men bildet blir mye "renere" da synes jeg.

Lenke til kommentar

Åh, så uendelig mye bedre! :thumbup:

 

Men jeg blir igjen trukket veldig mot nederste delen av bildet. Som du ser er det veldig mørkt. Kan kanskje dodge det litt opp. Fortsatt litt usikker på kompen do, men vet ikke hvor mye du egnetlig kan gjøre. I slike bilder synes jeg ikke midstilling av horisonten er det dummeste valget, men det blir for dumt å croppe det slik. Da mister du nok litt vel mye detaljer, og bildet blir veldig avlangt.

 

Klone inn mer himmel kanskje? :)

Lenke til kommentar

Du tar rawbildet ditt, og lager to versjoner... en der bildet er slik du hadde det, og ett der vannet er mye lysere. (Når himmel blir reflektert i vann blir det mørkere)

Så speilvender du laget så alt blir opp ned, plasserer det der du vil ha det og visker ut det du ikek vil ha det.. Da får du en lysere himmel som likner på den i vannet. Beste er selfølgelig å bare ta et nytt bilde eller noe :p

Lenke til kommentar

Jeg likte bildet i førsteposten utvilsomt best :)

 

Grunnen til det er at komposisjonen er forskjellig fra alt annet jeg ser av slike bilder og at det fungerer takket være stråene i forgrunnen og bredden på høyre side. De skaper en fin dybde i bildet og "trekker" seeren ut over vannet.

 

Til tross for at det ikke er noen bredd på venstre side er balansen veldig god.

 

Jeg mener du har hentet ut det du kan av motivet med denne komposisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...