Jugend Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hei! Er det noen som har greie på prestisjeskoler i utlandet? Eller, nærmere bestemt skoler som gir ekstra pluss i margen. Har jo sjekket litt rundt, men synes det er vanskelig å få noen oversikt over karakterkrav på slike skoler, noen som har en aning, evt link? Jeg tenker på å ta bachelorgraden av siviløk. studiet i utlandet, for så å ta mastergraden i norge. Er dette mulig? Og vil det gi noen pluss på cv'n? Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Et tips er CBS (Copenhagen Business School) som er en meget god skole, som faktisk er høyere rangert enn NHH. I tillegg er kravene vesentligere lavere enn NHH, samtidig er det vel gratis å gå på skole i Danmark. Hvis du tenker på noen av de virkelig store økonomiskolene i utlandet type LSE eller noen av prestisje universitetene i USA så koster det ekstremt mye for å gå der + høye krav til karakterer. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Har ikke noen karakterer å vise frem men på generelt grunnlag så vil jeg si at det er bedre å starte på norsk skole og da senere søke utveksling. Da vil du få alle fagene godkjent på forhånd, du betaler ikke skolepenger samt at det blir enklere for deg å komme inn da konkurransen ifra Norge er dårligere. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg tenker på å ta bachelorgraden av siviløk. studiet i utlandet, for så å ta mastergraden i norge. Er dette mulig? Og vil det gi noen pluss på cv'n? Ja, disse skolene vil gi et pluss. De virkelig prestisjeskolene blir lagt merke til. Når det er sagt så får man sjelden igjen dette i kroner og øre i Norge, men alikevel så er dette absolutt noe som teller i toppjobbene. For økonomi på det nivået så er Wharton en av de virkelig tungverkterne. Andre er: LSE Harvard Er selvsagt flere også, men dette er noen. Fellesnevner er at du trenger gode karakterer, motivasjon og finansiering. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Et tips er å gå på skole i Frankrike. De har en del svært, svært gode skoler og de er stort sett gratis. Sciences Po, Ecole Normale Superieure, Ecole polytechnique, Ecole Centrale og mange andre er godt kjent både i Norge og resten av verden. Stort sett går du to år forberedende, hvor arbeidsnivået er EKSTREMT, og så er det opptaksprøver for å komme inn på de forskjellige skolene. Undervisningen foregår på fransk, så et halvt års språkkurs kan være en idé, dette er støttet av lånekassen. Et svært godt alternativ til prestisjeskoler i USA og England. Lenke til kommentar
Jugend Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Et tips er å gå på skole i Frankrike. De har en del svært, svært gode skoler og de er stort sett gratis. Sciences Po, Ecole Normale Superieure, Ecole polytechnique, Ecole Centrale og mange andre er godt kjent både i Norge og resten av verden. Stort sett går du to år forberedende, hvor arbeidsnivået er EKSTREMT, og så er det opptaksprøver for å komme inn på de forskjellige skolene. Undervisningen foregår på fransk, så et halvt års språkkurs kan være en idé, dette er støttet av lånekassen. Et svært godt alternativ til prestisjeskoler i USA og England. Hm. Nå kan jeg ikke et eneste ord fransk men:( Er dette skoler hvor jeg tar hele siviløkonom utdanningen min, eller er det bare deler? Får jeg det som godkjent hjemme i Norge? Hvor mye har det å si på cv'n å ha bachelorgraden på en slik prestisjeskole i England/USA/Frankrike? Har jeg større sjanse for å komme rett inn i meglerhus som First Securities osv? Og videre etter dette, komme enda høyre? Noen som har erfaringer fra slike skoler? Er det verdt det? Mange spørsmål her;) Tusen takk til alle som har svart, og kommer til å svare:) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Offisiell godkjenning har jo ingenting å si om du tar hele graden din i utlandet. Det som teller er jo at arbeidsgiverne ser på den som likeverdig (eller bedre) til den norske utdanningen. Det er de stort sett smarte nok til å gjøre, i alle fall de som er verdt å jobbe for... Sciences po er jo mer samfunnsøkonomirettet, men du har HEC (Haute Etudes Commerciales) som også er en av de bedre finans/managementskolene i Europa. Det enkleste i Frankrike er stort sett å ta hele graden, eller kun mastergrad der. Tar du ett semester (eller to) språkkurs lærer du mer enn nok til å studere etterpå, og det er støttet av lånekassen. jeg vil tro store meglerhus ser svært positivt på en utdannelse fra utlandet, men det å ta Bachelor i Norge og master i utlandet er nok også verdt en vurdering. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg vil anbefale norsk utdannelse bachelor og muligens også master, og deretter MBA på en prestisjeskole etter å ha jobbet noen år. De amerikanske toppskolene er selvsagt veldig gode, men vi har skoler i ypperste verdensklasse i Europa også. En MBA fra Insead i Frankrike tar seg hinsides bra ut på CV'en. Lenke til kommentar
Jugend Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Offisiell godkjenning har jo ingenting å si om du tar hele graden din i utlandet. Det som teller er jo at arbeidsgiverne ser på den som likeverdig (eller bedre) til den norske utdanningen. Det er de stort sett smarte nok til å gjøre, i alle fall de som er verdt å jobbe for... Sciences po er jo mer samfunnsøkonomirettet, men du har HEC (Haute Etudes Commerciales) som også er en av de bedre finans/managementskolene i Europa. Det enkleste i Frankrike er stort sett å ta hele graden, eller kun mastergrad der. Tar du ett semester (eller to) språkkurs lærer du mer enn nok til å studere etterpå, og det er støttet av lånekassen. jeg vil tro store meglerhus ser svært positivt på en utdannelse fra utlandet, men det å ta Bachelor i Norge og master i utlandet er nok også verdt en vurdering. Høres interessent ut:) Vet du noe om nivået på HEC? Er det vanskelig å få gode karakterer A/B? For et snitt med like mange A'er som B'er fra NHH eller lignende vil vel kanskje stilles høyere enn om jeg kommer hjem med et snitt på C fra den franske skolen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Det vet jeg ærlig talt ikke, har ikke tatt høyere utdanning i Frankrike (enda). Lenke til kommentar
Jugend Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Det vet jeg ærlig talt ikke, har ikke tatt høyere utdanning i Frankrike (enda). Okei, takk for hjelpen uansett:) Om noen andre vet noe, vær så snill å si ifra:) Lenke til kommentar
Toska92 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Noen mulighet for å få en bra utdanning i utlandet, som ikke krever at en betaler 200-400 tusen kroner? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Ja europa generelt, og du vil få støtte itillegg gjennom erasmusprogrammet. Bare hold deg unna england. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Noen mulighet for å få en bra utdanning i utlandet, som ikke krever at en betaler 200-400 tusen kroner? Start på et studieprogram i Norge og så ta nesten hele utdannelse som "utveksling". Det krever dog at man tar (minst) ett år i Norge først, men deretter kan du velge mellom voldsomme mengder gode skoler uten at det koster grisemye og krever særdeles gode karakterer. Lenke til kommentar
Jugend Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Noen mulighet for å få en bra utdanning i utlandet, som ikke krever at en betaler 200-400 tusen kroner? Start på et studieprogram i Norge og så ta nesten hele utdannelse som "utveksling". Det krever dog at man tar (minst) ett år i Norge først, men deretter kan du velge mellom voldsomme mengder gode skoler uten at det koster grisemye og krever særdeles gode karakterer. Innebærer dette England også? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Ja, UiO har ihvertfall avtaler med en haug skoler i England. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg ville satt meg ned og funnet ut hva slags utdannelse du er ute etter, i tillegg til hvilken opplevelse det er du søker. Hvis du skal ta en hel bachelorgrad i utlandet trenger du for det første finansiering, men du bør også ha gjort deg opp noen tanker om hvor du ønsker å dra, og hvorfor. Du vil ikke tilbringe 3/4 år i utlandet utelukkende fordi navnet ser bra ut på en CV. Land, område, by vs campus-setting. Når det gjelder karakterkrav så vil de være meget høye på alle såkalte 'eliteskoler'. Men du bør ha in mente at de fleste opererer med andre opptaksprosedyrer enn i Norge, ofte med standardiserte tester, motivasjonsbrev, intervju osv. Det er altså en helhetsvurdering som ligger bak opptaket. Glem forresten Frankrike hvis du ikke snakker fransk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Glem forresten Frankrike hvis du ikke snakker fransk. Språkkurs i Frankrike er det nok av, det er det flere på forumet som har god erfaring med. Det er ikke akkurat noen ulempe å kunne et ekstra språk. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Å starte fra scratch og forsøke seg på en hel grad i Frankrike? Og attpåtil ved en eliteinstitusjon, hvor form tillegges mer vekt enn din jevne militæravdeling? Da må man lære seg fransk først. Godt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Ja, det må du. Men det samme gjelder da i resten av Europa også? Og om du klarer det, så tipper jeg du får ganske mye ut av et slikt løp i etterkant, både i form av personlig utvikling, fin CV, språkutbytte osv. Du kan lære fransk godt nok til å studere på 6 måneder, det vet jeg. Om du jobber litt med skolen på siden, ser over litt franske bac-oppgaver og sånn så er det slettes ikke umulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå