Hagforce Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Heisann Er ikke dreven fotograf, så her trenger jeg en del tips av dere. Jeg skal fotografere en del små objekter som skal legges ut på nettauksjon. Det er jeg selv som skal selge de, og har dessverre ikke anledning til å leie noen for å ta bilder av de (for dyrt). Jeg har et vanlig kompaktkamera til rådighet (Casio exilim V8). Jeg har forsøkt å få frem objektene ved å legge et hvit ark under, men det blir grålig på bildene og ser ikke bra ut. Noen gode tips? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Du trenger lys. Skikkelig produktfoto er veldig vanskelig, og krever gjerne at du har et par blitser tilgjengelig. Du er i hvertfall nødt til å kjøpe noe for å få skikkelig resultater. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 He he, ja var virkelig merkelig hvor vanskelig dette var, det har jeg opdaget etter mange shots. Noen tips som kan hjelpe med amatørutstyr og photoshop på PCen? Lenke til kommentar
gregor Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Hvis det hvite arket blir grålig, så prøv å overeksponere. gregor Endret 7. november 2008 av gregor Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Da er jo neste problem at produktet blir overeksponert. Det er jo her blitser kommer inn i bildet. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Lamper. Mange lamper. Gitt følgende oppsett: ....________.... ....|........|.... .{.|...x....|.}.. ....|........|.... ....|........|.... .................. ........^......... Dette er sett ovenfra. (Punktumene er egentlig ikke noe som helst, men jeg fikk ikke "mellomrom" til å 'vises'. X er produktet {/} er lamper og ^ er kamera med blits. I tillegg kan det være ønskelig med en lampe ovenfra også. Alle lamper bør enten være glødelampe eller lysstoffrør. Poenget er å IKKE blande glødelamper og lysstoffrør. Blitsen vil nok ha en annen temperatur på lyset, så en egen lampe (litt bak til høyre/venstre for kameraet) kan være på sin plass dersom fargene blir 'feil'. Du bør ha hvitt papir (laken, o.l.) under og bak. Om ønskelig kan du lage deg til et improvisert lystelt der du lager en kube. Da har du laken på 5 sider og lar den siste være åpen. Med lamper på utsiden (på sidene, over og bak) og produktet liggende inne i teltet bør du få et ok resultat. Vil du ta det enda lenger åpner du for muligheten til lampe under... Det er nok ingen "lette" løsninger. I tillegg; Bruk MANUELL hvitbalanse. (Snø-program på kameraet kan også være en idé (er litt usikker på hvilke innstillingsmuligheter du har)). EDIT: Savner ASCII Mvh, Beej80 Endret 6. november 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Lært deg photoshop så kan du i teorien lage hvit bakgrunn av svart bakgrunn... Har du stativ? ta flere bilder å sette de sammen... Skal du bruke lamper så husk at forskjellige lamper gir forskjellig fargetempratur, altså fargen på lyset... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Legg objektivene på et stort hvitt ark ute på en platt eller lignende, det går fint så lenge det ikke regner. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Storthvitt ark er et godt utgangspunkt.. feks sammen med vinduslys.. For ett par år siden gjorde jeg noe sånt.. Tatt med ett canon compact kamera. Powershot something.. La bare arket i stol, og brukte rygglenet som "vegg". Da får du en sømløs bakgrunn, som er veldig lett å ha med å gjøre.. =) http://pakse.deviantart.com/art/Apple-2-32983835 http://pakse.deviantart.com/art/Apple-1-32983795 Om du vil ha helt hvit bg så er det bare dodge litt rundt.. =) Lenke til kommentar
runniz Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg bygde meg et slags lystelt av ei bleie-eske Dette var førsteutkastet; brukte et arbeidslys som lyskilde her, men blitser kan brukes fra alle sider. Limte tøyet på innsiden for å unngå skygger i reflekterende objekter, og foldet et akvarellark som bakgrunn.. tok det jeg hadde for hånden.. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Du bør nesten legge ut et uredigert bilde så vi ser hvordan det ble... Edit: Om stativhodet var det uredigerte bilde så beklager jeg, trodde det var et produktbilde du fant på nett for å vise hvilket stativhode du brukte . Endret 7. november 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
runniz Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Du bør nesten legge ut et uredigert bilde så vi ser hvordan det ble... Edit: Om stativhodet var det uredigerte bilde så beklager jeg, trodde det var et produktbilde du fant på nett for å vise hvilket stativhode du brukte . Stativhodet var et eksempel fra bleieteltet ja. Litt undereksponert ift. bakgrunn, men det er jo lett å rette opp. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Ble bra, underlys ville gjort det bedre Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Det trenger ikke være så fryktelig fancy. Hvis du klarer å dra litt i spakene i PS, så burde det være mulig å få et greit resultat uansett. Dette bildet ble tatt i klasserommet da jeg gikk på VGS, med et A3-ark som eneste prop. Edit: Ja, jeg vet at det er fargestikk og at det er brushemerker bak hjulet. Er to år siden jeg tok bildet, så jeg gidder ikke gjøre noe med det nå. Endret 7. november 2008 av Tee-Zee Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hvordan fikk du en Audi plassert på et A3 ark? Just kidding Ensfarget underlag er jo et must, så det ikke blir det forstyrrende elementet, og godt lys. Husk, gode bilder "selger" vanligvis bedre. Mulig at du ville fått solgt om du tok bilde i en mørk garasje med et mobilkamera, men det er mye lettere å selge et bilde som virkelig står frem. Lenke til kommentar
Street_junkie Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Endel dårlige tips her synes jeg. Lamper er ikkje noe problem. Kjøp deg noen billige på Ikea f.eks. Lag deg gjerne en boks, og sett et A4 ark på begge sider. Tipset om Photoshop er om mulig enda dårligere. Skal du redde dårlige bilder med det? Hvorfor ikke ta det bra i utgangspunktet? Med 100 kr fra Ikea får du godt lys, og boksen lager du gratis. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Endel dårlige tips her synes jeg. Lamper er ikkje noe problem. Kjøp deg noen billige på Ikea f.eks. Lag deg gjerne en boks, og sett et A4 ark på begge sider. Tipset om Photoshop er om mulig enda dårligere. Skal du redde dårlige bilder med det? Hvorfor ikke ta det bra i utgangspunktet? Med 100 kr fra Ikea får du godt lys, og boksen lager du gratis. Ser ut som tipsene du kommer her virkelig gjennspeiler ditt genuine sinn... Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Aksje, det er jo ikke snakk om å redde dårlige bilder her. Det er bare snakk om å gjøre ting som ikke nødvendigvis er mulig i praksis, for eksempel endre bakgrunnsfarge. For denne typen bilder ser jeg intet problem med å redigere dem i det hele tatt. Opplegget til runniz er forøvrig bra, jeg ville anbefalt å prøve noe lignende, men gjerne også med en lampe plassert under kameraet, lysende rett mot objektet. Med et sånt oppsett kan du droppe blits, og da slipper du problemer med forskjeller i fargetemperatur. Endret 10. november 2008 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå