Gå til innhold

Problem under installering av Ubuntu

Kiruk

Anbefalte innlegg

Hadde planlagt å konvertere til Linux, men har møtt på noen problemer under installering.

Jeg vil ha både windows og linux på maskinen så jeg valgte å resize partisjonen. Når dette starter så låser alt seg og blir stående på 0%. Jeg har prøvd å ha forskjellige størrelse på Ubuntu partisjonen, både 32 og 64 bit versjonen og alt mulig annet. Jeg får det samme problemet uansett hva jeg prøver.

Har noen et forslag på hva som kan være galt? Er som sagt ganske grønn på området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Låser alt seg", vil det si at innstalasjonen ikke går forbi 0% eller at hele systemet henger seg? Ellers kan du jo forsøke å frigjøre plassen i Windows, og så opprette partisjonene på denne ikke allokerte plassen fra Ubuntu installeren.

Vil du vite hva som er årsaken til at det ikke fungerer så må du nok starte installeren fra en terminal.

Lenke til kommentar

Nå er det lenge siden jeg innstalerte Ubuntu, men jeg mener at du har en opsjon som bruker all den frie plassen på en disk? Må ikke forvekslet med "bruk hele disken", den vil slette partisjoner og slikt som er der fra før. Ellers kan du bruke valget manuell. Da får du opp en sak som ligner veldig på windows sin partition manager, bør være relativt selvforklarende ihvertfall.

Står en del i den offisielle dokumentasjonen om dette. Her:

https://help.ubuntu.com/8.04/installation-g...ml#di-partition

Lenke til kommentar

Ettersom innstallasjonen fryser ved 0% virker det som om det er noe som henger i partisjonering/rezising av disker ettersom dette er de (ca) 20 første prosentene av installasjonen. Rezising av NTFS er også veldig treigt så for å kontrollere prosessen ville ihvertfall JEG ha brukt gparted fra liveCD`en til å sette opp partisjonene.

Du kan starte gparted med:

gksu gparted

fra liveCD`en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...