Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2*sub, hvilken forsterker...

AKor

Anbefalte innlegg

Hei, er bare noe jeg har lurt på...

Hvis man f.eks skal ha 2*12" sub'er, hvilken type forsterker skal man ha da, 2 kanaler eller mono, mono er vel bare 1 utgan til 1 sub ? eller er det noen forskjell på mono forsterkere ? Er det noen som kan forklare meg det så hadde det blitt litt lettere xD

Og er alle mono forsterkere det samma, så det går ann å ha to subber på alle mono forsterkere?

:p

Endret av adrilzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Monoforsterker er å anbefale til sub, og du kan godt koble 10stk suber til en monoblokk, bare du kobler riktig i forhold til impedansen. Impedansen, er motstanden til elementets spole, og som regel på 4ohm når det gjelder bilstereo. Har du flere elementer, som skal kobles på en monoforsterker, så må du vite hvilken motstand forsterkeren tåler... De fleste monoforsterkere av litt kvalitet, takkler 1ohms last (0 ohm er kortsluttning). Du kan da enten seriekoble, for øke motstanden, eller paralellkoble for å minske den.

Feks: 2stk 4ohms spoler i serie, gir 8ohm. Eller 2ohm hvis du paralellkobler... Seriekoblin = dobbling av motstand, og paralellkobling = halvering av motstand.

En forsterker vil gi mere effekt vad lavere motstand, men den vil da også "anstrenges" mere.

Det er lite heldig å bruke en 2kanals forsterker, og koble 1 sub på hver kanal, for da blir det vanskelig å få justert forsterkeren slik at den gir nøyaktig samme effekt på begge kanalene, og det kan igjen gi utslag på lyden... ;)

Håper du ihvertfall skjønte litt av dette, og ble litt klokere...

Har du planer om å kjøpe deg stereo, så si hvor mye du er villig til å betale for komponentene, så kan vi hjelpe deg med valg av utstyr ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar :p

Jeg er skal ikke ha anlegg enda, men når jeg får meg bil (er bare 16) kanskjer når jeg er 17 er det litt greit å ha litt peiling..

Hvis jeg skal ha anlegg skal det ikke koste over 10000 helst. Det inkl spiller.

Vet ikke om man burde bytte ut de orginale høytalere med noe, burde man det hvis man eks. kjøper en ford mondeo stv. ca 1995-97 modell ?

Er det noen som kan finne noe brukbart til under 10k ?

Mvh. Adrian

Lenke til kommentar

Nå har jeg kun hørt orginalhøyttalerne i Mondeo 99 mod, men kan hvertfall si at det var noe av de verste jeg har hørt. Mulig de ble levert med forskjellige utstyrspakker (anlegg), men tviler uansett på at det er noe bra. Så ja, her må du bytte ut alt.

Lenke til kommentar

Om du bare er 16 nå skal jeg gi deg et veldig godt råd, så du slipper å gjøre samme feilen som mange andre: Ikke kjøp noenting nå bortsett fra kabler, sikringsholder, demping og denslags. :yes:

Grunnarbeidet med kabler og demping er noe altfor mange slurver med og budsjetterer for lite tid og penger på. Det tar endel tid, koster endel penger og er i bunn og grunn en ganske kjedelig jobb. Men du vil få mye igjen for det når du skal montere resten. Et bra montert frontsett i godt dempede dører kan spille ringer rundt et dårlig montert frontsett som koster langt mer. Dessuten blir det lansert ganske mye nytt før du står der med førerkortet i handa, spesielt på spillersiden.

De originale høyttalerne i Mondeo er så vidt jeg vet 5x7, men det skal visstnok gå bra å få inn 6x9 også.

Lenke til kommentar

Ja :p jeg skal prøve å få det bra gjennomført. Men burde jeg sstøyisolere hele bilen men slike matter?

Og jeg skal sikkert ikke kjøpe anlegg enda. men det er bare litt greit å ha litt kunskaper før man begynner å se seg om :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...