Diff Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hei. Skal levere en rapport om støt og bevegelsesmengde i Fysikk 2, men så sliter jeg med å beregne usikkerheten(Lærer gikk aldri gjennom det i FYS1). Kort fortalt lot vi to glidere kollidere på en luftputebane. Sensorer observerte farten på hver av gliderene før og etter kollisjonen. UA 0,81 m/s UB -0,48 m/s VA -0,79 m/s VB 0,30 m/s Massen til glider A var 196,6g, massen til glider B var 396,5g Vi skal se om bevegelsesmengden er bevart, isåfall er: mA*UA+mB*UB=mA*VA+mB*VB Hvordan kan jeg beregne usikkerheten i dette forsøket? Håper på gode forslag utover kvelden, innlevering i morra. Trenger bare usikkerhet, har alt annet klart Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Gjorde dere bare ett forsøk? Tror poenget med usikkerhet er at hvis dere gjør f.eks 10 forsøk så vil de målte data variere litt og dermed får dere usikkerheten. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg er sikkert for sent ute nå, men jeg antar du bare må anslå en usikkerhet i målingene dine av fart og masse, og deretter beregne yttergrensene for bevegelsesmengde begge veier (dvs. både største og minste mulige bevegelsesmengde med den usikkerheten du har anslått). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå