Pozzolan Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hei, Lurte på om noen kunne fortelle meg hva som er rett i følge dagens lover og regler. Har nemlig selv blitt litt usikker. Scenariet: Forestill deg at du kjøper en strømforsyning, to år senere takker denne for seg. Du oppretter da selvfølgelig en retursak med butikken du kjøpte varen ifra og sender den inn. Hvis du da får velge ett nytt erstatningsprodukt, skal man da kunne velge ett produkt som koster like mye du betalte i begynnelsen(kjøpsummen), eller opereres det med en annen sum? Har søkt litt rundt, og det eneste jeg har funnet er at man kan kreve kjøpsummen tilbake om man hever kjøpet, men dette er vel ikke helt relevant til dette scenarioet? Lenke til kommentar
tommber Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Du kan kreve retting av mangelen eller tilsvarende ting(omlevering) jf. forbrukerkjøpsloven §26. De er altså ikke pliktet å gi deg et produkt som koster det ditt produkt gjore for 2 år siden, men bare ett tilsvarende produkt. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Det gir mening det, men er fortsatt litt usikker. Kan komme med litt konkret informasjon om det hjelper. Strømforsyningen det dreier seg om var en Hiper HPU-4M580 580W (kostet 851kr ny), jeg valgte da en Cooler Master Real Power M520 520W som erstatningsvare, noe butikken godkjente. På returordren sto det oppgitt en verdi på 850kr, så jeg regnet med at dette gikk fint under tilsvarende produkt og pris i og med at denne varen var noen tikroner billigere, og i tillegg hadde litt lavere totaleffekt. (580w mot 520w) Det skal nevnes at jeg til slutt fikk en leveringsbekreftelse via e-post hvor det sto 0,- som total sum inkl. mva og frakt. Med pakken følger det med en faktura der det står at jeg skal betale ett mellomlegg på oppunder 200 kr. Har i ettertid blitt oppmerksom på at det står at summen skal betales manuelt som en liten kommentar på det som var returordreren. Er kravet rettmessig? Endret 6. november 2008 av Stealthy Lenke til kommentar
Sawhill Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Butikken kan ikke fakturere deg for 200 kr i mellomlegg om ikke du har gått med på det på forhånd. Det du har krav på er jo penger tilbake, reparasjon eller omlevering. Altså, du kan velge mellom disse, så fremt omlevering ikke gir urimelig kostnad for selger. Du får altså omlevering, har ikke butikken samme vare lengre, kan du heve kjøpet. Så om du får en tilsvarende vare som koster det samme har du på en måte hevet kjøpet og kjøpt noe nytt, om du forstår hvor jeg vil hen. Om du da velger noe som er dyrere er det klart du må betalle mellomlegget, men selvfølgelig kun om du har fått beskjed om det. Har du fått beskjed om at du kan få en ny tilsvarende og ikke fått beskjed om noe mellomlegg, kan de ikke kreve det. Om noe jeg sier er feil, arrester meg gjerne på det, jeg er interessert i å lære mere hele tiden. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Du kan ikke kreve "pengene tilbake" (heving av kjøpet) helt uten videre nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå