-marie- Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hei! Jeg lurer på om Veterinærstudiet er veien jeg vil gå, derfor har jeg noen spørsmål om inntak. Det er jo slik at jeg er en del av Kunnskapsløftet, som innebærer nye poengberegninger og inntak. Likevel vil jeg tro karaktersnittet vil holde seg relativt stabilt, bare at poengkravene vil gå ned. Derfor lurer jeg på hva som tidligere har vært vanlig karaktersnitt på Veterinærstudiet, for folk fra primærkvoten? Selv har jeg et snitt på ca 5,3 og 4 realfagspoeng, tror dere dette vil holde til inntaket 2009? Jeg innbiller meg at jeg har sett en veterinærtråd, men da jeg beklageligvis ikke fant denne nå, laget jeg en egen tråd. Håper det går fint. Med vennlig hilsen Marie S Lenke til kommentar
1503 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Alle poenggrensene ligger her. Grensen for å komme inn gjennom primærkvoten i år var 61,8 poeng, ifjor var det 61,4 og i 2006 var det 61,7. Om du skal komme inn neste år må poenggrensen med andre ord gå ned rundt 5 poeng fra i år. Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det er veldig vanskelig å spå hvordan poenggrensene vil se ut til neste år med alle disse endringene. Men jeg vil si utifra karakterene dine at sjansene dine er veldig gode. Lenke til kommentar
-marie- Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Jeg beklager hvis det virket som jeg ville vite poenggrensene, de vet jeg. Derimot lurte jeg på karaktersnittet (skjønner jeg formulerte meg litt dårlig). Min teori er at selvom poenggrensen vil gå ned (da det ikke lenger vil være fordypningspoeng og mindre realfagspoeng), vil jeg tro karaktergjennomsnittet vil forbli omtrent det samme. Tror dere dette høres logisk ut. Derfor mente jeg karaktergjennomsnittet på studenter som kom inn i primærkvoten. Ved poenggrensen var 61,8, og uten fordypningspoeng bør jo endel poeng trekkes fra. Er det vanlig med åtte eller langt færre fordypningspoeng? Vet jeg det, kan jeg jo regne ut snittet. Beklager litt uklare formuleringer, og takk for svarene! Lenke til kommentar
1503 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg mener å huske at maks antall fordypningspoeng var 4. Lenke til kommentar
-marie- Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Beklager igjen! Jeg mener også det er fire fordypningspoeng, jeg regnet klumsete nok i tillegg med realfagspoengene. Er åtte poeng det som er vanlig å få dersom du trenger realfagskompetanse, altså fordypningspoeng og realfagspoeng? Isåfall har kanskje karaktersnittet på primærsøkerne ligget rundt .. 5,4? Takk for tålmodigheten! Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 For den gamle reformen var det vanligst med 4,5 realfagspoeng. Altså, hvis man snur rundt, så ville du fått 61,5 poeng. Heldigvis for din del, så endrer man på kvotene til neste år, fra 60-40 til 50-50. Det vil si at det blir 10% flere plasser for førstegangssøkere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå