Gå til innhold

Lyssterkt objektiv til Canon 50D

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på jakt etter et lyssterkt zoom-objektiv til 50D.

Budsjettet ligger på rundt 9000-10000,-

Det skal brukes til ganske mye. Et såkalt allround objektiv.

Har sett på dette: http://www.japanphoto.no/product/objektive...0mm-f-2-8l-usm/

Det står at det er godt tilpasset fullformatkamerar noe ikke 50D er.

Betyr dette at jeg ikke for utnytta det fult ut?

Hva tenker dere?

Har dere noe andre gode forslag??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, velg objektivet erlingba nevner. Det er det beste du får til Canon crop-formatet.

Andre objektiv er on par optisk sett slik som f.eks Tamron 17-50 og kanskje til og med Canons 18-55IS kitzoom, men ingen har byggkvaliteten og kombinasjoen IS + 2.8 - noe som EF-S 17-55 er alene om.

Lett valg, spør du meg.

Lenke til kommentar

Tilsvarende 24-70 er nå et av de mest populære linsene til Nikon, både fullformat og crop.

Det kommer selvfølgelig an på hva du har fra før.

Det står at det er godt tilpasset fullformatkamerar noe ikke 50D er.

Betyr dette at jeg ikke for utnytta det fult ut?

Det betyr at du har ei god linse når du kjøper fullformatkamera - også.

Lenke til kommentar

Vel, nå kan man vel ikke kalle 24-70 L for ugunstig akkurat. Er ikke akkurat mikke mus optikk vi snakker om her...

Noen trenger ikke vidvinkelen fra 17/18 mm. Jeg har klart meg med mitt 24-105 L i godt over et år nå uten problemer. Det er individuelt fra person til person. Nettopp kjøpt 50D ja, men vet du om trådstarter kommer til å beholde dette i mange år?

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar

Man bør kjøpe optikk etter hva man har i dag og ikke hva man kanskje har om 3 år...

Noen har ikke brukt for noe videre enn rundt 40mm (i 35mm ekvivalent sysnsvinkel), men synest absolutt ikke det skal anbefales til folk som er ferske i gamet og gjerne ikke har noe forhold til brennvidder. De aller fleste nybegynnere vil sette pris på en viss vidvinkel på sin allround zoom. Men er trådstarter fullt innenforstått med dette, er det greit.

I såfall synest jeg 24-70L er et mindre bra valg på et crop-hus (da den i praksis kun gir 15mm mer rekkevidde - og betydelig mindre vidvinkel og ikke IS)

Da vil jeg heller valgt 24-105L IS siden den tross alt gir mer tele og IS.

Er fullformat i sikte innen neste ukene/månedene er selvsagt 24-70 et godt alternativ, men på crop synes jeg personlig det gir lite annet enn mer vekt i forhold til 17-55IS.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Nå har han nettop kjøpt en 50D, skal han plages med en ugunstig linse i mange år i tilfelle han skal kjøpe fullformat i fremtiden?

Hva som er ugunstig kan vel diskuteres. FX objektiv er nå uansett en vinner, for de kan brukes på alle kamera. Uten at jeg vet noe om det, så tviler jeg nå på at 50D er så god at han aldri kommer til å skifte kamera.

Man bør kjøpe optikk etter hva man har i dag og ikke hva man kanskje har om 3 år...

Det kan du godt si, men hvorfor ikke begge deler, om det er mulig.

Uansett, trådstarter har sikkert tenkt seg en mulig strategi for framtiden.

Skal ha ha kun et par linser, så er det bst med stort zoom område.

Har han tenkt på flere linser i framtiden, så kjøp deretter.

Lenke til kommentar

Hvor lyssterkt er det du har tenkt på da? Tror ikke du får mer enn f/2.8 til Canon på zoom-objektiver. Du kan jo muligens kjøpe to fastobjektiver til den prisen. Alt etter smak og behag. Som nevnt tidligere tror ikke jeg heller at 24-70mm er noen god match for crop-sensor. Jeg har dette objektivet på 5D, men jeg bruker fastobjektiver oftere. Jeg syns det er verdt å sjekke inn på. Fastobjektiver er en del enklere å håndtere. Ikke tenke på zoom, bare flytte seg etter komposisjonen.

EDIT: Wipeout over har også et godt poeng da. Er det mulig at du senere går over til FF? Bruker du mye vidvinkel eller klarer du deg uten? Kommer veldig an på hva slags bildesjanger du driver med. Hvis du tar landskapsbilder er vel kanskje ikke 24-70mm praktisk.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Trådstarter ønsker et lyssterkt zoom-objektiv til Canon EOS 50D. Jeg mener Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM er det beste standard zoom-objektivet du kan få per i dag til dette kameraet. Jeg tar nesten alle bildene mine med dette objektivet sjøl på en EOS 40D og er svært fornøyd.

Lenke til kommentar

24-105 L som jeg selv bruker på et 20D er bra, jeg er utrolig fornyød med det selv. Men så er det lysstyrken da, og skulle jeg valgt på nytt den dagen i dag så hadde det blitt 24-70 L nettopp pga. lysstyrken.

Synes ikke IS er så imponerendes på 24-105 men det kan ha noe med den relativt korte brennvidden.

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldingene.

Ser dere ikke greier å bli helt enig hva som er det beste for meg.

Jeg hadde 400D før jeg fikk 50D, der hadde jeg kit objektivet 17-55mm. Jeg var godt fornøyd med det som et standard objektiv.

Fra før av har et 50mm F/1.8 og et EF 70-300 f/4,5-6 IS USM som jeg skal bytte ut med et 70-200 f/2.8L.

Jeg kommer nok ikke til i bytte ut 50D til et fullformatkamera! Jeg er hobby fotograf så det holder for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...