Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rettigheter ved feil i annonse - bruktbilkjøp av forhandler

Jotun

Anbefalte innlegg

Hvilke rettigheter har man?

Søster min kjøpte en bil nettop: Annonse sier fullstendig servicehefte. Det viser seg at service heftet ikke er fullstendig utfylt, dette såg de visst ikke før etterpå...

Selger har sagt hele tiden at bilen har gått i Danmark, og i Bergen. Nå viser det seg at ingenting stemmer, den har visstnok gått i Belgia (?)... Ikke spør koss selgerne får det til...

Men mtp refusjon av litt av beløpet? Heving av kjøp?

Hvilke rettigheter har man?

Hadde vært fint med svar fra folk som er sikre, ikke som tror... For tro gjør eg sjøl ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som regel står det noe om "forbehold om feil i annonsen", og dette er absolutt en ting som du burde sjekket under besiktigelse av bilen. Tviler på at du kommer noen vei, dessverre.

Lenke til kommentar

Godt det ikke er eg som kjøpte den ;)

Men eg må rette litt opp i dette... Det som står i annonsen står slik eg skreiv.

Dette ble påpekt når de kjøpte bilen, avtalen var da at selger skulle ordne opp i det og få dokumentasjon på fulgte servicer.....

Dette er dessverre litt verre, og det er da informasjonen om at bilen ikke ble kjøpt av den dame og kjørt i danmark, og denne damen flyttet til bergen slik som selgeren har sagt tidligere. Men bilen ble importert til bergen av et firma der fra Belgia....

Så han har liksom ikke kommet med noe riktig i hele prosessen...

Eg sa hele tiden at de skulle ta en NAF test, da ville de fått påpekt dette med service heftet og fått litt hjelp, dessverre så gjorde de ikke dette...

Som sagt, søsteren min!

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven § 16 sier at en vare har mangel hvis selgeren har "forsømt å gi opplysninger om tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan ha innvirket på kjøpet."

Burde selgeren vite at bilen var importert fra Belgia, ikke kjørt av en dansk dame i Bergen? Ja, jeg mener det. Er det nærliggende å tro at disse opplysningene, om rettet, ville påvirket kjøpet? Hvis jeg hadde fått valget mellom to like biler, én med komplett servicehefte, én uten, så ville jeg selvsagt valgt det første.

Et vesentlig spørsmål her blir jo hvor stort hullet i serviceheftet er. Og om søsteren din på bakgrunn av dette likevel ville gjennomført kjøpet. Videre blir det et tema om hun har betalt for mye i forhold til hva bilen er verdt i sin reelle tilstand, kontra det hun forventet på grunn av annonsen.

At bilen er hentet fra Belgia framfor en dansk dame behøver ikke være noe tap kvalitetsmessig, selv om det er betenkelig at selgeren har kommet med feil opplysninger om dette. Imidlertid ville jeg forhørt meg med en autorisert Toyota-forhandler og spurt hva de mener bilen er verdt i dag, sammenlignet med hva den ville vært om opplysningene fra selger hadde vært korrekte.

Etter å at du har fått avklart dette kontakter du selgeren og gir skriftlig beskjed om at du ønsker å reklamere på bilen. Da den som følge av deres feilinformasjon (sannsynligvis) er noen tusenlapper mindre verdt enn hva søsteren din betalte. Det mest fornuftige er å kreve prisavslag etter § 31 i Forbrukerkjøpsloven:

§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Kommer du ingen vei med dette kontakter du Forbrukerrådet:

http://forbrukerportalen.no/klageskjema_forbrukerradet

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

De er litt bekymret for kilometer standen når de ikke har serviceheftet som "bevis"....

Den kan jo selvsagt være tuklet med....

De har vært i kontakt med firmaet som importerte bilen til Norge i Bergen, og opplysninger derfra tilsier at firmaet de importerte fra er et seriøst firma i Belgia....

Tror egentlig det meste vil ordne seg, men med sånne selgere er man liksom aldri helt sikker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...