-Just-Me- Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hei Har et prosjekt i biologi, og en av del oppgavene står det at jeg skal finne nedbrytere, ett eksempel fra bakterieriket og ett eksempel fra soppriket i økosystemet som jeg har valgt. Har da som sagt valgt fjellet. Har søkt og søkt, men finner ingen gode eksempler. 1 spm til: Er ALLE sopp nedbrytere? Lenke til kommentar
Platium91 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hei! Alle sopp er ikke nedbryter! - gjærsopper som lever i/på råtnende frukt - muggsopper som lever på mat etc - kjuker, barksopper etc som lever på råtnende ved, kvister etc - "strøsopper", dvs. nedbrytersopper som lever på døde planterester i jorda: sjampinjonger, blekksopper, etc Good luck! Lenke til kommentar
Platium91 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 De soppene som er nedbrytere, er de som har mye mycelet sitt i (eller nær) døde plante-, dyre- eller sopperester. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Hovedpoenget med posten var å få eksempler på nedbrytere fra de to rikene på fjellet Endret 6. november 2008 av Spinexel Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Eks. på nedbrytere: sopp, bakterier, mark, barkebille, snegle. Det var de jeg kom på. Er usikker på om absolutt alle hører til på fjellet, men det er da noen. EDIT: Beklager, jeg var litt sløv med lesinga.. Bare skumleste og trodde jeg leste at du ville ha hva som var nedbrytere. My bad. Good luck" Endret 7. november 2008 av robbern9292 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå