Gjest Bruker-127711 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Vi har fått noen oppgaver som skal leveres om en kort stund, de er ganske så vanskelige, hvis du kan det, er det bare å skrive kort, og ikke noe langt. 1. Hva menes med uttrykket kald krig? Forklar 2. a) Den kalde krigen er beskrevet som en ideologisk konflikt. Hvilke ideologier sto mot hverandre? Hva står de for - og hvorfor skapte dette konflikter? b) Diskuter og andre årsaker til den kalde krigen. 3. "Et jernteppe er gått ned over Europe!" (Winston Churchill, 1946) Hva mente churchill med disse ordene? 4. Forklar hvordan Marshallhjelpen og Trumandoktrinen ble brukt som ledd i USA's politikk for å forhindre dominoeffekten 5. Hva skjedde i Sovetunionen etter at Mikail Gorbatsjov kom til makten? Takker uendelig for svar. EDIT: Jeg vil ikke at dere skal gjøre hele oppgaven for meg, men bare litt hjelp på veien, siden jeg syns det er frustrerende vanskelig. Endret 6. november 2008 av Bruker-127711 Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 1. Utrykket "Kald Krig" blir brukt som en betegnelse på en krig der våpen ikke blir brukt, gjerne fordi landene har stor frykt for hverandre, for eksempel at de frykter en atomkrig. 2. a) Sovjet Unionen var kommunistisk, USA var kapitalistisk. USA og Sovjet Unionen hadde store motsetninger om hvordan Berlin og Tyskland generelt skulle styres videre, og den helt forskjellige politikken toppet det hele. 3. Winston Churchill hadde denne uttalelsen i 1961, ikke i 1946. Han mente at Berlinmuren bekreftet det folk hadde hatt i bakhodet lenge, nemlig at Vest og Øst-Europa var blitt delt, og denne muren var beviset på dette. 4. Marshallhjelpen var at USA tilbød alle land de mente var truet av kommunismen økonomisk støtte hvis disse landene hadde markedsøkonomi. Trumandoktrinen husker jeg ikke hva er. 5. Da Gorbatsjov kom til makten tok han kontakt med USA sin president og laget et vennskap som gjorde at den kalde krig sakte avtok. Han godtok også folkets frustrasjon over Berlin-muren og lot den rives. Gorbatsjov er en av de viktigste faktorene til at den kalde krigen ble slutt på. Det kan sant sies at etter den kalde krigen ble Sovjet Unionen oppløst, og Gorbatsjov ble arbeidsledig. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 1. Utrykket "Kald Krig" blir brukt som en betegnelse på en krig der våpen ikke blir brukt, gjerne fordi landene har stor frykt for hverandre, for eksempel at de frykter en atomkrig. 2. a) Sovjet Unionen var kommunistisk, USA var kapitalistisk. USA og Sovjet Unionen hadde store motsetninger om hvordan Berlin og Tyskland generelt skulle styres videre, og den helt forskjellige politikken toppet det hele. 3. Winston Churchill hadde denne uttalelsen i 1961, ikke i 1946. Han mente at Berlinmuren bekreftet det folk hadde hatt i bakhodet lenge, nemlig at Vest og Øst-Europa var blitt delt, og denne muren var beviset på dette. 4. Marshallhjelpen var at USA tilbød alle land de mente var truet av kommunismen økonomisk støtte hvis disse landene hadde markedsøkonomi. Trumandoktrinen husker jeg ikke hva er. 5. Da Gorbatsjov kom til makten tok han kontakt med USA sin president og laget et vennskap som gjorde at den kalde krig sakte avtok. Han godtok også folkets frustrasjon over Berlin-muren og lot den rives. Gorbatsjov er en av de viktigste faktorene til at den kalde krigen ble slutt på. Det kan sant sies at etter den kalde krigen ble Sovjet Unionen oppløst, og Gorbatsjov ble arbeidsledig. Hvis jeg møter deg på gata skal jeg spandere en is på deg! Tusen takk:D Lenke til kommentar
Bluth Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Han liker ikke sånt.. Feit jævel som går på slankekur Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Wtf, tilhengeren? Det er jo supert at noen faktisk hjelper trådstarter..! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Salatbolle:P EDIT: Wtf, tilhengeren? Det er jo supert at noen faktisk hjelper trådstarter..! tror tilhengeren kjenner han:) Endret 6. november 2008 av Bruker-127711 Lenke til kommentar
Bluth Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Wtf, tilhengeren? Det er jo supert at noen faktisk hjelper trådstarter..! Sorry..! Jeg kjenner gutten:) Mobbeofferet i klassen... Liker rotter.. Lenke til kommentar
Bluth Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Kjekking han Rotteh.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå