Gå til innhold

grønn laser? pris?

ecko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er kanskje veldig sløv, men hva skal du med en grønn laser?

Lyse rundt med, hva ellers? Røde lasere brukes ofte for presentasjoner osv.

Ærlig talt.. tror jeg hadde blitt drittlei ganske så raskt av å peke rundt på himmelen med en grønn laser..

Og forsåvidt andre steder enn himmelen også..

Lenke til kommentar
Jeg er kanskje veldig sløv, men hva skal du med en grønn laser?

Lyse rundt med, hva ellers? Røde lasere brukes ofte for presentasjoner osv.

Ærlig talt.. tror jeg hadde blitt drittlei ganske så raskt av å peke rundt på himmelen med en grønn laser..

Og forsåvidt andre steder enn himmelen også..

Umm har drevet med lasere i flere måneder og er ikke lei :D

Så går vel på interesse og smak.

Lenke til kommentar

The Prophet, har noen spørsmål om IR-filter:

Du sa at man må kjøpe briller som "passer" til laseren, hvordan er det da med IR-filter fra f.eks. webcam? Må det "passe"? Og hvordan vet man om man besitter et fungerende IR-filter, kan det sjekkes med en fjernkontroll f.eks.?

Med et filter fra et webcam, hvor ufarlig blir True Green Laser Pen 30mW? Som en vanlig billigbillig rød laser?

Lenke til kommentar
The Prophet, har noen spørsmål om IR-filter:

Du sa at man må kjøpe briller som "passer" til laseren, hvordan er det da med IR-filter fra f.eks. webcam? Må det "passe"? Og hvordan vet man om man besitter et fungerende IR-filter, kan det sjekkes med en fjernkontroll f.eks.?

Med et filter fra et webcam, hvor ufarlig blir True Green Laser Pen 30mW? Som en vanlig billigbillig rød laser?

"Fargen" på laseren er basert på nm. Altså kalt wavelength.

Grønn laser er på 532nm. Rød ligger på rundt 650nm.

Noen briller er laget for å blokkere en viss wavelength, så en brille som er laget for å blokke grønn laserstråle, vil blokkere all wavelength som er på rundt 532nm. Samme gjelder rød. Du skjønner vel? :)

Jeg har et gammelt webcamera der jeg fant IR-linsen/filteret. Jeg bare sjekket det med fjernkontrollen. Man blokkerer 90% av all infrarøden, så det er bra :)

Du trenger ikke å ha IR-filter på alt under 70mW etter min mening. 30mW trenger du det iallefall ikke. Men har hørt at True Green 30mW Laser fra DealExtreme inneholder IR-filter :)

For å ta et annet eksempel. Kjøper du en 240mW green laser på ebay, kan du være 99,9% sikker på at:

200mW er IR

40mW er faktisk det grønne

Så du blir basicly scammed :) Bare husk å kjøp fra trusted companies som DealExtreme, Novalasers, Dragonlasers osv. :)

Fikk ekstremt lyst på en laser nå :p

Hvor skadelig er det egentlig for øyet? Er det sånn at man kan bli blind av et speilbilde av laserern ? Den på 200 mW altså..

Alt over 10mW kan regnes som skadelig for øynene. Et kvart sekund med 200mW rett i øyene og du kan si permanent farvel.

Lykke til!

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Du trenger ikke å ha IR-filter på alt under 70mW etter min mening. 30mW trenger du det iallefall ikke.
Alt over 10mW kan regnes som skadelig for øynene.
Synes du motsier deg selv litt :p

Men har hørt at True Green 30mW Laser fra DealExtreme inneholder IR-filter :)
Titta på DX-forumet og det virker som om dette stemmer. :)

Men det var en person der som hadde fått en svart flekk på det ene øyet av denne laseren. Tror han skulle rense den e.l. og derfor så mot den da han kom borti knappen. Flekken forsvant riktignok ganske fort fordi hjernen kompenserer med bilde fra det andre øyet (men han ser den jo når han lukker det andre øyet). Han ble (ifølge folk på forumet) skadet av det grønne lyset og ikke IR (på grunn av filteret).

Vet du om et sted jeg kan kjøpe briller (som stopper det grønne lyset), helst billigere enn selve laseren (inkl. evnt. frakt)?

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

Du trenger ikke å ha IR-filter på alt under 70mW etter min mening. 30mW trenger du det iallefall ikke.
Alt over 10mW kan regnes som skadelig for øynene.
Synes du motsier deg selv litt :p

Men har hørt at True Green 30mW Laser fra DealExtreme inneholder IR-filter :)
Titta på DX-forumet og det virker som om dette stemmer. :)

Men det var en person der som hadde fått en svart flekk på det ene øyet av denne laseren. Tror han skulle rense den e.l. og derfor så mot den da han kom borti knappen. Flekken forsvant riktignok ganske fort fordi hjernen kompenserer med bilde fra det andre øyet (men han ser den jo når han lukker det andre øyet). Han ble (ifølge folk på forumet) skadet av det grønne lyset og ikke IR (på grunn av filteret).

Vet du om et sted jeg kan kjøpe briller (som stopper det grønne lyset), helst billigere enn selve laseren (inkl. evnt. frakt)?

Det jeg mente er at alt over 10mW (uansett om det er grønt lys, IR, eller begge) så kan det være skadelig. Dette er BARE hvis man sikter på øyet sitt da :p

Over 70mW vil IR være så sterk at det vil reflektere IR tilbake på øyet ditt hvis du lyser på en vegg elns. Så da kan du skade deg da også. Bra for emoer hehe

Briller kan kjøpes på http://www.dragonlasers.com, http://www.wickedlasers.com (tror jeg), http://www.novalasers.com (tror jeg), og har sett DealExtreme selger de også, men fikk dårlig respons at de ikke virket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...